جای خالی تلاش دولت برای كنترل فعالیت‌ كودكان و نوجوانان زیر ‌سن قانونی در فضای هوشمند موبایل و اینترنت

لاكچری‌های امروز و دردسرهای فردا

سلامت نیوز:چند صباحی می‌شود كه دیگر خبری از بازی‌های فكری و پر‌جنب و جوش كوچه و خیابان نیست و جای هفت‌سنگ و خاله‌بازی و دویدن دنبال یك لاستیك در دنیای كودكان را اسباب‌بازی‌های جذاب‌تری محاصره كرده است. دیگر مثل گذشته كودكان فعالیت‌های بدنی ندارند و بیشتر اوقات سرجای خود نشسته‌اند و موبایل و تبلت به دست مشغول بازی یا كار با وسایل هوشمند خود هستند.

 
به گزارش سلامت نیوز، جوان نوشت: در یك كلام می‌توان گفت تكنولوژی‌های جدید و لاكچری به خانواده‌هایی با درآمد بالا و متوسط محدود نیست و تقریباً در دسترس همه قرار گرفته است. جالب اینجاست كه اكثر خانواده‌ها و والدین نیز بر این عقیده استوار هستند كه تبعات ناشی از این غرق شدن در دنیای مدرن از هر سو دیر یا زود دامنگیر آنها می‌شود، اما كنترل ابعاد منفی این تكنولوژی تا حدی از عهده آنها خارج شده است، كمااینكه نظارت درست و برنامه‌ریزی دقیقی هم از سوی برنامه‌ریزان و مسئولان صورت نمی‌گیرد. اینگونه است كه هر روز بر آمار فاجعه‌آمیز آسیب سنگین تلفن‌های همراه هوشمند افزوده می‌شود.
 

چند وقت پیش بود كه در همین صفحه گزارشی نوشتیم با این تیتر آماری كه ۱۴ میلیون «گیمر» زیر ۱۹ سال در كشور وجود دارد. بازی‌هایی كه علاوه بر غیر‌آنلاین بودن شعاع جذابیت آن به بازی‌های آنلاین رسید و به لطف اینترنت پرسرعت بین دانش‌آموزان شایع شد، خطر مهمی كه علاوه بر آنكه نوجوان را برای افزایش رتبه بازی تحریك به پرداخت پول می‌كند، اخلاقیات را نیز با نوع پوشش و ارتباطات در برخی بازی‌ها هدف گرفته است. 

در این راستا گفتیم به طور حتم نمی‌توان هیچ كس را به طور كامل از مقابل لپ‌تاپ، تبلت و تلفن‌های هوشمند دور كرد، بلكه فقط باید تلاش كرد زمانی را كه فرزندان برای سرگرم بودن در تكنولوژی‌های روز دنیا صرف می‌كند، مدیریت كرد كه لازمه دور بودن از تهدیدات این فناوری‌ها، چیدمان برنامه‌ای مدون برای پركردن اوقات فراغت از سوی والدین و دستگاه‌های مرتبط با این موضوع است.
 

اما كاش تبعات دنیای مدرن در دنیای كودكان و نوجوانان تنها به همین بازی‌های آنلاین و غیر‌آنلاین و یكجا نشینی پای تبلت و گوشی هوشمند ختم می‌شد. كار به جایی رسیده كه حتی ساده‌ترین امكانات تلفن همراه امروز باعث دردسرهای فراوانی شده كه تبعات آن تا ماه‌ها و حتی سال‌ها همراه فرد خواهد بود. 

 
آسیب‌های تلفن همراه

ضعف بینایی، ‌بروز مشكلات عصبی در كودكان، پایین آمدن كیفیت خواب، به وجود آوردن اختلالات ذهنی، منزوی شدن كودكان، چاقی كودكان، تومور مغزی، آسیب‌های انگشت دست كودكان، خطر ابتلا به سرطان، آسیب‌های جسمی فراوان در اثر استفاده از هندزفری، اعتیاد به تلفن همراه، كاهش مهارت‌های ارتباطی، محدود شدن یادگیری، اتلاف وقت زیاد، در ارتباط قرار گرفتن با اطلاعات نامتناسب تنها بخشی از این آسیب‌های شناسایی شده است. 

بسیاری از محققان نیز معتقدند استفاده بیش از اندازه از تلفن همراه در ذهن و اعصاب كاربران نوعی اعتیاد پدید می‌آورد كه درست مانند اعتیاد به موادمخدر، بازی‌های رایانه‌ای و  اینترنت مخرب است.
 

در حالت كلی به نظر می‌رسد همین اندك كنترل فعالیت كودكان و نوجوانان در اینترنت نیز كه توسط والدین صورت می‌گیرد، فقط به خانه محدود می‌شود، اما این دولت‌ها هستند كه وظیفه دارند فعالیت‌های كودكان و نوجوانان زیرسن قانونی را در جامعه خود كنترل كنند؛ از تصویب قوانین برای اجرای فیلترینگ توسط اپراتورهای تأمین‌كننده گرفته تا اطلاع‌رسانی و آموزش كودكان برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی. محدودیتی كه لازم بوده سایر فعالیت‌های اینترنتی كاربران دیگر را تحت‌الشعاع قرار ندهد و از طرف دیگر فراهم‌كننده خطر فكری مرتبط با فرهنگ كشور نیز باشد و نوجوان و كودك امروزی را دور از دنیای مدرن قرار ندهد. 

 
آنچه نگرانی سایر دولت‌ها است

به طور مثال امروزه كتابخانه‌ها و مدارس كشور امریكا به طور گسترده‌ای از اینترنت به عنوان ابزاری برای آموزش دانش‌آموزان خود استفاده می‌كنند، اما تمامی كتابخانه‌ها و مدرسه‌های ابتدایی و راهنمایی این كشور باید از تكنولوژی سیستماتیك فیلترینگ روی كامپیوتر‌های مورد استفاده دانش‌آموزان استفاده كنند. 

انگلیس دیگر كشوری است كه با استفاده از قرارداد دولت با شركت‌های مرتبط فیلتر‌های خانگی را راه‌اندازی كرد تا خانواده‌ها دیگر نیازی به دانلود و نصب نرم‌افزار‌های فیلترینگ برای كنترل اینترنت خود نداشته باشند و تنها با راه‌اندازی این سیستم توانستند فعالیت فرزندان خود را در اینترنت تحت نظارت خود درآورند.
 

آلمان نیز دیگر كشوری بوده كه طی یك قرارداد با اپراتورهای همراه، ‌آنان را موظف كرد دسترسی به مطالب غیرقانونی را محدود كنند و با تعبیه سیستم‌های شناسایی، برخورد نكردن كاربران زیر‌سن قانونی با مطالب پورنوگرافی را تضمین كنند. 

شركت‌های تأمین‌كننده خدمات اینترنتی كشور كانادا نیز برنامه‌های زیادی به منظور آموزش امنیت سایبری ایجاد كرده‌اند. همچنین بسیاری از همین شركت‌ها ابزار كنترل والدین و همچنین وب‌سایت‌های اطلاع‌رسانی فراوانی در اختیار كاربران خود قرار داده‌اند تا به این وسیله به خانواده‌ها در جهت كنترل دسترسی كودكان به اینترنت كمك كرده باشند. طبق استراتژی دولت، سال‌هاست كه برنامه‌های منسجم و كاملی در حیطه آموزش امنیت سایبری جزو برنامه درسی اصلی كودكان كانادایی قرار گرفته است.
 

حال آنكه در كنار همه اینها با آمدن شبكه‌های اجتماعی نظیر تلگرام، دنیای پنهان‌كاری و یواشكی‌های سن نوجوانی در ایران وسعت بیشتری هم پیدا كرده است، بی‌آنكه والدین دلسوزی برای كنترل در این فضاها پیدا شود. دنیایی كه یك‌سوی آن را فضای چت و گفت‌وگو، ‌ارسال تصاویر خصوصی و غیر‌خصوصی مستهجن و غیر‌اخلاقی احاطه كرده است، یك سوی آن را مطالب غیر‌واقعی و بعضاً شبهات دینی و مذهبی و یك سوی دیگر آن شامل اقداماتی چون فروش مواد‌مخدر و قرص‌های روانگردان و مشروبات الكلی می‌شود. 

 
آنچه مورد توقع است فراهم کردن امنیت كاربران در هر سنی از طریق فضای شبكه ملی اطلاعات است كه امید است با فراهم شدن شرایط مدیریت جدید در فضای ارتباطی كشور، فارغ از اقدامات نمایشی شاهد تحقق اهداف كوتاه‌مدت و بلند‌مدت در این راستا باشیم. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha