یک متخصص ارتوپدی گفت: در افراد قد بلند، همچنین کسانی که گردن کشیده‌ای دارند یا افرادی که به عضلات شانه و گردن خود کمتر اهمیت می دهند، زمینه ابتلا به آرتروز گردن در آنها بیشتر است.

افراد قد بلند، بیشتر در معرض ابتلا به «آرتروز گردن» هستند

سلامت نیوز: یک متخصص ارتوپدی گفت: در افراد قد بلند، همچنین کسانی که گردن کشیده‌ای دارند یا افرادی که به عضلات شانه و گردن خود کمتر اهمیت می دهند، زمینه ابتلا به آرتروز گردن در آنها بیشتر است.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر علی‌اکبر اسماعیلی‌جاه در گفتگو با سلامت آنلاین افزود: ابتلا به آرتروز گردن در چند دسته از افراد بیشتر شایع است، این افراد یا به واسطه شغلی که دارند به آرتروز مبتلا می‌شوند و یا افرادی هستند که به  سلامت گردن و شانه خود اهمیتی نمی‌دهند. درواقع، افرادی که گرفتار پشت میز نشینی هستند، از جمله افردای هستند که بیشتر در معرض ابتلا به آرتروز گردن قرار دارند.

وی با اشاره به اصطلاح چانه به سینه ( Chin to Chest) درباره این اصطلاح توضیح داد: همچنین افرادی که به واسطه شغلی که دارند، اغلب اوقات مجبور هستند سر و گردن خود را به سمت پایین خم کنند، مانند دندانپزشکان و امثال آنان که به مدت طولانی در این وضعیت قرار می‌گیرند، به علت اسپاسم ناشی از خمیدگی بیش از حد و طولانی مدت عضلات گردن، در معرض ابتلا به آرتروز گردن خواهند بود.

این متخصص ارتوپدی با بیان این‌که پیشگیری بهترین درمان است درباره راه‌های درمان آرتروز گفت: انجام ورزش‌هایی که گردن و عضلات شانه را به فعالیت وادارند، می‌تواند به پیشگیری و بهبود گرفتگی‌هایی که در این ناحیه ایجاد می‌شود کمک کند. علاوه بر آن بستن کوتاه مدت گردن‌بند طبی در افرادی که به دردهای ناشی از آرتروز گردن دچار می‌شوند، می‌تواند کمک کننده باشد.

به گفته وی، در کنار روش‌های ذکر شده تجویز داروهای مسکن تنها می‌تواند تسکین دهنده درد ناشی از آرتروز گردن باشد، بنابراین فعالیت‌های ورزشی در افرادی که هنوز آرتروز گردن آنان خیلی پیشرفت نکرده است، مؤثر خواهد بود. علاوه بر آن رعایت این‌ مسئله نیز مهم است که به مدت طولانی، سر و گردن خمیده نباشد.

اسماعیلی‌جاه درباره جراحی آرتروز گردن پیشرفته، توضیح داد: در مراحل پیشرفته آرتروز گردن، افرادی که با علائمی مانند احساس گزگز شدن دست و کم شدن قدرت آن روبه رو می‌شوند، به طوری که اشیاء را نتوانند نگهدارند و از دست خود رها کنند، برای درمان لازم است جراحی انجام شود.

به گفته وی، پس از جراحی به مدت شش الی هشت هفته با استفاده از گردن بند، فرد باید رعایت و مراقبت های لازم را در این دوران داشته باشد تا بهبودی کامل حاصل شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به این پرسش که آیا عوامل دیگری مانند وراثت هم در بروز آرتروز نقش دارد یا خیر؟ عنوان کرد: ژنتیک نقشی در این مسئله ندارد، اما از موارد دیگری که ممکن است زمینه ابتلا به آرتروز را در فرد ایجاد کند در افرادی است که مبتلا به روماتیسم هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha