یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳

نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس چند روز پیش وعده داد که تا یک‌ماه آینده لایحه حمایت از حقوق کودکان در مجلس به تصویب برسد

کودکان شهر در انتظار حمایت مجلس

سلامت نیوز: نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس چند روز پیش وعده داد که تا یک‌ماه آینده لایحه حمایت از حقوق کودکان در مجلس به تصویب برسد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین،لایحه‌ای که ۱۲سال پیش به مجلس ارائه شد و بعد از چند رفت و برگشت میان مجلس و شورای نگهبان، اتفاق دیگری برایش نیفتاد.

در هفته‌های اخیر و با انتشار اخباری درخصوص كودك‌آزاری در شهرهای مختلف، این موضوع دوباره زنده و به خواسته فعالان اجتماعی تبدیل شد تا به‌عنوان قانونی بالادستی تصویب شود و مورد توجه قرار گیرد. تهران نیز در سال 89با پذیرش كنوانسیون حقوق كودك به جمع شهرهای دوستدار كودك پیوست؛ شهری كه براساس تعریف خواسته‌های كودكان با مشاركت خود آنها در اولویت قرار می‌گیرد و حقوق كودكان در سیاست‌ها، ‌قوانین و برنامه‌ها منعكس می‌شود. یكی از بخش‌های این طرح كه یونیسف نیز شاخص‌هایی را برای آن تعریف كرده، محافظت كودكان از خشونت و سوءاستفاده است. فعالان اجتماعی امیدوارند با پیگیری و تصویب این طرح، شهرها جای امن‌تری برای كودكان شوند.

    غفلت نمایندگان ملت

طبق تعریف شهر دوستدار كودك، شهر باید در حوزه‌های گوناگون محیطی، تفریحی، ترافیكی، فرهنگی و... نیازهای كودكان را برآورده كند. احداث مبلمان شهری ویژه كودكان، ‌راه‌اندازی پارك‌های دوستدار كودك‌، راه‌اندازی اتاق‌های مادر و كودك در مترو و مراكز عمومی پرتردد، اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری ویژه كودكان و... باید انجام شود تا آسیب‌پذیرترین ساكنان كلانشهر تهران، در محیطی امن، ایمن، آرام و با كمترین دغدغه‌ای كه ذهن والدینشان را مشغول كند، بتوانند زندگی كنند. اما همه تهران فضای كالبدی و فیزیك شهری نیست و تأمین امنیت، ‌یكی از مهم‌ترین فاكتورهایی است كه در كنار آسایش شهری، به دوستدار كودك شدن شهر كمك می‌كند. فاطمه دانشور، رئیس كمیته اجتماعی شورای شهر تهران معتقد است اقدامات خوبی در حوزه شهر دوستدار كودك انجام شده و باید در دوره بعدی شهرداری و شورای شهر نیز به‌صورت جدی‌تر پیگیری شود اما تهران از منظر امنیت و آسیب‌های اجتماعی، با معیارهای شهر دوستداركودك فاصله بسیاری دارد. تأمین بسیاری از تعاریف شهر دوستدار كودك به‌عهده شهرداری است اما در حوزه امنیت، نیازمند اقدامات بالادستی و قوانین محكم‌تری است كه یكی از آنها لایحه حمایت از حقوق كودكان است و تاكنون نمایندگان مجلس اقدام جدی در مورد آن انجام نداده‌اند. در ماه‌های اخیر و با وقوع حوادث مكرری كه در كشور با موضوع كودك آزاری رخ داده، بسیاری از فعالان اجتماعی و متولیان حوزه كاهش آسیب‌های اجتماعی بارها تأكید كردند كه مجلس باید بسیار جدی‌تر از قبل به موضوع حقوق كودكان پرداخته و لایحه حمایت از حقوق كودكان را كه خاكی 12ساله روی آن نشسته دوباره زنده كرده و مورد بررسی و تصویب قرار دهد. طیبه سیاوشی، نماینده مجلس چندی پیش اعلام كرد كه این لایحه سال 90در كمیسیون لوایح دولت به تصویب رسیده و تقدیم مجلس شده اما مسیر تصویب، ‌به‌دلیل مشكلات بوروكراتیك كند است و دیگر اینكه نمایندگان به‌دلیل كارهای فراوان از بررسی این لایحه غفلت كرده‌اند.

    وعده تصویب لایحه تا‌ ماه آینده

یكی از گروه‌های كودكانی كه نیازمند مداخله جدی برای حمایت هستند، كودكان و نوزادانی‌اند كه توسط معتادان و متكدیان مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند. نخستین سازمان و ارگانی كه به‌دلیل نوع فعالیتش با این كودكان روبه‌رو می‌شود، شهرداری است اما قانون به شهرداری اجازه ورود به حوزه كودكان را نداده است. دانشور در گفت‌وگو با همشهری معتقد است كه یكی از بخش‌هایی كه فعالان اجتماعی تلاش دارند در لایحه حمایت از حقوق كودك مورد توجه قرار گیرد همین مسئله است كه مددكاران شهرداری به‌عنوان ضابطان قضایی بتوانند این كودكان را از شهر جمع‌آوری كرده و تحویل مراكز مربوط دهند. با انتقادهای گسترده فعالان اجتماعی در روزهای اخیر و بعد از گسترش اخبار مكرر كودك‌آزاری، هفته گذشته محمد كاظمی، نایب‌رئیس كمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی وعده داد كه لایحه حمایت از حقوق كودك تا ‌ماه آینده در مجلس به تصویب برسد. هر چند كه تصویب قانون، امكان خوبی در اختیار متولیان این حوزه در مواجهه با این مسائل و نجات برخی كودكان از بهره‌كشی و آزارهای مختلف قرار می‌دهد اما، قانون تنها یك بازوی كاهش رفتارهای نابهنجار اجتماعی است و موضع چند‌‌وجهی مانند كودك نیازمند آموزش و ارتقای دانش و اطلاعات خانواده‌ها به كمك نهادهایی چون شهرداری، آموزش و پرورش، بهزیستی و حتی قوه قضاییه است و شاید به همین دلیل است كه توجه به موضوع كودك، محتاج ابزاری قدرتمند مانند حوزه ریاست‌جمهوری است تا تعدد نهادهای درگیر با این مسئله را بتواند به خوبی مدیریت كرده و درست هدایت كند.

    زنان مجلس از كودكان غفلت كرده‌اند

فاطمه دانشور، رئیس كمیته اجتماعی شورای شهر معتقد است با حضور بیشتر زنان در مجلس انتظار می‌رود موضوعات كودكان و زنان مورد توجه بیشتری قرار بگیرد اما تاكنون این اتفاق نیفتاده و به‌ویژه غفلت زیادی از مسائل كودكان شده است. صاحب‌نظران حوزه اجتماعی معتقدند با حركت آسیب‌های اجتماعی به سمت زنان و زنانه شدن اعتیاد، تعداد كودكان آسیب‌دیده افزایش خواهد یافت و اكنون این اتفاق افتاده است. به عقیده این عضو شورای شهر، زنان بیشتر از آنكه به فكر تصدی پست‌های وزارت در دولت باشند در همین جایگاه عضویت شورای شهر و نمایندگی مجلس، اگر كارنامه قابل قبولی در مورد كودكان ارائه دهند، به‌طور حتم برای تصدی پست‌های بالاتر هم حمایت خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha