نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد كه غذا خوردن طولانی‌ مدت كودك با شیشه شیر یا حتی شیر مادر ممكن است باعث بوجود آوردن نوعی از پوسیدگی زودرس در سنین 2 تا 4 سالگی شود كه بسیار سریع پیشرفت كرده و به آن پوسیدگی شیشه‌ شیر می‌گویند.

سلامت نیوز:پوسیدگی زود هنگام دندانها موسوم به «پوسیدگی شیشه شیر» موجب از بین رفتن تاج دندانهای جلو فك بالا و ایجاد آبسه بر روی لثه‌ها می‌شود.

به گزارش  ایسنا  نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد كه غذا خوردن طولانی‌ مدت كودك با شیشه شیر یا حتی شیر مادر ممكن است باعث بوجود آوردن نوعی از پوسیدگی زودرس در سنین 2 تا 4 سالگی شود كه بسیار سریع پیشرفت كرده و به آن پوسیدگی شیشه‌ شیر می‌گویند.

طبق اعلام محققان مرکز تحقیقات دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، این نوع پوسیدگی در ابتدا از سطوح بیرونی دندانهای جلو فك بالا شروع شده سپس اولین كرسی‌های بالا و پایین را درگیر می‌کند اما دندانهای جلو فك پائین مبتلا نمی‌شود.

كودك در هنگام خواب در بعدازظهرها یا شب از یك شیشه محتوی شیر یا شیر مادر استفاده كرده و بارها در طی شب از خواب بیدار شده و شیر می‌خورد لذا وقتی كودك به خواب می‌رود شیر كه محتوی قند است اطراف دندانهای جلو فك بالا را احاطه می‌كند و قندهای داخل مایع یك محیط بسیار مناسب برای رشد میكروبها كه قادر به ایجاد اسید هستند را فراهم می‌كند. از طرف دیگر جریان بزاق كه در هنگام خواب كاهش می‌یابد باعث كندی شستشو و تخلیه مایعات شیرین از دهان شده و مجموعه این شرایط باعث بوجود آمدن پوسیدگی زودرس در دندانهای مزبور می‌شود.

این نوع پوسیدگی در كودكانی كه عادت دارند در هنگام خواب از شیر مادر استفاده كنند نیز دیده می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد كه حتی قند موجود در شیر (لاكتوز) هم درصورتی كه بر روی دندانها راكد بماند می‌تواند باعث پوسیدگی‌ از این نوع شود.

پوسیدگی دوران شیرخوارگی معمولاً سریع پیشرفت كرده و تاج دندانهای جلو فك بالا را كاملاً از بین برده و سبب بوجود آمدن آبسه بر روی لثه‌ها می شود و از آنجا كه كودك در سن بروز این نوع پوسیدگی قادر به همكاری نیست لذا درمان بسیار پیچیده است.

والدین بهتر است اولین ملاقات با دندانپزشك را قبل از یك سالگی فرزندشان داشته باشند تا از این طریق آگاهی‌های لازم را دریافت كنند.

این محققان توصیه می‌کنند: مواد قندی اضافی به داخل شیر ریخته نشود و پس از استفاده از شیر و قبل از خواب كودك، كمی آب از طریق شیشه‌ داده شده و با یك قطعه گاز استریل مرطوب، دندانهای جلو فك بالا حتی‌الامكان تمیز شود. همچنین والدین باید مسواك زدن را به كودك خود آموزش داده و در اولین فرصت ممكن شیر را از طریق فنجان به كودك خود بدهند و سعی کنند درهنگام خواب برای شیر دادن از شیشه یا شیر مادر استفاده نكنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha