به گفته یك دندانپزشك، براساس پژوهش های صورت گرفته در امریكا و اروپا، مصرف لبنیات پروبیوتیك 5 روز در هفته به مدت 3 هفته 50 درصد ریسك ابتلا به پوسیدگی دندان و بیماری های لثه را كاهش می دهد.

     به گزارش سلامت نیوز  دكتر سعید باقی متخصص دندانپزشكی كودكان با اعلام این خبر افزود: پروبیوتیك ها باكتری های مفیدی هستند كه با رقابت با باكتری های پوسیدگی زای دندان، جایگاه باكتری های پوسیدگی زا را در محیط دهان اشغال می كنند .
   این باكتری ها درپلاك دندانی جایگزین باكتری های پوسیدگی زا (باكتری هایی كه روی دندان هاچسبیده، پس از فرایند تخمیر و ایجاد اسید، سبب تخریب دندان ها می شود) می گردند.
      تولید مواد ضد میكروبی و تنظیم و تحریك سیستم ایمنی میزبان كه منجر به كاهش بیماری های لثه ای می شود از دیگر فواید باكتری های پروبیوتیك در محیط دهان شناسایی شده اند .
      باكتری های پروبیوتیك بر اساس تعاریف سازمان جهانی بهداشت( (WHO، میكروارگانیسم های زنده ای هستند كه در صورت استفاده كافی ومناسب به حفظ سلامت میزبان كمك می كنند.
      این باكتری ها طی سال های اخیر با هدف كمك به حفظ سلامت ساختمان بدن  به محصولات مختلف غذایی به ویژه شیر و سایر فراورده های لبنی افزوده می شود.
      از باكتری ها، مواد غذایی ومحیط مناسب (محیط دهان) به عنوان سه فاكتور پوسیدگی دندان نام برده می شود كه با حذف عامل باكتری، پوسیدگی دندان كاهش یافته یا از بین می رود.
      دكتر باقی، كاهش  بیماری های لثه و عفونت های قارچی در محیط دهان را از دیگر مزایای بهره گیری از فرآورده های پروبیوتیك عنوان كرد و گفت: باكتری های پروبیوتیك عفونت قارچی "كاندیدیا" را كه از عفونت های بسیار شایع قارچی است و همچنین "هایتوزیس"یا بوی بد دهان با منشا دهانی یا گوارشی را برطرف می كند .
      در گذشته باكتری های پروبیوتیك برای پیشگیری و درمان بیماری های عفونی یا بیماری های دستگاه گوارش مورد استفاده قرار می گرفت. در چند دهه اخیر و با شناخته شدن خواص دیگر این محصولات به ویژه نقش آنها در افزایش پاسخ سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از بیماری های دستگاه ادراری و بیماری های آلرژیك در نوزادان به تدریج نقش این باكتری ها در حفظ سلامت بدن پررنگ تر شد.
      هم اینك دو دسته از این باكتری ها كه اولی از خانواده "لاكتوباسیل "ها و دیگری از خانواده "بایفیدوباكتریا"هستند، بیشتر در صنایع لبنی كاربرد دارند .
      بایفیدوباكتریا از باكتری های موجود در شیر مادرهستند كه پس از تولد نوزادان در محیط دهان ظاهر می شوند.
      باكتری های لاكتوباسیل خانواده ای شامل باكتری های بیماری زا و غیر بیماری زا هستند كه به طور طبیعی در شیر موجود است و طی فرایند پاستوریزه یا استریلیزه كردن شیر، باكتری های بیماری زا از بین می روند. در محصوات پروبیوتیك باكتری هایغیر بیماری زا و مفید در محصولات باقی می مانند.
      دكتر باقی با اشاره به اینكه محصولات لبنی به ویژه شیر، دوغ و بستنی مورد توجه بچه هاست، خواستار گسترش تولید محصولات پروبیوتیك از سوی تولید كنندگان در كنار درج اطلاعات مناسب روی بسته بندی صنایع لبنی با هدف اطلاع رسانی هر چه بیشتر مخاطبان با محصولات پروبیوتیك شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha