سرپرست هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، گفت: ما قصد نداریم در وزارت بهداشت بنگاه اقتصادی تاسیس کنیم و رویکرد کسب درآمد داشته باشیم.

آمادگی وزارت بهداشت برای واگذاری تولید سرنگ/ دنبال درآمد نیستیم

سلامت نیوز:سرپرست هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، گفت: ما قصد نداریم در وزارت بهداشت بنگاه اقتصادی تاسیس کنیم و رویکرد کسب درآمد داشته باشیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، مهندس سید ابراهیم رئیسیون مشاور وزیر بهداشت در امور مشارکت های اقتصادی در نشست مشترک با اعضای سندیکای تولیدکنندگان سرنگ و سرسوزن، گفت: سیاست ما این نیست که جای بخش خصوصی بنشینیم و پا در کفش او کنیم. سیاست ما این است که فعالیت های موجودمان را هم به بخش خصوصی واگذار کنیم. بنده همزمان که مسئولیت هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران را بر عهده دارم، رئیس حوزه مشارکت های اقتصادی وزارت بهداشت نیز هستم. رویکرد آن حوزه بر اساس سیاست های کلان کشور این است که فعالیت های قابل واگذاری به بخش خصوصی و صاحبان سرمایه در حوزه سلامت را شناسایی و سپس بر اساس شرایط دقیق فنی و اقتصادی به بخش خصوصی واگذار کند.

وی افزود: ما قصد نداریم طوری رفتار کنیم که اشخاصِ دارای منابع مالی که ریسک کرده و سرمایه خود را در این حوزه صرف می کنند، دچار ورشکستگی شوند. وقتی یک سرمایه گذار ورشکست شود، در واقع یک ظرفیت را در کشور از دست داده ایم. بنابراین در هیات امنا کاری را انجام خواهیم داد که شرکت ها و سرمایه گذاران خصوصی متضرر نشوند.

رئیسیون ادامه داد: اساس واگذاری فعالیت ها به بخش خصوصی افزایش بهره وری، افزایش راندمان، ایجاد اشتغال، کاهش قیمت تمام شده و خروج دولت از تصدی گری است. از این موضوع مطمئن باشید که بنده همواره روی صندلی و در جایگاه سرمایه گذار می نشینم نه صندلی دولت. چراکه به دنبال جذب سرمایه گذاران هستیم. ما قصد نداریم در وزارت بهداشت بنگاه اقتصادی تاسیس کنیم و رویکرد کسب درآمد داشته باشیم و از واگذاری فعالیت ها سودی جذب کرده و به خزانه دولت بریزیم.

وی گفت: انتفاع ما به عنوان بخش دولتی، دریافت خدمات کامل و گسترده از سرمایه گذاران است. اگر ما از طریق واگذاری فعالیت ها به بخش خصوصی توانستیم انتفاع و بهری گیری مردم را در دریافت خدمات مناسب، بهبود بخشیده و ارتقا دهیم، به هدفمان رسیده ایم. ما به دنبال پول و درآمد نیستیم. ما منابع مالی را صرف ایجاد و ارایه همین خدمات می کنیم. پس هدف ما دریافت خدمات کامل و افزایش سطح رفاه عموم مردم است. اگر از طریق واگذاری فعالیت ها به این هدف رسیدیم، آن وقت به هدف اصلی دست یافته ایم.

سرپرست هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران درباره فعالیت شرکت آواپزشک به عنوان زیرمجموعه هیات امنای صرفه جویی ارزی که تولیدکننده سرنگ و سرسوزن است و مورد بحث اعضای سندیکا بود، خاطرنشان کرد: ما این آمادگی را داریم که خطوط تولیدی سرنگ و سرسوزن این شرکت را به صورت کامل به شما واگذار کنیم. چراکه اگر تولیدات چنین کارخانه ای را متوقف کنیم به ضرر عموم مردم و منافع کشور خواهد بود. بنابراین می توانید کنسرسیومی تشکیل دهید تا مقدمات کار برای این واگذاری انجام بگیرد و خط تولید سرنگ و سایر تولیدات را به شما واگذار کنیم.

وی افزود: اگر قادر نیستید کل ظرفیت و تولید را قبول کنید، فعلا لاین تولید سرنگ را در دست بگیرید؛ زمانی که قدرت پیدا کرده و ظرفیت سازی کردید، لاین سرسوزن را نیز به شما واگذار می کنیم و در ادامه سایر ظرفیت ها را نیز در اختیار بگیرید. بنابراین پیشنهاد اول بنده به شما واگذاری کل کارخانه و ظرفیت تولید آواپزشک است. پیشنهاد دوم، واگذاری خط تولید سرنگ آواپزشک به صورت کامل به شما و همکارانتان و پیشنهاد سوم مشارکت در تولید سرنگ با شرکت آواپزشک است. پیشنهاد چهارم بنده نیز این است که شما تولید سرنگ در کشور و تنظیم بازار و میزان عرضه و تقاضا را مدیریت کنید، در واقع سندیکا به واحدهای خود متناسب با ظرفیت تولیدی و حجم سرمایه گذاری آنان از بازار کل کشور سهم اختصاص دهد. کاری که اوپک در نفت انجام می دهد. اعلام کنید که هر کدام از واحدها باید به چه میزان تولید داشته باشند. البته برای این کار می بایست ظرفیت سازی بسیار دقیقی انجام دهید.  به عنوان مثال به واحد مشهد، واحد کردستان یا واحد اصفهان شما به طور عادلانه سهم بازار اختصاص دهید. بخشی از این سهم را نیز به شرکت آواپزشک اختصاص دهید. این هم پیشنهاد دیگری بود، فلذا هر یک از مدل های چهارگانه فوق را می پسندید، آمادگی مذاکره با شما را داریم.

مشاور وزیر بهداشت در امور مشارکت های اقتصادی درباره نقش مدیریتی هیات امنای صرفه جویی ارزی، گفت: در حال حاضر ما دو نقش داریم؛ یک نقش به عنوان هیات امنای صرفه جویی ارزی که همین مسائل را تنظیم می کنیم و نقش دوم به عنوان سهامدار و صاحب کارخانه تولیدی آواپزشک. سندیکا باید به ما اعلام کند که شما به عنوان عضوی از اعضای سندیکا، چه سهمی از بازار را در اختیار دارید. شما به عنوان سندیکا ۱۶ کارخانه دارید و باید طبق برنامه تولیدی خودتان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون واحد سرنگ در کشور تولید کنید. شما باید ضمن کنترل بازار داخلی، به واحدهای تحت پوشش خودتان اعلام کنید که ما از شما حمایت می کنیم، به شرطی که ۱۰ یا ۱۵ درصد از تولیدات خود را به صادرات اختصاص دهید.

رئیسیون افزود: اساساً ما باید با انگیزه صادرات و برای صادرات تولید کنیم. شما اگر فقط برای داخل کشور تولید کردید، هیچگاه موفق نخواهید بود؛ نه به لحاظ کیفی و نه به لحاظ اقتصادی. بنابراین سندیکا باید وارد بازارهای پیرامون، از جمله عراق، افغانستان، پاکستان و... شود. همچنین باید به بازار منطقه ۴۰۰ میلیونی فکر کنید و آن را مورد هدف قرار دهید؛ در این صورت، با اقزایش تولید می توانید هزینه های سر بار را کاهش دهید و قیمت تمام شده نیز کاهش می یابد. هزینه های سر بار در ایران در این صورت است که سرشکن می شود. لذا روی کثرت تولید برنامه ریزی کنید و در نتیجه با قیمت رقابتی و مناسبی وارد عرصه رقابت با تولیدات رقبای بین المللی خود در سایر بازارها شوید.

در پایان این نشست، مقرر شد اعضای سندیکا ظرف یک هفته روی پیشنهادات ارائه شده بررسی های لازم را انجام داده و نتیجه را اعلام دارند. 


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha