چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳
کد خبر: 219962

یک داروساز گفت: خانم هایی که داروهای ضد بارداری مصرف می کنند مراقب افزایش وزن شان باشند چرا که این دسته از داروها اشتها آور بوده و باعث چاقی می شود و چاقی به خودی خود، که مادر بیماری ها محسوب شده مشکلات جدی چون بیماری های قلبی و عروقی را به همراه دارد.

قرص های ضدبارداری چاق کننده هستند

سلامت نیوز:یک داروساز گفت: خانم هایی که داروهای ضد بارداری مصرف می کنند مراقب افزایش وزن شان باشند چرا که این دسته از داروها اشتها آور بوده و باعث چاقی می شود و چاقی به خودی خود، که مادر بیماری ها محسوب شده مشکلات جدی چون بیماری های قلبی و عروقی را به همراه دارد.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از  جام جم آنلاین،دکتر کاوه سالارمند  بیان کرد: قرص های ضد بارداری جزء داروهایی هستند که نمی توان گفت بدون عارضه هستند، شاید شایع نباشد اما به هرحال هر داروی شیمیایی علاوه بر فوایدش دارای مضرات جانبی نیز هست. افزایش اشتها، حالت تهوع، اختلالات گوارشی و ایجاد موهای زائد از شایع ترین مشکلاتی است که به دنبال استفاده از این دسته از داروها گریبان گیر زنان می شود.

وی در ادامه افزود: یکی از عوارض های غیر شایع و البته خطرناک داروهای ضدبارداری بروز سرطان سینه و گردن رحم در سنین بالاست لازم به ذکر است زنان با مصرف کوتاه مدت داروها درگیر این چنین عارضه ای نمی شوند، اما ممکن است با مصرف طولانی مدت آن (حدود 5سال) نیز دچار برخی از عوارض این قرص ها شوند. البته قرص های ضد بارداری در کنار این عوارض، فایده هایی هم برای زنان دارد، پروژستورون موجود دراین قرص های ضد بارداری محافظت کننده در برابر سرطان است. داخل بافت رحم دارای لایه ای است به نام آندومتر، قرص های ضدبارداری ریسک ابتلا به سرطان آندومتر رحم را کاهش می دهد.

به گفته سالارمند، داروهای ضدبارداری ریسک عوارض قلبی و عروقی در افرادی که سیگار می کشند را کمی بالا می برد. «ترومبوآمبولی وریدی» که باعث لخته شدن خون داخل ورید ها می شود در طی تحقیقات دریافته اند افرادی که داروهای ضد بارداری استفاده می کنند بیشتر به این عارضه مبتلا می شوند. داروهای ضدبارداری قدیمی مانند اچ دی ، ال دی عوارضشان نسبت به داروهای جدید تر بسیار بیشتر است. امروزه داروهای جدیدی وارد بازار شده اند که عوارض شان به نسبت بسیار پایین آمده است.

این داروساز توصیه کرد: زنانی که به این داروها نیاز دارند باید چند نکته را به یاد داشته باشند مهم تر است اینکه از داروهای جدید تر که ترکیبات کم ضرری دارند استفاده کنند، نکته دیگر در خصوص دوره مصرف است خانم ها حتما به صورت متناوب این دسته از داروها را استفاده کنند. پرومویی، فشارخون، لکه بینی و ایجاد آکنه عارضه های داروهای قدیمی هستند که با ورود داروهای جدیدتر بسیاری از این زیان ها برطرف شده است.

وی در خصوص ارتباط داروهای ضدبارداری با نازایی متذکر شد: داروهای ضدبارداری می توانند میل جنسی را در زنان کاهش دهد اما احتمال ابتلا به نازایی بسیار کم است و شیوع بالایی ندارد. اکثر این عوارض در زنانی اتفاق می افتد که دارای یک عارضه زمینه ای باشند برای مثال مصرف قرص های ضدبارداری در افرادی که میگرن دارند باعث تشدید آن می شود.

سالارمند در رابطه با تداخل داروهای ضدبارداری به جام جم آنلاین گفت: هیچ دارویی وجود ندارد که تداخل دارویی نداشته باشد. آنتی بیوتیک ها اثر داروهای ضدبارداری را کاهش می دهند. اگر همراه با پنی سیلین ها و تتراسایکلین ها از داروهای ضدبارداری استفاده می کنید بهتر است روش های دیگر جلوگیری از بارداری را نیز در پیش بگیرید. داروهای ضد صرع، ضد انعقادخون و ضد تشنج نیز اثر قرص های ضد بارداری را کم می کند. داروهای ضد بارداری خوراکی می تواند اثر بخشی برخی از داروها را پایین آورد مانند داروهای آرام بخش و خواب آور. علاوه بر آن نیز قادرند عوارض برخی از داروها را مانند داروهای ضدافسردگی و داروهای تنگی نفس افزایش دهد. لذا اگر افراد قرص خاصی را مصرف می کنند حتما با پزشک خود مشورت کنند.

این داروساز هشدار داد: داروهای ضدبارداری به دلیل تغییر در هورمون های بدن می تواند زمینه ساز بیماری افسردگی شود اما لازم به ذکر این عارضه خیلی شایع نیست. تغییر خلق، بروز عصبانیت، کاهش میل جنسی از عواقب تغییرات هورمونی ناشی از این دسته از داروهاست. اما در کنار این دسته از عوارض داروهای ضدبارداری از بروز سندورم پلی کیستیک در بانوان جلوگیری می کند همچنین ریسک پیدایش انواع کیست در تخمدان را کاهش می دهد.

وی در خصوص تبلیغات داروهای بارداری و ضدبارداری در فضای مجازی و ماهواره ها گفت: داروهایی که در داخل ماهواره تبلیغ می شوند به هیچ عنوان تایید شده نیستند. از زمانی که یک دارو تولید می شود و تا زمانی که وارد بازار شود یک دوره زمانی 10 سال زمان می برد در این مدت زمان انواع مطالعات مختلف علمی روی دارو انجام شده تا مورد تایید و مجوز سلامت قرار بگیرد حال داروهایی که از طریق ماهواره تبلیغ می شود بیشتر جنبه تجاری دارند و اصلا ترکیبات آن ها مشخص نیست و اکثرا در کارگاه ها تولید می شود و این دوره 10 ساله و مطالعات بالینی را نیز طی نکردند.

سالارمند تاکید کرد:هر دارویی که مورد تایید باشد و در فهرست رسمی داروهای کشور قرار گرفته باشد 100درصد در داروخانه ها موجود است و در خصوص سلامت آن دارو به جرات می توان ضمانت داد. اما داروهایی که خارج از داروخانه به فروش می رسد علاوه بر اینکه سودی برای فرد رقم نمی زند بلکه باعث پیدایش مشکلات جدی تر نیز می شوند.

او یادآور شد: در ضمن داروهای ضد بارداری برای آقایان تا به امروز ساخته نشده است و افراد اگر تبلیغاتی در ماهواره در چنین موضوعی مشاهده کردند آگاه باشند که صحت ندارد.

سالارمند توصیه کرد: خانم هایی که داروهای ضد بارداری مصرف می کنند مراقب افزایش وزنشان باشند چرا که همان طور که گفتیم این دسته از داروها اشتها آور هستند و باعث چاقی می شوند و تنها چاقی که مادر بیماری هاست مشکلات جدی چون بیماری های قلبی و عروقی را پدید می آورد. توصیه می شود در کنار مصرف این دسته از داروها رژیم غذایی خود را رعایت کنند و حتما ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانند و اگر در طی مصرف عارضه ای مشاهده کردند بلافاصله مصرف دارو را قطع کنند و از سایر روش های جلوگیری از بارداری استفاده کنند. زنان بالای 30 سال حداقل تا 5 سال مجاز به مصرف این داروها هستند لذا از مصرف طولانی مدت آن پرهیز کنید.

به گفته وی، زنان دقت داشته باشند اگر بعد از مدتی مصرف، سیکل قاعدگیشان بهم ریخت یا قاعدگی های نامنظمی داشتند و همچنین اگر دچار خونریزی های غیرعادی شدند حتما باید به پزشک مراجعه کنند و ساده از این موضوع نگذرند. نکته حائز اهمیت دیگر در خصوص درست مصرف کردن این دسته از داروهاست به عبارتی اثر بخشی این داروها وابسته به زمان معین خود است و اگر زمانی فراموش کردید که قرصتان را بخورید از روش های دیگر بارداری استفاده کنید چرا که اگر باردار باشید و از این دسته داروها استفاده کنید مشکلات خطرناک و جدی برای جنین به وجود می آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فاطمه فولادی ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    1 0
    من چن بار پشت سره هم از این قرص استفاده کردم ب فاصله ۴ الی ۵ روز اما هنوز هیج اثری از پریودی یا لک ندیدم فقط یزره بالا اوردم و حالت تهوع دارم احتمال باردار بودن دارم ؟؟؟؟الان گذشته و هنو پریود نشدم