دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۲
کد خبر: 219735

قرار دادن غذاهایی که باعث تقویت بینایی کودکان می‌شوند، در برنامه غذایی آنها، ضروری است. چشم‌های کودکان با مصرف برخی مواد مغذی و غذاها، بهبود می‌یابد و تقویت می‌شود.

تغذیه برای تقویت بینایی کودکان

سلامت نیوز:قرار دادن غذاهایی که باعث تقویت بینایی کودکان می‌شوند، در برنامه غذایی آنها، ضروری است. چشم‌های کودکان با مصرف برخی مواد مغذی و غذاها، بهبود می‌یابد و تقویت می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین،  کمبود برخی مواد مغذی خاص می‌تواند در آینده به کاهش بینایی و ضعیف شدن چشم‌ها منجر شود.

کودکان علاوه بر تغذیه باید هر روز چشم‌های خود را ورزش بدهند، برای مدت زمان طولانی جلوی کامپیوتر ننشینند و به صفحه آن چشم ندوزند، برای برطرف شدن خستگی چشم‌ها، مدتی آنها را بسته نگاه دارند.

همه این موارد به تقویت چشم‌ها کمک می‌کنند ولی از همه مهمتر مصرف مواد غذایی مفید در این رابطه است.

سبزیجات سبز و تقویت چشم

سبزیجات سبز مثل اسفناج، بروکلی، کاهو، کلم، همگی سرشار از ویتامین‌های C ,A و کلسیم هستند.

تمام این ویتامین‌ها برای تقویت بینایی بسیار مفیدند. اسفناج را به صورت ساندویچ به کودک خود بدهید یا اینکه داخل ماست بریزید.

با بروکلی و سایر سبزیجات می‌توانید سوپ‌های خوشمزه درست کنید. علاوه بر این، در انواع سالادها نیز می‌توانید از این سبزیجات استفاده کنید.

حتما هرچه زودتر این سبزیجات را به برنامه غذایی کودکتان اضافه کنید. توجه داشته باشید که زمان پخت این سبزی‌ها نباید زیاد شود چرا که بخشی از مواد مغذی خود را از دست می‌دهند.


سایر سبزیجات مفید برای چشم

سبزیجات دیگری نیز هستند که برای تقویت بینایی بسیار مفیدند، مثلا هویج چرا که حاوی بتا کاروتن است و برای شبکیه چشم خوب است و از چشم‌ها در برابر اشعه‌های زیانبار خورشید محافظت می‌کند.

از هویج در سالادها، پاستا، سوپ‌ها و به صورت آب‌پز و یا خام استفاده کنید.

هویج را می‌توانید به صورت پوره نیز مصرف کنید و در ساندویچ کودکتان قرار دهید.


ماهی و تقویت چشم

ماهی حاوی امگا 3 (اسیدهای چرب مفید) است که برای چشم‌های کودکان بسیار مفید است.

اسیدهای چرب امگا 3، باعث افزایش توانایی و قدرت مغز می‌شوند و به صورت مستقیم عضلات چشم را تقویت می‌کنند و بینایی را بهبود می‌بخشند.

بهتر است که از ماهی سالمون، تن و قزل‌آلا در برنامه غذایی کودکتان دست کم هفته‌ای دو بار استفاده شود.

اگر کودکتان به هیچ‌وجه ماهی نمی‌خورد، می‌توانید به او قرص امگا 3 بدهید که نتیجه مشابه دارد.

آجیل‌ها و تقویت چشم

بادام، گردو، پسته، فندق و... همگی حاوی اسیدهای چرب امگا3 هستند. البته نه به اندازه ماهی اما نسبت به سایر مواد غذایی، امگا 3 بیشتری دارند.

علاوه بر آن، آجیل‌ها حاوی ویتامین E نیز هستند. ویتامین E و امگا 3 هر دو باعث تقویت بینایی می‌شوند و از خشکی چشم و سایر بیماری‌های چشم در آینده جلوگیری می‌کنند.

می‌توانید انواع آجیل‌ را با هم ترکیب کنید و هر روز یک مشت به کودکتان بدهید.


زرده تخم‌مرغ و تقویت چشم

زرده تخم‌مرغ حاوی لوتئین است البته برای آنکه خواص آن حفظ شود، زرده تخم‌مرغ را نباید زیاد بپزید. بهتر است که از تخم‌مرغ‌های ارگانیک استفاده کنید.

تخم‌مرغ‌های ارگانیک (رسمی) حاوی مواد مغذی بیشتری هستند.

اگر بتوانید مقداری روغن مثل روغن زیتون، روغن نارگیل و یا حتی کره به زرده تخم‌مرغ اضافه کنید، میزان جذب آن بالاتر می‌رود.
پرتقال و تقویت چشم

زرده تخم‌مرغ و پرتقال هر دو حاوی لوتئین و زگسانتین می‌باشند که هردو باعث تقویت چشم می‌شوند.

آب پرتقال و یا گریپ‌فروت حاوی ویتامین C  بالایی هستند که سیستم دفاعی را نیز تقویت می‌کنند و خطر به وجود آمدن آب مروارید را به حداقل می‌رسانند

هر روز 124 میلی‌گرم ویتامین C به فرزندتان بدهید تا نیاز روزانه بدن او را برطرف کنید.


آووکادو و تقویت چشم

آووکادو حاوی لوتئین است و مقدار لوتئین آن از سایر میوه‌ها بیشتر است.

لوتئین باعث بهبود بینایی چشم کودکان می‌شود و از به وجود آمدن آب مروارید جلوگیری می‌کند شما می‌توانید آووکادو را به صورت پوره نیز استفاده کنید.

آن را با فلفل دلمه‌ای ترکیب کنید و در سالاد و یا ساندویچ کودکتان بگذارید. پوره آووکادو را می‌توانید روی نان بمالید و به او بدهید تا به جای صبحانه بخورد.


چند توصیه برای تقویت چشم کودک

روز کودک خود را با دادن تخم مرغ به او شروع کنید. تخم‌مرغ‌ حاوی پروتئین کافی است و زرده آن از بیماری‌های چشم جلوگیری می‌کند.

سیر یک نوع ماده غذایی فوق‌العاده است. سیر از عدسی چشم محافظت می‌کند. هرگز نسبت به دریافت آب و مایعات کافی در بدن کودکتان بی‌توجه نباشید.

فرزند شما باید هر روز مقدار کافی آب بنوشد تا از خشکی چشم‌ها جلوگیری شود. شکلات تلخ نیز حاوی فلوونوئید است که توانایی محافظت از رگ‌های چشم کودکتان را دارد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha