دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۵
کد خبر: 221127

بعضی از آدم‌ها مثل درختان تنومندی هستند که سال‌های سال در سلامتی و شادابی عمر می‌کنند و برخی دیگر مثل گل‌هایی نحیف و ناتوان هستند که زود پیر و پژمرده می‌شوند و عمرشان به پایان می‌رسد.

رازهای افزایش طول عمر

سلامت نیوز: بعضی از آدم‌ها مثل درختان تنومندی هستند که سال‌های سال در سلامتی و شادابی عمر می‌کنند و برخی دیگر مثل گل‌هایی نحیف و ناتوان هستند که زود پیر و پژمرده می‌شوند و عمرشان به پایان می‌رسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، درست است كه عمر دست خداست اما این شما هستید كه با سبك زندگی و شیوه خورد و خوراك و خواب و بیداری‌تان مشخص می‌كنید كه یك درخت تنومند و پیر باشید یا یك شاخه گل ضعیف و رو به نابودی. اگر می‌خواهید بدانید چه چیزهایی به طولانی‌تر شدن عمر شما و سلامتی بیشترتان كمك می‌كند، این راهنما را بخوانید و در زندگی‌تان پیاده كنید.

    تغذیه سالم

تغذیه یكی از اصلی‌‌ترین كلیدهای طول عمر است. شما با تغذیه بد ممكن است دستی‌دستی خودتان را به ورطه نابودی بكشانید و با تغذیه خوب، از بروز بیماری‌های مختلف پیشگیری كنید. چه بخورید تا سالم‌تر باشید؟ نخستین و كلیدی‌ترین شرط تغذیه سالم استفاده زیاد از آنتی‌اكسیدان‌هاست. آنتی‌اكسیدان‌ها از سرطان جلوگیری می‌كنند و باعث كاهش فشارخون و سلامت قلب می‌شوند. آنتی‌اكسیدان‌ها را باید در زردچوبه، جوانه كلم، بروكلی، آووكادو، هویج، سیب زمینی و مارچوبه پیدا كنید. دومین رمز سلامتی و طول عمر بیشتر، مصرف سبزیجات و میوه‌هاست. نیمی از بشقاب غذای شما باید سبزیجات باشد، یك‌چهارم آن پروتئین‌ها و لبنیات و یك چهارم دیگر نان و كربوهیدرات‌ها. بهترین منابع پروتئین، گوشت قرمز، مرغ، غذاهای دریایی و تخم‌مرغ و لبنیات هستند. اگر می‌خواهید سالم بمانید و به‌دلیل چاقی یا تغذیه بد دچار دیابت، كلسترول و بیماری‌های قلبی- عروقی نشوید تا می‌توانید مصرف چربی را كم كرده و فقط روغن‌های مفید مثل زیتون و كنجد استفاده كنید. در واقع اگر از متخصصان تغذیه بپرسید، می‌گویند بهترین رژیم غذایی برای افزایش سلامتی و طول عمر، رژیم مدیترانه‌ای است. این رژیم دارای میوه، سبزیجات، نان‌ها و دیگر مواد تهیه شده از غلات، سیب‌زمینی، حبوبات و دیگر دانه‌هاست.

    خواب خوب

همه ما تقریبا یك سوم از عمرمان را در خوابیم؛ خوابی كه فقط انرژی‌مان را تأمین نمی‌كند بلكه كاركردهای اعضای حیاتی بدنمان را نظم داده و باعث سلامتی بیشترمان می‌شود. خواب كمتر از 5ساعت در شب شما را در معرض خطر افزایش فشار خون، سكته مغزی و حملات قلبی قرار می‌دهد. 7 الی 8ساعت خواب مناسب شبانه قلبتان را دربرابر تمام بیماری‌ها محافظت می‌كند. بهبود سلامت جسمانی، كاهش درد، كاهش افسردگی و اضطراب، وزن متناسب و حافظه قوی‌تر از دیگر فواید خواب كافی و بموقع است. همچنین برخی تحقیقات نشان داده كه خواب بیش از 9ساعت در شب، خطر مرگ را تا 30درصد بالا می‌برد. علاوه بر مدت زمان خواب، كیفیت خواب هم بر سلامت جسمی و طول عمر شما مؤثر است. خواب خوب، خوابی است كه عمیق باشد، برای به خواب رفتن بیش از 15دقیقه زمان نگذارید و صبح‌ها پرانرژی و بدون احساس خستگی برخیزید.

    بچه‌دار شدن

فكر می‌كنید بچه‌ها خسته و پیرتان می‌كنند؟ شب‌بیداری‌های بچه‌دارها را می‌بینید و می‌ترسید كه با بچه‌دارشدن از سال‌های عمرتان كم شود؟! باید بگوییم كه سخت در اشتباهید چون مطالعات جدید نشان می‌دهند داشتن فرزند به افزایش طول عمر كمك می‌كند. همین چند وقت پیش بود كه محققان سوئدی اعلام كردند داشتن نقش والدی، باعث به تأخیر افتادن مرگ ناشی از افزایش سن می‌شود و افرادی كه پدر و مادر هستند بیش از افراد بدون فرزند عمر می‌كنند. محققان می‌گویند خطر مرگ، صرف‌نظر از داشتن یا نداشتن فرزند، با افزایش سن بیشتر می‌شود، اما امید به زندگی بین افراد صاحب فرزند بیشتر از افراد بدون فرزند است. افرادی كه دارای پیوندهای خانوادگی محكم‌تری هستند، كمتر به پزشك مراجعه می‌‌كنند، فعال‌تر بوده و از سوی اعضای خانواده خود مورد مراقبت و توجه قرار می‌گیرند.

    استرس كم

اضطراب خیلی بیشتر از آنچه فكرش را بكنید روی سلامتی شما اثر می‌گذارد. استرس باعث ترشح هورمون كورتیزول در بدن شده و این هورمون اندام‌های بدن را در حالت آماده باش قرار می‌دهد همچنین روی عملكرد مغز، قلب، سیستم ایمنی بدن و حتی متابولیسم تأثیر می‌گذارد و در یك كلام، بدن شما را رفته‌رفته تحلیل می‌برد و مستعد بیماری‌های مختلف می‌كند. استرس باعث تغییر در كروموزم‌های شما هم می‌شود. محققان دریافته‌اند كه در افراد مبتلا به اضطراب طول تلومرهای كروموزوم‌ها كوتاه‌تر از دیگر افراد است و این حدود 5-3 سال از عمر آنها را كم می‌كند. محققان دانشگاه كالیفرنیا هم می‌گویند استرس مداوم باعث كاهش سطح هورمون كلوزو می‌شود؛ هورمونی كه تنظیم‌كننده فرایند پیری است و وظیفه تقویت شریان‌های اصلی بدن، تراكم استخوانی، یادگیری و درك و حافظه را دارد. كاهش این هورمون در بدن به معنی پیری زودرس است.

    ورزش مستمر

تحرك یكی از مهم‌ترین شروط سلامتی و طول عمر است. ورزشكاران عمر طولانی‌تری دارند و در سنین میانسالی و پیری به وضوح بدنی مقاوم‌‌تر و سالم‌تر از كسانی دارند كه ورزش نمی‌كنند. كم‌تحركی، پشت‌میزنشینی و تنبلی بدنی باعث می‌شود احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت نوع 2در شما افزایش یابد و بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به انواع سرطان‌ها از قبیل سرطان مغز استخوان، سرطان سینه، سرطان‌های گوارشی و سرطان پروستات قرار بگیرید. اگر فكر می‌كنید كه وقت كافی برای ورزش ندارید كافی است هر روز نیم ساعت پیاده‌روی كنید یا یك روز در میان به باشگاه بروید و یك ساعت تمرین كنید. پیاده روی، دویدن، تمرینات كششی و تمرینات هوازی، بهترین، در دسترس‌ترین و ارزان‌ترین شیوه‌های تحرك هستند كه سلامتی شما را تضمین می‌كنند.

    تفكر مثبت

شاید تصورش راحت نباشد اما خوش‌بینی واقعا می‌تواند عمر شما را زیاد كند. حتی روانشناسان می‌گویند بیمارانی كه خوش‌بین هستند تمایل بیشتری به پیگیری مراحل درمان خود دارند و به همین دلیل شانس بهبود یا زنده ماندن بیشتری دارند. خوش‌بینی یعنی نیمه پر لیوان را ببینید و به بهبود شرایط در هر وضع و موقعیتی امیدوار باشید. برای اینكه فرد خوش‌بینی باشید نیاز نیست مشكلات و كمبودها را انكار كنید فقط باید بدانید كه هر مشكلی حل‌شدنی است و امیدتان را به بهبود اوضاع از دست ندهید. برای خوش‌بین بودن نقاط مثبت شخصیت دیگران را ببینید و سعی كنید در همه حال، دیگران را درك كنید و خودتان را جای آنها بگذارید تا دلیل رفتارهایشان را بفهمید. یك ویژگی دیگر افراد خوش‌بین این است كه منتظر نمی‌مانند تا اتفاقی خوشایندی برایشان رخ دهد بلكه برای شادشدن تلاش می‌كنند و برای معنادادن به زندگی‌شان یا خاطره ساختن و خوشحال‌شدن خود و دیگران قدم برمی‌دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha