رئیس جدید سازمان حفاظت محیط‌زیست:بحران‌های محیط‌زیست نتیجه سیاست‌های غلط دهه ٦٠ است

خشکیدن تالاب‌ها و ریزگردها؛ تهدیدهای امروز ایران

سلامت نیوز: «معصومه ابتکار» رفت، «عیسی کلانتری» آمد؛ حکمشان را دو روز پیش، «حسن روحانی»، رئیس‌جمهوری زد و دیروز مراسم تودیع و معارفه‌شان انجام شد تا ابتکار بعد از چهارسال از سازمان محیط‌زیست به معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری برود و کلانتری بعد از سال‌ها که در دولت سازندگی، وزیر بود، حالا معاون رئیس‌جمهوری شود و رئیس سازمان محیط‌زیست.


به گزارش سلامت نیوز،شهروند نوشت: این مراسم که دیروز در سازمان محیط‌زیست برگزار شد، دو میهمان ویژه هم داشت: «اسحاق جهانگیری»، معاون اول رئیس‌جمهوری و «ولی‌الله سیف»، رئیس ‌کل بانک مرکزی. جهانگیری در این مراسم باز هم از دغدغه‌های جدی‌اش برای محیط‌زیست ایران گفت. او در ابتدای سخنانش گفت که امروز با تهدیداتی مانند بحران آب، خشکشدن تالاب‌ها و ریزگردها روبه‌رو هستیم که باید برای حل آن راه‌حل و راهکار پیدا کنیم: «این دولت معتقد است که به همراه توسعه پایدار باید به مسائل زیست‌محیطی توجه شود و نخستین مصوبه دولت یازدهم نیز درباره دریاچه ارومیه و موضوع زیست‌محیطی بود که این مهم نشان‌دهنده توجه جدی رئیس‌جمهوری و دولت به مسائل محیط‌زیست بوده است.»
جهانگیری با بیان این‌که امروزه مسائل زیست‌محیطی به موضوعات بین‌المللی تبدیل شده است، با اشاره به توافق محیط‌زیستی پاریس گفت: «کناره‌گیری ترامپ و آمریکا از توافق پاریس باعث بی‌اعتباری و بی‌آبرویی آنها شد. مگر می‌شود کشوری که بیشترین سهم و تأثیر را در این موضوعات دارد، خودش را کنار بکشد؛ لذا ما به مسائل زیست‌محیطی توجه ویژه داریم و آن را هم در عمل، اجرایی خواهیم کرد. بنابراین نباید سنگ کج برای توسعه کشور
قرار بگیرد.»


معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان این‌که امروزه محیط‌زیست برای همه مردم تبدیل به یک موضوع اصلی شده است، ادامه داد: «با بحران آب، آلودگی هوای کلانشهرها و تهدیداتی مانند ریزگردها و خشکشدن تالاب‌ها روبه‌رو هستیم که باید دست به کار شویم و راه‌حلی برای موضوعات اصلی کشور و راهکاری برای آنها بیابیم.» جهانگیری گفت: «دولت دوازدهم هم با عزم جدی‌تر پروژه‌هایی که در دولت یازدهم آغاز شده، در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و به‌خصوص محیط‌زیست را تکمیل می‌کند و امیدوارم آقای کلانتری بتواند در پایان دولت دوازدهم کارنامه قابل قبولی از خود ارایه کند.»
معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: «در حال حاضر فرصت مناسبی در مجلس ایجاد شده که وزرای پیشنهادی به کمک رسانه‌ها فرصت ارایه برنامه و طرح مسائل کشور را پیدا کرده‌اند.

در همین زمینه امیدوار هستم که گفتن مسائل کشور برای مردم و به ویژه نخبگان جامعه فرصت همدلی و همراهی بیشتری میان دولت و مردم ایجاد کند.» او با بیان اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم بزرگترین و مهمترین سرمایه در اختیار رئیس‌جمهوری، اعتماد بسیار گسترده ای است که وجود دارد، ادامه داد: «دولت قدر این سرمایه بزرگ اجتماعی را می داند و همه تلاش خود را می‌کند که به مطالبات و خواست های مردم جامع عمل بپوشاند.»

معاون اول رئیس‌جمهوری با تقدیر از معصومه ابتکار رئیس پیشین سازمان حفاظت محیط زیست  گفت: «خانم ابتکار از مدیران برجسته و شجاع و مجرب کشور است که حتی در عرصه بین‌المللی نیز نشان داده در عرصه محیط زیست مدیری توانمند است. خانم ابتکار علاوه بر اینکه توانسته در عرصه دانشگاهی به عنوان فردی که مسئولیت اجرایی نیز دارد، چهره خوب از خود ایجاد کند، توانسته به عنوان یک زن مسلمان و توانمند که در حوزه مسئولیت خود به خوبی بدرخشد و بحث محیط زیست را به موضوع اصلی کشور تبدیل کند. خانواده ابتکار همواره در محیط زیست ایران نام ماندگاری دارند و امیدوارم نام آقا و خانم ابتکار همواره در محیط زیست باشد.» او در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به انتصاب عیسی کلانتری به عنوان رئیس جدید سازمان حفاظت محیط زیست گفت:‌ «آقای کلانتری شخصیت علمی ارزشمند و از مدیران با سابقه جمهوری اسلامی ایران است که در حوزه مدیریت کلان از تجربیات ارزشمندی برخوردار است. بخش وسیعی از مسئولیتی که ایشان در دوران وزارت کشاورزی  بر عهده داشته اند نیز عمدتا با مسائلی سرو کار داشته که امروز موضوعات اصلی بخش محیط زیست
محسوب می‌شود.»


«آب»، بزرگترین مشکل کشور


«عیسی کلانتری»، دبیر  ستاد احیای دریاچه ارومیه در دولت یازدهم و رئیس جدید سازمان محیط‌زیست هم در این مراسم حرف‌های مهمی برای گفتن داشت. او با بیان این‌که فاجعه امروز محیط‌زیست کشور «آب» است، گفت: «گرفتاری‌های امروز محیط‌زیست نتیجه سیاست‌های احساسی دهه ٦٠ و ٧٠ است.» او ادامه داد: «نتایج سیاست‌ها و عمل دهه ٦٠ و ٧٠ را امروز می‌بینیم. در دوره‌ای به خاطر تولید چند تُن گندم اضافی منابع آب و خاک از بین رفت. در حقیقت با سیاست‌های احساساتی، منابع پایدار محیط‌زیست را از دست دادیم و امروز دچار گرفتاری‌های متعدد در این حوزه هستیم. در دهه ٦٠ و ٧٠ رفتارهای احساسی جایگزین رفتارهای منطقی شد و شور و شوق انقلابی برای تولید بیشتر، رفع نیاز از خارج و استقلال کوتاه‌مدت باعث ایجاد آسیب‌هایی به منابع آب و خاک کشور شد.» معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به این‌که در سیاست‌های تولیدی گذشته، درازمدت و آثار سیاست‌های تولیدی بر منابع زیست‌محیطی مورد توجه قرار نگرفته بود، ادامه گفت: «امروز بزرگترین مشکل و مسأله کشور ما آب است.»

رئیس جدید سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: «زمانی ٧٠‌میلیون واحد دامی داشتیم و می‌گفتیم این تعداد دام خارج از ظرفیت مراتع است. امروز تعداد واحدهای دامی به ١٢٠‌میلیون رسیده است. زمانی برای تولید ١٢٠‌هزار تُن گوشت دامداران را مورد حمایت جدی قرار می‌دادیم. تولید ١٢٠‌هزار تُن گوشت فرسایش خاک بسیاری برای کشور ایجاد کرد و تولید ١٢٠‌هزار تن گوشت را با یک‌میلیارد تن خاک به‌ طور سالانه عوض کردیم.» کلانتری ادامه داد: «وضعیت محیط‌زیست امروز کشور را نمی‌توان به گردن دوره پهلوی انداخت؛ چرا که این اتفاقات بعد از انقلاب رخ داده است. حتی اگر حاکمیت و دولت خواهان تغییر و اصلاح وضع محیط‌‌زیست هم باشند، تنها بخشی قابل جبران و بخشی غیر قابل جبران است. در دهه ٦٠، ٦٨‌میلیارد مترمکعب میزان مصرف آب بود ولی امروز این میزان به ٩٧‌میلیارد مترمکعب رسیده است. ١١٠‌درصد آب تجدیدپذیر در کشور ما مصرف می‌شود این در حالی است که موسسات بین‌المللی اجازه مصرف بالای ٤٠‌درصد آب تجدیدپذیر را نمی‌دهند.» رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به از بین رفتن تالاب‌ها در سال‌های گذشته گفت: «مهارکردن سیلاب‌ها از طریق ایجاد سدها باعث از بین‌رفتن دریاچه‌ها و تالاب‌ها شده است،‌ چون این اکوسیستم‌های آبی با سیلاب‌ها زنده هستند.» کلانتری ادامه داد: «امروز به دلیل سیاست‌های غلط در دهه ٦٠ و ٧٠ هزینه‌های ١٠٠ برابری پرداخت می‌کنیم. اگر چه جبران برخی مسائل زیست‌محیطی مثل آلودگی هوا امکانپذیر است، ولی برگرداندن آب و خاک به‌ طور ١٠٠‌درصد ممکن نیست.»


دلیل «نه» گفتن‌های ابتکار


معصومه ابتکار، رئیس سابق سازمان محیط‌زیست و معاون جدید امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری هم در این مراسم با بیان این‌که در جاهایی بر اساس قانون و مقررات به برخی طرح‌ها «نه» گفتیم و اطمینان می‌دهم در چهار ‌سال گذشته هیچ طرحی بدون انجام ارزیابی زیست‌محیطی اجرا نشد، گفت: «مهمترین دستاورد سازمان محیط‌زیست طی چهار‌ سال گذشته را بهبود وضع تالاب‌ها اعلام کرد. از ۱۰۰‌هزار تقاضای اجرای پروژه‌های توسعه‌ای بیش از ۸۵ تا ۹۰‌درصد آنها مجوز سازمان حفاظت محیط‌زیست را گرفتند. این سازمان براساس قانون به ۱۰ تا ۱۵‌درصد طرح‌ها «نه» گفت.» او ادامه داد: «در چهار ‌سال گذشته ۱۰۰‌هزار مورد درخواست بهره‌برداری و استقرار صنایع و معادن و اجرای پروژه‌های مختلف اقتصادی، توسعه‌ای داشتیم که سعی کردیم به‌طور قانونمند و با رویکرد مثبت تقاضاها را مورد ارزیابی زیست‌محیطی قرار دهیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha