چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2204

دكتر پروین منصوری- تمامی اعمال جراحی كه به منظور «زیبایی» روی پوست انجام می‌گیرند، چنانچه غیر ضروری بوده و توسط افراد ناآگاه و غیر متخصص صورت گیرد نه تنها نتیجه عكس در بر داشته، بلكه عوارض زیانباری را برای پوست و ظاهر فرد به دنبال خواهد داشت.

عوارض اعمال زیبایی پوست

  زمینه بروز بیماریهای عفونی به دنبال خالكوبی‌ها خالكوبی های عوارض متعددی دارد كه ابتلا به بیماریهای عفونی ساده‌ترین و در عین حال مهمترین عارضه این خالكوبی‌ها است و به دنبال ابتلا به بیماریهای عفونی،‌ احتمال انتقال این بیماریها همچون ایدز، ‌هپاتیت، سل و ... افزایش می‌یابد. همچنین، حساسیت به مواد رنگی هم از جمله عوارضی است، كه در اثر خالكوبی بر روی پوست ایجاد می‌شود. ‌

 خالكوبی در پوست برخی از افراد به عنوان یك جسم خارجی عمل می‌كند كه در این حالت، پوست وادار به دفاع كردن می‌شود. این وضعیت با علائمی همچون التهاب، تورم، خارش، بروز ضایعات كهیری كه گاه به صورت ضایعات برجسته زیر پوستی و در نهایت با ایجاد زخم در پوست، آشكار می‌شود؛ از این‌رو ممكنست جراحی مجدد برای خارج كردن جسم خارجی ضرورت داشته باشد.

 استفاده از لیزر در اعمال جراحی «برخی از اعمال جراحی لیزر كه غیر ضروری انجام می‌شود و یا پزشك و جراح نسبت به استفاده از این وسیله - لیزر - كاملا «وارد»‌ نباشد، مشكلات و عوارض عدیده‌ای را به دنبال خواهند داشت، ‌برای نمونه جراحی‌هایی كه برای از بین بردن چین و چروك‌ و یا جوشگاه‌های ایجاد شده در نواحی مختلف پوست بدن انجام می‌شوند، می‌تواند عارضه اسكار (زخم ) یا گوشت‌های اضافی را ایجاد كند.

 همچنین، ایجاد نواحی قرمز و برجسته، گاه به صورت زخم و بیرنگ شدن دائمی (لكه‌های سفید یا پر رنگ گذرا) پوست از عوارض عدم استفاده مناسب از لیزر در اعمال جراحی به شمار می‌آید. بسیاری از عوارض یاد شده با روشهای مختلف ترمیمی - درمانی به مرور زمان قابل علاج هستند. لیزر از بین برنده موهای زائد: اگرچه استفاده از لیزر برای از بین بردن موهای زائد بدن، روش مناسبی است ولی در عین حال، باید توجه داشت كه فرد مورد معالجه را برای این منظور باید انتخاب كرد، تا با تشخیص رنگ پوست آن بتوان نوع دستگاه خاصی كه كاربرد مناسب دارد را بر حسب نوع پوشش جداگانه و با انرژی مناسب مورد استفاده قرار داد.

 در غیر این صورت ممكنست عوارضی همچون ایجاد زخم، لكه و گاه «اسكار» را به دنبال داشته باشد. - اعمال جراحی زیبایی یا ترمیمی: چنانچه اعمال جراحی زیبایی یا ترمیمی مانند لیفتینگ، ترمیم پلك‌ها، رینوپلاسی‌، جراحی بینی و ... به جا، به موقع و دقیق انجام نشود، نتیجه معكوسی را در بر خواهد داشت. برای نمونه چنانچه لیفتینگ باعث كشیده شدن زیادی پوست شود، در محل‌های كشش یا بخیه ممكنست ایجاد نكروز و یا پارگی پوست كند و جوشگا‌ه‌هایی را به جا گذارد.

 از سوی دیگر چنانچه پوست بطور نامناسب،‌ زیاد كشیده شود، ظاهری سفت، كشیده شده و غیر طبیعی را بوجود خواهد آورد كه مورد نظر فرد نبوده است. همچنین، جراحی‌هایی همچون جراحی بینی اگر درست و با دقت انجام نشود، ممكنست انسداد وخیم در سوراخ‌های بینی را در پی داشته باشد كه همین امر یا تنفس فرد را دچار مشكل می‌كند و یا روی پوست كنار بینی،‌ جوشگاه‌هایی را ایجاد می‌كند كه استفاده از لیزر برای ترمیم آن الزامیست.

- برخی دیگر از اعمال جراحی روی پوست: برخی دیگر از اعمال جراحی كه روی پوست انجام می‌شود همچون استفاده از پیلینگ‌های شیمیایی كه روشی برای جوان‌سازی و بهتر كردن نمای ظاهری پوست محسوب می‌شود، اگر با شیوه‌های صحیح انجام نشود، با ایجاد اسكارهای قرمز، ‌لكه‌های قهوه‌ای پررنگ و جوشگاه‌های بجا مانده، چهره فرد را بد شكل كرده و بروز انواع عفونت‌ها را برای فرد به دنبال خواهد داشت. : در مجموع انجام هیچ یك از اعمال جراحی مذكور در حالت عادی كمترین ضرری ندارد، چرا كه در صورت انجام ندادن هر یك از این اعمال جراحی كه بیشتر جنبه زیبایی دارند، حیات فرد تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد.

 بنابراین جز در برخی موارد معدود درباره بیماریهای مادرزادی یا ارثی كه به واقع ضایعات و اشكالاتی در بینی، پلك‌ها و یا پوست صورت فرد وجود دارد و ممكنست مشكلاتی را در زندگی خصوصی و اجتماعی وی ایجاد كند، ضرورت ندارد. این در حالیست كه امروزه به دلیل تبلیغات وسیعی كه در دنیا انجام می‌شود بویژه تبلیغاتی كه به منظور جوانسازی پوست در ماهواره،‌ اینترنت و یا مجلات صورت می‌گیرد همگان را ترغیب كرده كه چنانچه راهی برای داشتن ظاهری جوانتر و زیباتر وجود دارد، حتما آن را تجربه كنند. از این‌رو در فضای كنونی، تقاضا برای اعمال زیبایی و جراحی‌های ترمیمی و پوست بیش از گذشته افزایش یافته و امروزه ضرورت انجام این اعمال را متقاضیان تعیین می‌كنند.

 - توصیه: مردم برای مراجعه جهت انجام اعمال زیبایی،‌ موارد را بررسی كنند و تنها در خصوص مشكلاتی كه حائز اهمیت بوده و باعث بد شكلی قابل ملاحظه‌ای در چهره فرد شده نسبت به جراحی و ترمیم آن اقدام كنند. برخی افراد از لحاظ روحی،‌ نسبت به وضعیت كنونی ظاهرشان، اتكا به نفس كافی ندارند و همه چیز خود را زشت می‌پندارند، غافل از آنكه خداوند به واقع هیچكس را زشت نیافریده و زیبایی‌ها در ذات وجودی او نهفته است. مطالعه دقیق قبلی پیش از هر اقدامی در این باب مهم و الزامی است وافراد چنانچه تصمیم به انجام جراحی‌های زیبایی و پوست گرفتند، الزاما به پزشك و متخصصی كه تجربه كافی در این زمینه دارد،‌ مراجعه كنند و به هیچ‌وجه تحت تاثیر تبلیغات سوء مراكزی كه قصد اخاذی دارند قرار نگیرند.

 - بطور كلی موارد استفاده از لیزر در پوست و مو: همانطور كه این وسیله در بیشتر رشته‌ها و جراحی‌ها كاربرد دارد،‌ در اعمال زیبایی پوست نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. یكسری لیزرهای كم توان برای ترمیم زخم و كاهش درد و یكسری لیزرهای پرتوان و قوی نیز بر حسب طول موجی كه خارج می‌كنند، برای درمان ضایعات و خال‌های عروقی مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین انواع دیگری از لیزرها به ترتیب برای درمان ضایعات رنگدانه‌ای، خالكوبی‌ها و خالهای مختلف، لیزر از بین برنده موهای زائد، لیزر برای جوان‌سازی پوست بدون برداشتن لایه سطحی پوست، لیزر از بین برنده چین و چروك و جوشگاههایی كه بالاجبار لایه‌های سطحی پوست را بر می‌دارد و به همین دلیل به مراقبت‌های خاصی و متعددی نیازمندست.

یك نوع دیگری از لیزر هم، برای از بین بردن تومورهای پوستی، ضایعات زگیلی و برآمدگیهای پوستی به علل مختلف كاربرد دارد. اگرچه برخی از عوارضی كه به دنبال انجام اینگونه اعمال جراحی ایجاد می‌شود همچون پر رنگ شدن لكه‌ها را می‌توان با استفاده از كرم‌های بی‌رنگ كننده از بین برد و یا گوشت‌های اضافی سطحی را با استفاده از انواع لیزرها و یا برخی پمادها به مرور زمان برطرف كرد اما گاه در برخی موارد كه مواد ژله‌ای مانند مخصوصی به داخل پوست افراد تزریق می‌شود، استاندارد نیست و همانطور در داخل پوست باقی می‌ماند و ایجاد عفونت می‌كند كه در این حالت نیاز به جراحی مجددست كه به طور نسبی و یا كامل روی پوست جای می‌گذارند.

 برخی جراحی‌های غیر ضروری برای خارج كردن چربی‌های داخل شكم (ساكشن) و یا كوچك یا بزرگ كردن سینه ممكنست در معدود مواردی فرد را دچار آمبولی كرده و در نهایت منجر به مرگ وی شود. در ساده‌ترین شكل، تعداد زیادی از افرادی كه تحت اعمال جراحی قرار گرفته‌اند، در محل‌های برش جراحی دچار گوشتگاه و یا گوشت‌های اضافی شده‌اند كه می‌بایست به طرق مختلف با استفاده از تزریق و لیزر به تدریج فروكش شود كه هم هزینه‌بر بوده و هم هیچگاه پوست حالت اولیه خود را باز نمی‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha