هنوز در مناطق مختلف کشور مدارس کپری موجود است و با همان تعداد اندک دانش‌آموزانی که هنوز از چرخه تحصیل خارج نشده‌اند و با همه فقر و محرومیت و دشواری‌هایشان تحصیل می‌کنند، مدارسی که نه امنیت، نه بنایی مستحکم، نه فضایی سالم و شاد برای انگیزه ادامه تحصیل و نه وضعیت بهداشتی مناسب برای حضور دانش‌آموزان دارند.

تحصیل با دلهره در مدارس شبه کپری لرستان!

سلامت نیوز:هنوز در مناطق مختلف کشور مدارس کپری موجود است و با همان تعداد اندک دانش‌آموزانی که هنوز از چرخه تحصیل خارج نشده‌اند و با همه فقر و محرومیت و دشواری‌هایشان تحصیل می‌کنند، مدارسی که نه امنیت، نه بنایی مستحکم، نه فضایی سالم و شاد برای انگیزه ادامه تحصیل و نه وضعیت بهداشتی مناسب برای حضور دانش‌آموزان دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در شرایطی که وضعیت تحصیل در بسیاری از مناطق کشور مطلوب دنبال می‌شود، اما همچنان در برخی مناطق محروم کشور هستند دانش‌آموزانی که در مدارس کپری، تخریبی و درختی تحصیل می‌کنند.

در سال های اخیر پدیده کپرنشینی در کشور رو به کاهش است، اما هنوز هستند در مناطقی که مردم در کپر زندگی می‌کنند و وضعیت و شرایط مناسبی از نظر بهداشتی و درمانی و دیگر موارد ندارند و علم آموزی دانش آموزان در این مدارس با دلهره صورت میگیرد.

1000کلاس خشتی گلی در کشور وجود دارد

نظرپور، معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش در این باره گفت: 1000 کلاس خشتی گلی و ۱۷۰۰ کلاس کانکسی در سطح کشور وجود دارد. لرستان به لحاظ سرانه آموزشی متوسط کشور رتبه یازده را دارد و ضرورت دارد توجه ویژهای به آن شود.

معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورشاضافه کرد: با یک برنامه منسجم می‌توانیم وضعیت ۱۲ استانی که نسبت به سرانه آموزشی متوسط کشوری عقب هستند را ظرف دو سال بهبود بخشیم.

نظرپور تصریح کرد: برنامه ما این است که ظرف سال ۹۶ و ۹۷ کلاس‌های خشتی-گلی و کانکسی در کشور جمع شوند.

وی با بیان اینکه وضعیت اعتباری لرستان در بحث آموزش و پرورش خوب نیست و باید بهبود یابد، اضافه کرد: ۱۲ استانی که اعتبارات پایینی دارند مورد توجه قرار خواهند گرفت.

معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: 20 درصد مدارس کل کشور توسط خیرین ساخته شده و از سال  ۹۲ تاکنون این رقم ۳۷ درصد بوده است. درسال گذشته اعتبار خیرین ۱۷۰ میلیارد تومان بود که ۱۰درصد آن جذب شد. امسال ۲۱۰ میلیارد تومان، ردیف اعتبار خیرین است که قول ۵۰ درصد تخصیص آن را دادهاند.

معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: 48 مدرسه در کل کشور ماندگار هستند که باید در بحث ساخت مدارس به ماندگاری آنها توجه کرد.

نظرپور با بیان اینکه ارزان‌سازی در آمورش و پرورش هنر نیست و باید مدارس را به شکلی زیبا بسازیم، افزود: مدارس غیر مقاوم کشور ۳۰ درصد و ۷۰درصد دیگر مقاوم هستند.

وی با تاکید بر اینکه باید به تجهیزات هنرستان‌ها باید توجه خاصی شود، افزود: امسال ۱۰۰ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات مدارس در نظر گرفته‌ایم و تعداد سالن‌های ورزشی که در کشور پیشرفت کمی دارند بسیار بالاست.

معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: 31 میلیارد تومان اعتبار به استان لرستان اختصاص می‌دهیم و رایزنی‌های لازم را برای تخصیص بیشتر انجام خواهیم داد.

۴۷ درصد مدارس لرستان مقاوم نیستند

هوشنگ بازوند، استاندار لرستان در این باره اظهار کرد: سرانه آموزشی در آموزش و پرورش لرستان نسبت به میانگین کشوری کمتر است. امسال با تصمیمی که گرفتیم وضعیت خوبی در بحث آموزشی در استان خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: ۴۲۰۰مدرسه در استان وجود دارد که ۴۷درصد آنها مقاوم نیستند و استحکام لازم را در برابر بلایای طبیعی ندارند. اگر بخواهیم نگرانی دانش‌آموزان و والدین را برطرف کنیم باید ۴۷ درصد مقاوم‌سازی شوند. مدارس استان نیازمند تقویت تجهیزات هستند چراکه این امکانات ابزاری برای رشد و تعالی دانش‌آموزان هستند.

وی بیان کرد: در لرستان مدارس شبه‌کپری ۴۳مورد و ۴۶مدرسه خشت و گلی داریم که مقاوم نیستند؛ امسال این مدارس با وجود تعداد اندک دانش‌آموز در برخی از آنها بهسازی می‌شوند. ملاقات و رایزنی‌هایی برای بازسازی مدارس کپری داشتیم که امسال اجرایی می‌شوند و قرارگاه خاتم نیز در این زمینه با ما همکاری خواهند کرد.

وی تاکید کرد: اگر تن‌خواه ملی برای پروژه‌ها داده می‌شود استان لرستان مدنظر قرار گیرد.

استاندار لرستان اظهار کرد: یک سری از مدارس استان بنای تاریخی هستند که نمونه آن دبیرستان امام است که نیاز به مرمت دارد چراکه یک سرمایه برای بروجرد است و لازم است تعیین تکلیف شده و متولی آنها مشخص شود.

فضاهای آموزشی لرستان در بعد کیفیت و کمیت با استان‌های دیگر تفاوت دارد

اصلانی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان نیز در این باره گفت: عدالت اجتماعی در آموزش‌و پرورش ایجاب می‌کند زیرساخت‌ها فراهم باشد.

وی ادامه داد: اینکه فضاهای آموزشی لرستان در بعد کیفیت و کمیت با استان‌های دیگر تفاوت دارد، جای ناراحتی دارد. از محل ردیف‌های ملی در سالجاری تزریق اعتبار شده تا این مشکلات رفع شود.

این معاون استاندار با بیان اینکه ساخت و ساز مدارس در استان در برخی مناطق گران است که باید چاره‌اندیشی شود، افزود: باید اردوگاه‌های مختلف در لرستان ایجاد شود چرا که این استان ظرفیت چنین امکانی را دارد.

اصلانی عنوان کرد: اگر بیمارستانی احداث شود در هر زمانی قابل بهره‌برداری است اما در مدارس این چنین نیست و اگر قرار است تخصیص به نوسازی مدارس داده شود در شش ماهه اول سال باشد.

۴۳ مدرسه خشتی، گلی و سنگی در لرستان وجود دارد

 چگنی، مدیرکل نوسازی مدارس لرستان نیز در این باره اظهار کرد: ۳۴۴ هزار و ۵۰۷ دانش‌آموز در استان تحصیل می‌کنند. ۱۶هزار و ۸۱۵ کلاس در استان داریم که تراکم آنها به ازای هر دانش‌آموز 5.01 متر است.

چگنی با بیان اینکه 5809 آموزشگاه در سطح استان وجود دارد، گفت: تعداد مدارس کپری در لرستان مشخص شده‌اند و در این خصوص تا به امروز همکاری خوبی در استان شکل گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: ۴۳ مدرسه خشتی، گلی و سنگی که ۷۱۷ دانش‌آموز دارند، در استان وجود دارد.

چگنی با اشاره به اینکه ۱۸ مدرسه شبه کپری با ۹۱ دانش‌آموز داریم، یادآور شد: ۲۷درسه کپری با ۱۷۶ دانش‌آموز در استان وجود دارد. مدارس کپری و شبه کپری با استفاده از مصالح ساختمانی بومی بهسازی خواهند شد.

وی افزود: امسال تمام مدارس کپری، شبه کپری و خشتی،گلی و سنگی استان بهسازی می‌شوند.

مدارس کپری تا پایان سالجاری در استان برچیده می‌شوند

خدانظر دریکوند، مدیر کل آموزش و پرورش لرستان نیز در این باره اظهار کرد: در استان تعامل خوبی در انجام اولویت‌های آموزش و پرورش است و همه تلاش می‌کنیم که از وضعیت موجود بیشترین بهره‌وری را داشته باشیم.

وی با اشاره به مشکلات آموزش و پرورش لرستان ادامه داد: امکانات ما در حدی نیست که بتوانیم همه‌ی مشکلات از جمله هوشمندسازی مدارس را رفع کنیم.

دریکوند با بیان اینکه مدارس کپری تا پایان سالجاری در استان برچیده می‌شوند، ادامه داد: وضعیت تجهیزات آموزش و پرورش استان مناسب نیست و گرایش دانش‌آموزان ما به هنرستان‌ها کم است. نبود تجهیزات و کارگاه‌های فعال، انگیزه دانش‌آموزان را کم کرده است.

وی با تاکید بر اینکه برای توسعه هنرستان‌ها مشکل داریم، افزود: میز و نیمکت‌هایی که در مدارس استان است به هیچ وجه مناسب نیست. اگر در بحث هوشمندسازی بخصوص در پایه ششم نتوانیم خوب پیش رویم انگیزه دانش‌آموزان برای حضور در کلاس‌ها کم خواهد شد. تلاش ما این است که بهترین استفاده را از اعتبارات ببریم اما این اعتبارات در زمان کنونی کافی نیست.

مدیر کل آموزش و پرورش لرستان افزود: لرستان از لحاظ تجهیزات جایگزین و هوشمندسازی مدارس نیازمند توجه خاص و ویژه است. انتظار داریم امسال اعتبارات ملی آموزش و پرورش افزایش چشمگیری داشته باشد.

در حال حاضر یک سوم مجموع مدارس به عنوان نا ایمن معرفی شده‌اند که یا باید مقاوم سازی شوند، یا باید تخریب و بازسازی شوند و یا در وضعیت مناسبی قرار ندارند و باید مدارس جدید نوساز در برخی مناطق لرستان احداث شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha