چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷
کد خبر: 219990

- کارشناسان هشدار دادند گرمایش زمین باعث کاهش میزان پروتئین موجود در محصولات کشاورزی بخصوص 'غلات' می شود.

گرمایش زمین باعث کاهش پروتئین درغلات می شود

سلامت نیوز: کارشناسان هشدار دادند گرمایش زمین باعث کاهش میزان پروتئین موجود در محصولات کشاورزی بخصوص غلات می شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، خبرگزاری فرانسه با انتشار این خبر ازمیامی آمریکا نوشت: بالارفتن میزان سطح دی اکسید کربنبا گرمایش زمین، باعث کاهش چشمگیر مقدار پروتئین موجود درغلات می شود، که این امر منجر به آسیب پذیری جامعه بشری و خطر افزایش مرگ زودهنگام می شود.


خبرگزاری فرانسه درادامه نوشت: پژوهشگران گفته اند هنوز نمی دانند چرا و چگونه انتشار دی اکسید کربن باعث کاهش میزان پروتئین و دیگر ارزش های غذایی در گیاهان می شود، اما این معما می تواند پیامدهای مخربی برای کره زمین به دنبال داشته باشد.


بنابراین گزارش، نتایج این تحقیق که از سوی نشریه (Environmental Research Letters) انتشار یافته، نشان می دهد که بالغ بر 150 میلیون نفر در سراسرجهان تا سال 2050 میلادی به دلیل افزایش میزان دی اکسید کربن در جو کره زمین با خطر کمبود پروتئین مواجه اند .


خبرگزاری فرانسه افزود:این نخستین تحقیق صورت گرفته دراین زمینه بوده که توسط پژوهشگران دانشگاه هاروارد درباره تاثیرات گرمایش زمین به عمل آمده است.


این گزارش می ا فزاید: نبود پروتئین لازم درغلات منجر به توقف رشد، افزایش بیماری و مرگ های زودهنگام خواهد شد.
نتایج این تحقیق حاکی است که پروتئین تنها ارزش غذایی نیست که درپی افزایش میزان دی اکسید کربن، در غلات و محصولات کشاورزی کاهش می یابد بلکه دیگر مواد معدنی چون روی (zinc) و آهن نیز در آنها کاسته خواهد شد.


تحقیقات حاصل از این پژوهش نشان می دهد تا سال 2050 میلادی که بالاترین سطح دی اکسید کربن در اتمسفر در پی گرمایش زمین برآورد می شود، میزان پروتئین موجوددربرنج 7.6(هفت وشش دهم)،جو 14.6 (چهارده و شش دهم)، گندم 7.8 (هفت و هشت دهم) و سیب زمینی 6.4 (شش و چهار دهم) درصد کاهش خواهد یافت.
این گزارش می گوید: چنانچه سطح دی اکسید کربن بنابر آنچه که پیش بینی شده افزایش یابد، جمعیت 18 کشور جهان تا سال 2050 میلادی، بیش از پنج درصد رژیم پروتیئنی خود را به دلیل افت ارزش غذایی در غلاتی مانند برنج، گندم و دیگر محصولات کشاورزی، از دست خواهند داد.

 زمانی که دونالد ترامپ در مورخ اول ژوئن 2017 برابر با 11 خردادماه 1396 در کاخ سفید تصمیم خود بعنوان رئیس جمهوری آمریکا مبنی برخروج از توافق آب و هوایی پاریس رااعلام کرد با نشان دادن انگشت دست خود گفت ، تغییرات آب و هوایی تاثیر اندکی بر گرمایش زمین دارد.
این در حالی است که دانشمندان نسب به بیشتر بودن این عواقب از پیش بینی های کنونی بارها هشدار داده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha