23 میلیون و 500 هزار؛ ‌این پول پیش یك آپارتمان برای زندگی یك خانواده نیست، هزینه درمان یك بیماری سخت در یك بیمارستان خصوصی هم نیست هزینه خرید یكی از آخرین ورژن‌های یكی از برندهای معتبر دنیاست كه هم اكنون در یكی از فروشگاه‌های اینترنتی مشهور كشور به فروش می‌رسد.

جرایمی که با شکاف طبقاتی در جامعه افزایش یافته است

سلامت نیوز: 23 میلیون و 500 هزار؛ ‌این پول پیش یك آپارتمان برای زندگی یك خانواده نیست، هزینه درمان یك بیماری سخت در یك بیمارستان خصوصی هم نیست هزینه خرید یكی از آخرین ورژن‌های یكی از برندهای معتبر دنیاست كه هم اكنون در یكی از فروشگاه‌های اینترنتی مشهور كشور به فروش می‌رسد.

به گزارش سلامت نیوز، جوان نوشت: هر چند افرادی كه زیر خط فقر زندگی می‌كنند، چیزی حدود نیمی از این عدد یعنی 11 میلیون نفر هستند، اما این رقم ارتباط مستقیمی با فقر ندارد هر چند غیر مستقیم با آن مرتبط است؛‌23 میلیون و 500 هزار تومان هزینه خرید یكی از آخرین ورژن‌های یكی از برندهای معتبر دنیاست كه هم اكنون در یكی از فروشگاه‌های اینترنتی مشهور كشور به فروش می‌رسد و بدیهی است چنین مبلغی برای كسانی كه پول‌های چند ده و چند صد میلیونی برای داشتن خطوط رند تلفن همراه خرج می‌كنند و مركبشان گران‌ترین برندهای لوكس دنیا است و حتی زمانشان را با ساعت‌های چند ده و چند صد میلیونی چك می‌كنند، مبلغ زیادی نیست. تلفن همراه 23/5 میلیونی، همبرگر 250 هزار تومانی به همراه خاویار، ‌آب معدنی 60 هزار تومانی و بسیاری از كالاهای لوكس دیگر در حالی به كشور وارد و عرضه می‌شود كه فقر، بیكاری و شرایط نامساعد اقتصادی گریبانگیر درصد بالایی از اعضای جامعه است و این نمایش ثروت ماحصلی جز بارورترشدن آسیب‌های اجتماعی بر جای نمی‌گذارد.

 

 
جامعه هنوز بابت حوادث كودك آزاری‌های اخیر ملتهب است؛‌حوادثی كه ترجیع‌بند تمامی آنها فقر، بیكاری و چالش‌های اقتصادی است كه در نهایت به بروز چنین آسیب‌هایی منجر شده است.
 
جان گرفتن نوكیسه‌ها

نكته قابل تأمل اینجاست كه طبقات ثروتمند نوظهوری كه از طریق میانبرهای غیرقانونی یا با سوءاستفاد از اقتصاد بیمار جامعه توانسته‌اند به ثروت‌های بادآورده‌ای دست یابند و طبقات نوكیسه را شكل دهند هم از آسیب‌های اجتماعی در امان نیستند؛‌ آسیب‌هایی كه اگرچه به اندازه آسیب‌های اقشار ضعیف جامعه رسانه‌ای نمی‌شود، اما هر از چند گاه صدایش بلند می‌شود. درست مانند رسانه‌ای شدن ماجرای تصادف دختر جوانی با پورشه زرد رنگ كه به مرگ دو سرنشین خودرو منجر شد و همچنین تصادف خودروی بی‌ام دبیلیو با پرشیا كه پنج كشته داد.  
 
این دو تصادف كه با فاصله كوتاهی از هم در خیابان‌های بالای شهر تهران رخ داد، حكایت یك تصادف عادی نبود، بلكه هشداری درباره شكل‌گیری نوع تازه‌ای از آسیب‌های اجتماعی در طبقه مرفه جامعه بود كه حتی واكنش رهبری را در پی داشت «‌‌من شنیده‌ام كه گاهی اوقات در بعضی از خیابان‌ها این جوان‌هایی كه مست ثروتند - مست غرور ثروت - سوار ماشین‌های آنچنانی می‌شوند و در خیابان بنا می‌كنند به جولان دادن و رفت‌وآمد كردن و محیط خیابان را ناامن [كردن‌]؛ اینها هم ناامنی است.» این حادثه و آمار و ارقامی كه درباره مصرف مواد‌مخدر صنعتی گرانقیمتی مانند كوكائین منتشر می‌شود، نشان‌دهنده آن است كه بروز شكاف طبقاتی و تجمع فقر در یك سوی جامعه و تكاثر در سوی دیگر موجب شده تا هم در طبقه مرفه شاهد بروز آسیب‌های اجتماعی گسترده‌ای باشیم و هم در طبقه فقیر هرچند فساد و آسیب‌های اجتماعی در طبقه مرفه بیشتر لاپوشانی می‌شود و كمتر در معرض عموم قرار می‌گیرد.
 
نگاه لیبرالی دولت

حكایت فقر و تكاثر در جامعه ماجرایی است كه در نگاه لیبرالیستی دولت‌های بعد از جنگ ریشه دارد و یك روز به شكل خودروهای میلیاردی جلوه می‌كند و روز دیگر به شكل گوشی تلفن همراه 23/5میلیونی برند لامبورگینی خودنمایی می‌نماند.
 
رشد آسیب‌ها در شكاف طبقاتی

افزایش فراگیری رسانه ها، ‌ماهواره و اینترنت، تلفن همراه و شبكه‌های اجتماعی در فرآیند نمایش ثروت و شكاف طبقاتی نقشی جدی ایفا می‌كنند. نمایش ثروت طی سال‌های اخیر به جایی رسیده است كه در نقاط مختلفی از كشور و در محله ظفر تهران شاهد دور دور‌های شبانه بچه پولدارها هستیم و این نمایش ثروت حتی به فضای مجازی هم كشیده شده است.
 
پروفسور حسین باهر درباره مظاهر شكاف طبقاتی در جامعه معتقد است: ‌اگر فاصله یك طبقه‌ اجتماعی با طبقه‌ای دیگر آنقدر زیاد شود كه بین دو طبقه اجتماعی امكان پل زدن و عبور از طبقه پایین نباشد، به آن شكاف طبقاتی می‌گویم كه كشور ماهم اكنون به این بیماری مبتلا است.
 
باهر در این‌ باره می‌افزاید: نحوه توزیع امكانات و منابع مالی اكنون در كشور به نحوی انجام می‌شود كه تنها 15 درصد جمعیت كشور می‌توانند از 85 درصد امكانات و منابع مالی بهره‌مند شوند، اما درصورتی كه 85 درصد جمعیت فقط 15 درصد امكانات را در اختیار دارند و به تبع آن با مشكلاتی بیشماری دست و پنجه نرم می‌كنند.
 

از نگاه وی شكاف طبقاتی در كوتاه مدت به افسردگی، در میان مدت به افزایش وقوع جرائم اجتماعی و در بلند مدت هم به فساد اقتصادی و اجتماعی ختم می‌شود. فحشا، قتل، غارت و سرقت‌های مسلحانه نمونه‌هایی از معضلات اجتماعی ناشی از اختلاف طبقاتی در بلند‌مدت است. درست شبیه رخدادهایی كه هم اكنون در جامعه شاهد وقوع آن هستیم. 

 
نقش دولت در شكاف طبقاتی 

براساس آمار واردات كالای مصرفی در ثلث اول سال 95 رشد نزدیك به ۳۳ درصدی به لحاظ وزنی و رشد نزدیك به ۱۹ درصدی به لحاظ ارزشی را تجربه كرده است. گوشی تلفن همراه 23/5 میلیونی لامبورگینی نمونه‌ای از این كالاهای لوكس است كه قطعاً مخاطبش طبقات متوسط و فقیر جامعه نیستند؛‌ تلفن همراهی كه با مجوز رسمی وارد می‌شود و با مجوز به فروش می‌رسد تا بیانگر نقش دولت در شكاف طبقاتی موجود باشد. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha