سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸

لایحه با توجه نواقصی که دارد اما در مجموع مانع خشونت علیه کودکان است و مجازات‌های سنگینی را برای مرتکبین آن وضع کرده است.

لایحه قانون حمایت از کودکان جامع نیست

سلامت نیوز: این روزها هر اتفاقی که برای کودکان رخ می‌دهد و خبرش در رسانه‌ها یا فضای مجازی می‌پیچد همه توجهات مجلس را نشانه می‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز، آفتاب یزد نوشت: لایحه‌ای که 6 سال است در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس مانده و منتقدان می‌گویند اگر ایرادی دارد باید برطرف شود و اگر هم ایرادی ندارد چرا به صحن علنی ارائه نمی‌شود؟ نمایندگان مجلس نهم جایشان را به نمایندگان جدید دادند و عمر دولت یازدهم تمام شد تا دولت دوازدهم حیات یابد. تمام این اتفاقات افتاده اما هنوز لایحه‌ »حمایت از کودکان و نوجوانان» به صحن علنی مجلس نیامده است. حالا با حوادثی همچون ستایش، آتنا، بنیتا و... نمایندگان مجلس هم به این امر اذعان دارند که جای قانون حمایت از کودک و نوجوان خالی است.


فاطمه ذوالقدر، دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با آفتاب یزد می‌گوید: «لایحه با توجه نواقصی که دارد اما در مجموع مانع خشونت علیه کودکان است و مجازات‌های سنگینی را برای مرتکبین آن وضع کرده است. این قانون به مباحثی همچون آموزش کودکان و نوجوانان، خشونت علیه آنها، رفتار والدین و... می‌پردازد، بنابراین از اهمیت زیادی برخوردار است. این لایحه بیش از 40 ماده دارد که مجلس نهم زمان زیادی را برای بررسی این موارد قانونی صرف کرد اما به عمر مجلس نهم کفاف نداد که این لایحه را به صحن علنی ارائه کند.»
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه در حال حاضر این لایحه در دستور کار کمیسیون قضایی مجلس قرار گرفته‌ است، می‌افزاید: «کلیات این لایحه رای‌ آورده و در حال بررسی هستند که تا ماده 8 آن بررسی شده است. این لایحه ایرادات زیادی دارد زیرا هنوز به صورت قانون جامع و کاملی نیست ولی در کل توجه به آموزش همه کودکان، مدرسه رفتن و خشونت علیه آنها در این لایحه خوب است اما تدوین آن از اساس با اشتباهات اصولی روبه‌روست. نمی‌دانم چرا لوایحی که از سوی دولت به مجلس می‌رسد کلیاتش رای می‌آورد اما به نظر می‌رسد موارد قانونی آن کارشناسی شده نیست و زمان زیادی برای تصویب آنها نیاز است.»


ذوالقدر با بیان اینکه در دستور کمیسیون فرهنگی به عنوان کمیسیون فرعی قرار گرفته است، تاکید می‌کند: «ما سه خانمی (ذوالقدر، پروانه سلحشوری و طیبه سیاوشی) که در کمیسیون فرهنگی هستیم درخواست کردیم قبل از آنکه این لایحه در دستور کار کمیسیون قرار بگیرد ما تحقیقات‌مان را روی آن انجام دهیم.»
وی با اشاره به اینکه حقوقدانان، انجمن حمایت از حقوق کودکان و فعالان حوزه کودکان را به مجلس دعوت کردیم، می‌گوید: «راجع به این لایحه بحث شد و اکثرا تاکید داشتند که این لایحه اصلا کافی نیست و باید اصلاح شود. مرکز پژوهش‌ها هم آمده بود و نظراتش را اعلام کرد و در حال حاضر این لایحه به 80ماده تغییر پیدا کرده تا تمام جنبه‌های خشونت علیه کودکان، کار آنها حتی سن ازدواج‌شان دیده نشده که باید در مواد قانونی دیده شود و به صورت قانون کافی و جامع دربیاید و در کنار آن به هیچ چیز دیگری جهت حمایت از کودکان نیاز نداشته باشیم. ما امیدواریم که کمیسیون‌های اصلی و فرعی که قرار است به این لوایح بپردازند سریع و دقیق‌ به این لایحه رسیدگی کنند چرا که این روزها خبرهای خشونت‌ علیه کودکان را بیشتر می‌شنویم.»


دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی هم در این لایحه قابل اهمیت بوده و دیده شده است، می‌افزاید: «متاسفانه اکثراً فکر می‌کنند که پدر و مادر برای مراقبت از کودکان کافی هستند در صورتی می‌شنویم ناپدری یا نامادری علیه کودک اقدامی می‌کند که مادر یا پدر بنا به هر دلیلی گزارش نمی‌دهد، اما در این میان اقوام، مربی مهدکودک یا معلم هم این مسائل را می‌بینند اما هیچ گزارشی نمی‌دهند و آن را مربوط به خانواده می‌دانند. اگر پدر و مادر هم اهمال کنند باید یک نهادی باشد که به این مسائل رسیدگی کند. بنابراین این لایحه باید کامل و جامع باشد.»
ذوالقدر تاکید می‌کند: «تمام گزارش‌های مرکز پژوهش‌ها را گرفته‌ایم حتی کتابی که در دانشگاه تهران تدوین شده را تهیه کردیم تا با استفاده از آنها سریع‌تر به این لایحه رسیدگی کنیم و زمان آن را کاهش دهیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha