سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳
کد خبر: 222550

تب كریمه‌ كنگو، برای اولین ‌بار در شبه‌جزیره كریمه (شوروی سابق)‌ و پس از آن در كنگو (آفریقا)‌ گزارش شد و به همین دلیل به این نام شناخته می‌شود. راه انتقال این بیماری به انسان از طریق گزش کنه است و بیشتر افرادی که با دام و گوشت دام سر و کار دارند در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. ت

تب کنگو اپیدمی نشده است

سلامت نیوز:وجود بیماری تب کریمه کنگو سال ۱۳۴۹ در ایران ثابت شد.

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت: این در حالی است که امسال این بیماری از طریق افغانستان و پاکستان به ایران آمد و سلامتی برخی هموطنان را به مخاطره انداخت، آن‌چنان که تاکنون چندنفر جان خود را از دست دادند. ایرج خسرونیا، رئیس انجمن متخصصان داخلی درباره ملاحظات بهداشتی برای اپیدمی نشدن تب کنگو در گفت‌و‌گو با «آرمان» می‌گوید: افرادی که با دام سر و کار دارند باید از ماسک، دستكش و عینک هنگام ذبح دام استفاده کرده و از تكه‌ تكه كردن گوشت دام طی دو تا سه ساعت اولیه پس از ذبح خودداری کنند، چرا كه ویروس تب كنگو طی ساعات اولیه پس از ذبح از بین می‌‌رود و خطر انتقال بیماری را کاهش می‌دهد. نكته بعدی این است که باید بعد از خرید گوشت زنده آن را بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت در فریزر نگهداری کنیم تا پاکسازی شود. این در حالی است که نباید اصلا گوشت را خام مصرف نکنیم، چون طبخ گوشت تا حدی میکروب‌‌های آن را از بین می‌‌برد.

تب کریمه کنگو چیست و راه‌های انتقال آن به انسان چگونه است؟

تب كریمه‌ كنگو، برای اولین ‌بار در شبه‌جزیره كریمه (شوروی سابق)‌ و پس از آن در كنگو (آفریقا)‌ گزارش شد و به همین دلیل به این نام شناخته می‌شود. راه انتقال این بیماری به انسان از طریق گزش کنه است و بیشتر افرادی که با دام و گوشت دام سر و کار دارند در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. تاکنون افرادی که در ایران که به این بیماری مبتلا شده‌ اند قصاب بوده یا با پشم دام‌‌ها در تماس بوده‌‌اند. از این رو به این گروه از افراد هشدار داده می‌شود که ایمنی خود را در ارتباط با دام‌‌ها حفظ کنند تا به این طریق به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا نشوند. این در حالی است که ورود دام‌های غیر مجاز از مرزهای کشور به ویژه مرزهای شرقی و جنوب شرقی و عبور و مرور غیر مجاز افراد غیر بومی به انتقال بیماری تب کریمه کنگو به انسان دامن زده است. بنابراین باید به این مساله توجه کرد تا این بیماری تحت کنترل قرار گیرد، چرا که بیماری تب کریمه کنگو بیماری خطرناکی است و بهترین و موثرین‌ترین راه این است که از مبتلا شدن به آن پیشگیری کنیم. همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و باید این مساله را سرلوحه قرار داد.

نشانه‌های بیماری تب کریمه کنگو چیست؟ بر اساس برخی اظهارات بیماری تب کریمه کنگو در انسان شبیه بیماری آنفلوآنزاست. بر همین اساس چگونه می‌توان تشخیص داد که به تب کریمه کنگو مبتلا نشده‌ایم؟

علائم این بیماری عبارت است از سردرد شدید، ضعف عمومی، استخوان درد، خونریزی‌‌های دستگاه گوارش، بزرگ شدن غدد لنفاوی، تب، لرز و بی‌حالی. با وجود این، علائم تب کریمه کنگو در بیماری آنفلوآنزا نیز دیده می‌شود، اما بهترین شیوه تشخیص بیماری تب کریمه کنگو انجام آزمایش خون از نظر كاهش میزان پلاكت به ‌واسطه خونریزی‌های احتمالی داخلی است، این گونه است که می‌توان بین این دو بیماری تفکیک قائل شد. بنابراین فرد مشکوک به بیماری تب کریمه کنگو با مراجعه هر چه زودتر به پزشک متخصص به اطمینان خاطر می‌رسد.

آیا در صورت تشخیص زودهنگام نشانه‌های بیماری تب کریمه کنگو می‌توانیم تحت مداوا قرار بگیریم ؟

گرچه طی مدت اخیر موجی از نگرانی در رابطه با این بیماری در میان مردم به راه افتاد، اما باید گفت که این بیماری قابل کنترل است و برای کنترل آن راه‌های مختلفی وجود دارد. برای مثال می‌توان حیواناتی را که به کنه این بیماری مبتلا هستند، از بین برد و مانع تماس آنها با انسان‌ها شد. بر همین اساس قصاب‌ها و افرادی که با گوشت زنده سر و کار دارند باید از خودشان در مقابل حیوانات محافظت کنند. البته این بیماری خطرناک واكسن ندارد، اما اگر افراد مبتلا به سرعت تحت درمان‌های اختصاصی از طریق داروهای ضد ویروسی قرار گیرند، در بیشتر موارد درمان خواهند شد. تشخیص دیرهنگام این بیماری ممکن است در فرد مبتلا تبعات بدی را به همراه داشته باشد، در حالی که با تشخیص زودهنگام بیمار طی چند روز به وضعیت مناسبی می‌رسد. فقط باید سریعا به پزشک مراجعه کرد و زمان را از دست نداد، چرا که در صورت تشیخص به موقع فرد مبتلا بهتر تحت درمان قرار می‌گیرد و لحظه‌ای غفلت امکان دارد که بیمار را دچار عارضه‌های خطرناکی کند. به علت ارتباط تنگاتنگ این بیماری با دام باید اصول بهداشتی را رعایت کرد تا آمار ابتلا به این بیماری سیر نزولی را پیش بگیرد.

ملاحظات بهداشتی برای اپیدمی نشدن تب کنگو هم‌زمان با عید قربان و قربانی کردن دام‌‌ها چیست؟

می دانید که نحوه انتقال این بیماری به صورت تکثیری است، یعنی از یک فرد به فرد دیگر انتشار پیدا می‌کند. البته هم اکنون این بیماری در ایران اپیدمی نشده اما می‌توان با رعایت نكات ایمنی از شیوع آن پیشگیری کرد. بارها و بارها به افرادی که گاوداری دارند یا در کشتارگاه هستند، افرادی که دباغی می‌‌کنند و با پوست حیوانات سر و کار دارند وافرادی که با دام یا گوشت زنده سر و کار دارند، مانند چوپانانی که گوسفندان را به چرا می‌برند توصیه شده که از خود مراقب کنند، چرا که رعایت نکات ایمنی کمک شایانی به جلوگیری از شیوع این بیماری می‌کند.

برای مثال افرادی که با دام سر و کار دارند باید از ماسک، دستكش و عینک هنگام ذبح دام استفاده کرده و از تكه‌ تكه كردن گوشت دام طی دو تا سه ساعت اولیه پس از ذبح خودداری کنند، چرا كه ویروس تب كنگو طی ساعات اولیه پس از ذبح از بین می‌‌رود و خطر انتقال بیماری را کاهش می‌دهد. نكته بعدی که در پیشگیری از این بیماری بسیار حائز اهمیت این است که باید بعد از خرید گوشت زنده آن را بین 24 تا 48 ساعت در فریزر نگهداری کنیم تا پاکسازی شود. نباید اصلا گوشت را خام مصرف نکنیم، چون طبخ گوشت تا حدی میکروب‌‌های آن را از بین می‌‌برد. از این رو با رعایت نکات بهداشتی می‌توان مانع انتقال این بیماری به بدن انسان شد. با وجود این، بیماری تب کریمه کنگو همه گیر نشده و می‌توان با رعایت نکان بهداشتی در دام‌ها از ابتلا به آن پیشگیری کرد. از این رو دوباره تاکید می شود تنها عامل کمک‌کننده به اپیدمی نشدن این بیماری رعایت اصول بهداشتی است. از سوی دیگر، سمپاشی محل نگهداری دام‌ها نیز در عدم ابتلا به این بیماری نقش تعیین‌کننده‌ای دارد و باید شاغلان این حرفه به آن توجه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha