مدیرکل‌ اداره بهداشت محیط‌ و سلامت کار وزارت بهداشت‌ گفت: 25 درصد زباله‌های بیمارستانی‌ عفونی هستند‌.

سنگ اندازی برخی ارگان‌ها در مسیر دفع زباله‌های بیمارستانی

سلامت نیوز:مدیرکل‌ اداره بهداشت محیط‌ و سلامت کار وزارت بهداشت‌ گفت: 25 درصد زباله‌های بیمارستانی‌ عفونی هستند‌.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ خسرو صادق‌نیت‌ مدیرکل‌ اداره بهداشت محیط‌ و سلامت کار وزارت بهداشت‌ در هفتمین کنگره تخصصی و نخستین کنگره بین المللی تجهیزات پزشکی در حوزه کنترل عفونت که امروز در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد، با بیان اینکه عفوت‌های بیمارستانی‌ یکی از چالش‌های جدی حوزه سلامت در کشور است‌، گفت: با توجه به اینکه‌ عفونت‌های بیمارستانی‌ موضوع پراهمیتی‌ است گاهی اوقات‌ شاهد برخی‌ اخبار احساسی‌ و علمی به صورت توأمان‌ هستیم‌ و در برخی موارد‌ کجی‌ها و نادرستی‌ها نیز در بیان‌ اخبار مربوط به این حوزه دیده‌ می‌شود.

وی با اشاره به پسماندهای‌ بیمارستانی‌ و ارتباط‌ آن با عفونت‌ها عنوان کرد: پسماندهای‌ بیمارستانی‌ در زمره‌ عواملی‌ است که می‌تواند عفونت‌ بیمارستانی‌ را افزایش‌ دهد، 70 تا 80 درصد پسماندهای‌ بیمارستانی پسماندهای‌ شبه‌ خانگی‌ هستند‌ و به نوعی پسما‌ند عالی محسوب‌ می‌شوند.

صادق‌نیت‌ افزود: اعتباربخشی‌ به کاهش‌ عفونت‌های بیمارستانی‌ و بهبود‌ دفع‌ پسماندها‌ کمک‌ بسیاری کرده است‌ و با بازیافت‌ پسماندهای‌ بیمارستانی‌ می‌توان‌ به دفع زباله‌ها و کاهش هزینه‌های بیمارستانی‌ کمک کرد زیرا در صورت عاری‌ شدن پسماندهای‌ بیمارستانی از میکروب می‌توان این زباله‌ها را به صورت‌ عادی‌ بازیافت‌ کرد و از این طلای کثیف‌ بهره‌ برد.

مدیرکل‌ اداره بهداشت محیط‌ و سلامت کار وزارت بهداشت‌ اظهار کرد: 25 درصد پسماندهای‌ بیمارستانی‌ عفونی  هستند‌ که بخشی از آنها پسماند‌های تیز و برنده‌ بوده‌اند و در باکس‌های ایمن‌ ریخته‌ می‌شوند و مسیر‌ دفع خاصی را دنبال می‌کنند و سایر زباله‌ها که تیز و برنده  نیستند وارد دستگاه‌ بی‌خطر ساز می‌شوند تا میکروب‌های آنها از بین بروند‌.

صادق‌نیت افزود: یک تا 3 درصد‌ پسماندهای‌ بیمارستانی‌ پسماندهای‌ شیمیایی‌ و درصد بسیار کمی‌ پسماندهای‌ رادیواکتیوی‌ هستند‌ که البته دفع آنها تحت نظارت سازمان انرژی‌ اتمی است.
تجهیز 90 درصد بیمارستان‌های کشور‌ به دستگاه‌ بی‌خطرساز‌ زباله

وی با بیان اینکه‌ بیش از 90 درصد بیمارستان‌های کشور‌ دستگاه‌ بی‌خطرساز‌ زباله بیمارستانی‌ دارند، گفت: زباله‌های خارج شده از این دستگاه‌ها مورد آزمایش قرار می‌گیرند تا آزمایشگاه‌ها از عملکرد این دستگاه‌ها به ما خبر دهند‌.

صادق‌نیت‌ با اشاره به چالش بیمارستان‌ها در حوزه پسماندهای‌ بیمارستانی‌ و برخی کارشکنی‌ها گفت: ما برای حل مشکل‌ دفع پسماندهای‌ شیمیایی‌ چند مرکز دفع زباله‌های بیمارستانی را راه‌اندازی کردیم‌ تا این پسماندها‌ در این مراکز امحاء شوند هرچند که این کار وظیفه‌ مراکز دفع پسماند‌ در محیط زیست است‌.

مدیرکل‌ اداره بهداشت محیط‌ و سلامت کار وزارت بهداشت‌ تصریح کرد: یکی از اشکالاتی‌ که به خروجی دستگاه‌های بی‌خطرساز زباله بیمارستانی وارد می‌کردند این بود که این زباله‌ها پس از خروج از دستگاه عاری از میکروب‌ نیستند‌ و از همین‌ راه برخی‌ شهرداری‌ها هزینه‌ چند برابری‌ جمع‌آوری‌ پسماندهای‌ عادی را به بهانه‌ میکروبی‌ بودن‌ این زباله‌ها از بیمارستان‌ها می‌گرفتند و گاهی‌ هزینه‌ دریافتی‌ از بیمارستان‌ها برای این زباله‌ها 10 برابر پسما‌ند عادی بود.

وی افزود: با اخذ هزینه چند برابری از بیمارستان‌ها هزینه بیشتر به آنها تحمیل‌ می‌شود زیرا بیمارستان‌ها علاوه بر اینکه هزینه صرف دستگاه‌های بی‌خطرساز‌ زباله‌ می‌کنند‌ در آخر نیز‌ هزینه‌ دفع پسماند‌ میکروبی‌ را به شهرداری‌ها می‌دهند.

صادق‌نیت ادامه داد: با وجود اینکه‌ شهرداری‌ها اعلام می‌کنند که این پسماندها‌ میکروبی‌ و عفونی هستند اما در برخی موارد شاهد آن بودیم که پسماندهای‌ عفونی را با پسما‌ندهای عادی‌ یکی می‌کردند.

وی عنوان کرد: به دلیل آنکه این پسما‌ندها عاری از میکروب بودند و بیمارستان‌ها توان پرداخت هزینه‌های اضافی را نداشتند سراغ مراجع حقوقی رفتیم و آنها اعلام کردند که پسماند‌های خارج شده از دستگاه‌های بی‌خطرساز‌ زباله بیمارستانی پسما‌ند عادی است و نیاز به پرداخت هزینه چند برابری به شهرداری‌ها نیست.

مدیرکل‌ اداره بهداشت محیط‌ و سلامت کار وزارت بهداشت‌ خاطرنشان کرد: به دفع پسماند‌های بیمارستانی‌ اشکال علمی وارد می‌کردند که ما برای پاسخگویی‌ به آنها سراغ مأخذهای‌ علمی و سازمان بهداشت جهانی رفتیم تا استانداردها‌ را بررسی کنند و اختلاف نظر بین وزارت بهداشت و شهرداری‌ها حل شود.
ضرورت رفع خطاها‌ی ایجاد شده در دفع زباله‌های بیمارستانی‌

صادق‌نیت عنوان کرد: بر اساس نظر کارشناس‌ سازمان بهداشت جهانی زباله‌های خارج شده از دستگاه‌ بی‌خطرساز‌ زباله‌ عاری از میکروب بودند و حتی استانداردها به حدی بود که می‌توانست‌ از برخی مواد زباله‌ حتی در اتاق عمل بیمارستان‌ها نیز استفاده کرد.

وی افزود: با وجود تأیید عاری بودن زباله‌های خارج شده از دستگاه‌های بی‌خطرساز‌ زباله‌ اما شاهد بودیم که برخی افراد نتیجه‌های آزمایشگاه‌های مرجع وزارت بهداشت و آزمایشگاه‌های مورد تأیید محیط‌زیست را نیز قبول نداشتند‌.

صادق‌‌نیت‌ با بیان اینکه 92 درصد‌ کار دفع پسما‌ندهای بیمارستانی در بیمارستان‌ها به خوبی انجام می‌شود، گفت: همه جا خطا و انحراف وجود دارد اما باید این خطاها‌ شناسایی‌ شود و برای رفع آنها گام برداشت‌ و برای بهبود دفع زباله‌های بیمارستانی‌ باید یک کارشناس بهداشت محیط‌ و یک کارشناس ستاد مرکزی وزارت بهداشت در بیمارستان‌ها حضور داشته باشند‌ و محیط‌زیست به عملکرد‌ وزارت بهداشت نظارت کند.

مدیرکل‌ اداره بهداشت محیط‌ و سلامت کار وزارت بهداشت‌ عنوان کرد: ما هرگونه‌ موضوعی را که سلامت مردم را به خطر بیاندازد‌ مورد توجه قرار می‌دهیم‌ و برای رفع آن گام برمی‌داریم‌.

صادق‌نیت یادآور شد: در زمینه دفع پسماندهای‌ بیمارستانی اقدامات خوبی انجام شده است اما متأسفانه شاهد آن هستیم که برخی از ارگان‌ها به جای حمایت از وزارت بهداشت در مسیر ما سنگ اندازی می‌کنند و امیدواریم با تأییدیه‌هایی که از سازمان جهانی بهداشت در دفع زباله‌های بیمارستانی گرفتیم مشکلات پیش‌ آمده را برطرف کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha