منتخب شورای پنجم تهران درباره‌ی تشکیل کمیته‌ی ساماندهی کودکان زباله‌گرد، با بیان این که «کار کودکان در ایران ممنوع است»، تأکید کرد: باید کودکان زباله‌گرد را به سیستم زندگی کودکی و آموزشی‌شان بازگردانیم؛ این که یک کودک و حتی یک فرد بزرگسال، شغلش زباله‌گردی باشد مایه‌ی سرافکندگی برای جمهوری اسلامی است.

واکنش منتخب شورا: «زباله گردی» موجب سرافکندگی نظام است

سلامت نیوز: منتخب شورای پنجم تهران درباره‌ی تشکیل کمیته‌ی ساماندهی کودکان زباله‌گرد، با بیان این که «کار کودکان در ایران ممنوع است»، تأکید کرد: باید کودکان زباله‌گرد را به سیستم زندگی کودکی و آموزشی‌شان بازگردانیم؛ این که یک کودک و حتی یک فرد بزرگسال، شغلش زباله‌گردی باشد مایه‌ی سرافکندگی برای جمهوری اسلامی است.

به گزارش سلامت نیوز، «الهام فخاری» در گفت‌وگو با انصاف نیوز در عین حال به این نکته اشاره کرد که هدف از طرح‌های ساماندهی بطور قطع بهره‌کشی و استثمار نیست، اگرچه متأسفانه درعمل و برخی موارد، به همین منجر شده است و برنامه‌هایی همچون صدور کارت برای کودکان زباله‌گرد نمی‌تواند به تنهایی راهکار این مسأله باشد.

نمی‌توان مجوز کار کردن به کودکان داد

وی افزود: طبق قانون، کار کودکان در ایران ممنوع است و تنها باید به این کودکان در ساعت اضافه بعد از مدرسه مهارت آموزی کرد که اگر شرایط مالی و خانوادگی نابسامانی دارند، بتوانند گلیمشان را از آب بیرون بکشند، اما از نظر قانونی نمی‌توان مجوز کار کردن به آنها داد.

 اعضای شورا نسبت به مسأله کودکان زباله‌گرد حساس هستند

فخاری با اشاره به آغاز رسمی جلسات شورای شهر از شهریورماه، گفت: هر اتفاقی بیفتد به بعد از تغییر و تحول و مستقر شدن دولت دوازدهم و شورای جدید موکول شود، اما بی‌تردید پیگیری مسائل مربوط به کودکان زباله‌گرد جزو دستور کارهایی است که تمام اعضای شورا نسبت به آن حساس هستند و برای یافتن راه‌حل مشترک و همکاری متقابل با سایر سازمان‌های تأثیرگذار از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنیم.

زباله‌گردی نمی‌تواند یک شغل باشد

وی، شناسایی خانواده و والدین کودکان زباله‌گرد و ایجاد اشتغال برای آنها را یکی از اقدامات مهم دانست و عنوان کرد: زباله‌گردی نمی‌تواند یک شغل باشد و همه‌ی ما موظفیم سامانه‌های تفکیک زباله از مبدأ خطوط بازیافت و خط صنعتی بازیافت تخصصی را فعال کنیم و این افراد در صنایع وابسته مشغول شوند.

منتخب شورای پنجم در رابطه با گزارش جمعیت‌های دفاع از حقوق کودکان مبنی بر برخی بدرفتاری‌ها و بهره‌کشی از کار کودکان زباله‌گرد از سوی پیمانکاران، گفت: وقتی نهادهای مدنی ناظر بر انجام امور نباشند و فرآیندهای کاری در شهرداری مبهم و غیرشفاف باشد و نتوانیم سیستم‌های نظارت بر ارزیابی درستی برقرار کنیم، نتیجه‌ای جز این ندارد.

نظارت بر کار پیمانکار مسأله‌‌ای جدی

وی، نظارت بر کار پیمانکار را یک مسأله‌ی جدی قلمداد کرد و گفت: باید برنامه‌ای اساسی برای این موضوع داشته باشیم، زیرا متاسفانه پیمانکار بدنبال سود خودش است. ما اصلا فرضمان براین است که پیمانکار رفتار مجرمانه یا رفتار آسیب‌زا هم نداشته باشد که در بعضی موارد، علاوه بر سودمحوری پیمانکاران وجود دارد.

کشتار تأسف بار حیوانات به نام «ساماندهی»

فخاری عنوان کرد: وقتی نظارت دقیقی بر کار پیمانکاران نباشد، طبق گفته‌هایی که باید مستنداتی برای آن جمع‌آوری شود، کشتار غیراصولی و بسیار تأسف بار حیوانات در حاشیه‌ی شهر به نام ساماندهی حیوانات اتفاق می‌افتد. به هرحال این نوع رفتارها و کارکردن بدون نظارت به نتایج مثبتی منجر نخواهد شد؛ یا باید مسوولانه و درست عمل کنیم و یا تبعات رفتار غلطمان را هم بدهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha