عضو هیأت مدیره جمعیت مامایی ایران با اشاره به لزوم بازنگری اساسی نسبت به شیوه ارائه خدمات به مادران باردار در پایگاه‌های سلامت گفت: وزارت بهداشت تاکنون روی خوش به انتقادات سازنده نشان نداده است.

لزوم بازنگری اساسی نسبت به شیوه ارائه خدمات به مادران باردار در پایگاه‌های سلامت

سلامت نیوز:عضو هیأت مدیره جمعیت مامایی ایران با اشاره به لزوم بازنگری اساسی نسبت به شیوه ارائه خدمات به مادران باردار در پایگاه‌های سلامت گفت: وزارت بهداشت تاکنون روی خوش به انتقادات سازنده نشان نداده است.

به گزارش سلامت نیو ز به نقل از فارس،فروغ بهادری ، در ارتباط با چالش‌ها و مشکلات مامایی در کشور اظهارداشت: مامایی حرفه ای دارای سابقه ای به طول بشریت است و نزدیکترین ارتباط را با مهمترین اتفاق زندگی هر انسان به نام تولد دارد.

وی افزود: ماما نقش اصلی را در آموزش و آماده سازی جسمی و روحی افراد جامعه برای فرزند آوری به‌عهده دارد بدون آنکه به این اتفاق طبیعی تصویر بیمار گونه ارائه بدهد و این وظیفه از عهده کسی بر می‌آید که آموزش‌های با کیفیت در رابطه با آناتومی و فیزیولوژی دستگاه تناسلی و زایمان را دریافت کرده باشد.

عضو هیأت مدیره جمعیت مامایی ایران ادامه داد: سال‌هاست بنا به دلایل نامعلومی پدیده بارداری و زایمان از ذات طبیعی خود دور و مامایی به عنوان اصلی ترین عامل آموزشی و هدایتگر زایمان طبیعی از صحنه بهداشتی جامعه کنار زده شده است و در این زمینه ماماهای پیشکسوت و با تجربه به مسیولین در مقاطع مختلف زمانی هشدار دادند که در صورت ادامه این وضعیت، سلامت باروری زنان جامعه با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

بهادری گفت: ولی متاسفانه این هشدارها مورد بی توجهی قرار گرفت، به گونه ای که امروز علیرغم تغییر سیاست‌های جمعیتی، هم فرهنگ جامعه آماده پذیرش این امر نیست و هم سزارین های بی رویه به عنوان عامل بازدارنده مهمی در بارداری های تکرار شونده عرض اندام می‌کند.

وی بیان داشت:در طی این سال‌ها جامعه مامایی تلاش کرده است تا موارد ذکر شده را از دو زاویه، یکی تضعیف جایگاه مامایی و دیگری آسیبی که مردم و خصوصا افراد کم بضاعت در اثر محرومیت از دریافت خدمات مامایی متقبل می‌شوند از طریق مذاکره و ملاقات با مسئولین و ارسال نامه های متعدد، پیگیری کند.

عضو هیات مدیره جمعیت مامایی ایران اضافه کرد: ولی متاسفانه نه تنها نتیجه ای حاصل نشده بلکه به شکل متحیر کننده ای بر تعداد موانع و مشکلات رشته مامایی افزوده شده است. جامعه مامایی که سال‌هاست با صبوری و متانت و با دوری کردن از رفتارهای جنجالی و پر هیاهو ‌و به امید برطرف شدن مشکلات حرفه ای خود دندان روی جگر گذاشته ولیکن با اجرایی شدن طرح مراقبین سلامت و استفاده کردن از ماما در جایگاهی که هیچ سنخیتی با آموزش‌های دریافتی اش ندارد، دچار مشکلات گسترده تری شده است.

بهادری تصریح کرد: حذف نام او در پایگاه سلامت، بی مهری به این رشته قدمت دار و با ارزش را به اوج خود رسانید به‌طوری که ماماها علیرغم صبوری و متانتی که هرگز مورد توجه قرار نگرفت، به شکل بی سابقه ای به فکر تشکیل تجمعات اعتراضی افتادند تا بلکه کسی صدای بر حق آنها را بشنود ولی هر بار با درایت و توصیه ماماهای پیشکسوت به آرامش فراخوانده شدند ولی با توجه به باقی ماندن مشکلات موجود و حتی افزایش میزان و تنوع مشکلات، بعید به نظر می‌رسد بتوان بیش از این احساس نا امیدی و ناراحتی ماماهای عزیز را با توصیه به حفظ آرامش کنترل کرد.

وی تأکید کرد: ما از وزیر بهداشت که در آینده ای نزدیک مسئولیت این اداره را بر عهده می‌گیرد می‌خواهیم با گروه‌های مختلف پزشکی و پیراپزشکی به گونه ای تعامل داشته باشد که آنها احساس کنند به عنوان بخشی از آحاد جامعه مورد مشورت و احترام قرار گرفته اند نه اینکه حتی پاسخ نامه های با محتوای درخواست‌های صنفی آنها داده نشود و روی خوش به انتقادات نشان داده نشود.

عضو هیات مدیره جمعیت مامایی ایران گفت: چنین ارتباطی بین وزارت بهداشت و پزشکان و پیراپزشکان نتیجه ای جز کاهش انگیزه و گسترش نا امیدی نخواهد داشت. در دولت تدبیر و امید ما انتظار داریم با برخوردهای مثبت و همدلانه، بذرهای امید در دل ما کاشته شود تا با انگیزه ای قوی به انجام وظیفه بپردازیم.

بهادری اضافه کرد: مطالبات ماماها از سال‌های دور چیزی نبوده جز پذیرش نسخ دارویی و سونوگرافی و سایر نسخ پاراکلینیک توسط سازمانهای بیمه گر که باعث پایین آوردن هزینه های اقشار کم بضاعت در روند معاینات و بررسی های پیش از بارداری و مراقبت‌های بارداری و پیگیری های پس از زایمان می‌شود و پرداخت «عادلانه» حق الزحمه زایمان به مامایی که در تمام طول زایمان مادر را همراهی و استرس بسیار بالایی را متحمل می‌کند ولی حق الزحمه آن به پزشک متخصصی پرداخت میشود که حتی ممکن است مادر باردار را اصلا نبیند.

وی عنوان کرد: بازنگری اساسی نسبت به شیوه ارائه خدمات به مادران باردار در پایگاه‌های سلامت و واگذاری وظایفی با این درجه از اهمیت که جان دو نفر یعنی مادر و نوزادش که سرمایه آتی کشور است را در دست دارد، به فردی که صرفا بدین منظور با صرف هزینه های هنگفت در دانشگاه تربیت شده، لازم است.

عضو هیات مدیره جمعیت مامایی ایران گفت:همچنین به جهت لزوم غیر قابل انکار تغییر فرهنگ جامعه نسبت به زایمان طبیعی و ترویج این شیوه زایمان، ضروری است از روش‌های نوین مامایی جهت خوشایند سازی زایمان که در تمام کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرد از قبیل استفاده از مامای همراه و تقویت مراکز مشاوره بارداری و استفاده از کلاس‌های ارزشمند دوران بارداری و آمادگی زایمان که می‌تواند کمک چشمگیری به تغییر فرهنگ زایمانی و فرزند آوری خانواده ها و اصلاح رشد جمعیت بکند استفاده شود.

بهادری در پایان گفت:ما یقین داریم مامایی قابلیت‌های گسترده ای برای کمک رسانی مقرون به صرفه برای جامعه و زنان و قشر کم بضاعت دارد که استفاده بهینه از آن نتیجه ای جز افزایش شاخص‌های سلامت جامعه نخواهد داشت.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha