معرفی کتب ملی دندانپزشکی به عنوان منبع آزمون دستیاری دندانپزشکی طی چند روز گذشته اعتراض شرکت کنندگان این آزمون را در پی داشته است و عدم آشنایی داوطلبان با این کتاب‌ها پیش از معرفی شدن به عنوان منبع و اشکالات محتوایی و ویرایشی آن دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی را در بین این دانشجویان به وجود آورده است.

کتب ملی دندانپزشکی؛ حذف یا ماندگاری

سلامت نیوز:   معرفی کتب ملی دندانپزشکی به عنوان منبع آزمون دستیاری دندانپزشکی طی چند روز گذشته اعتراض شرکت کنندگان این آزمون را در پی داشته است و عدم آشنایی داوطلبان با این کتاب‌ها پیش از معرفی شدن به عنوان منبع و اشکالات محتوایی و ویرایشی آن دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی را در بین این دانشجویان به وجود آورده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، از سال ۹۵ زمزمه‌های تدوین و نگارش مجموعه کتابی به عنوان "کتب ملی دندانپزشکی" و معرفی آن به عنوان منبع آزمون دستیاری دندانپزشکی برگزاری این آزمون را با حاشیه هایی همراه کرد. به طوریکه اعلام چاپ این کتاب‌ها در سال ۹۵ به عنوان منبع آزمون دستیاری دندانپزشکی همان سال، داوطلبان این آزمون را که در حال آماده سازی خود و مطالعه منابع پیشین برای آزمون دستیاری بودند با نگرانی‌های جدی مواجه کرد تا جایی که این داوطلبان با تجمع مقابل وزارت بهداشت و رساندن اعتراض خود به گوش مسئولین این وزارتخانه خواهان تجدید نظر در این تصمیم شدند.

اگرچه در سال ۹۵ نرسیدن کتب ملی به چاپ، به گفته دانشجویان موجب تجدید نظر مسئولین آموزشی وزارت بهداشت در این تصمیم شد اما بار دیگر در سال ۹۶ این کتابها به عنوان منبع آزمون دستیاری معرفی شدند به دلیل اشتباهات محتوایی و تناقضات علمی و همچنین عدم آموزش این کتب پیش از آزمون، موجب اعتراض متقاضیان آزمون دستیاری و اعضای هیات علمی دانشکده های دندان پزشکی شد و در نتیجه با جمع آوری یک نامه ۸۰۰ امضایی از اساتید و دانشجویان و تجمعات پی در پی، استفاده از  این کتب به عنوان منبع آزمون دستیاری برای بار دوم لغو شد. 

 اما در حال حاضر معرفی کتب ملی دندانپزشکی برای بار سوم به عنوان منبع آزمون دستیاری دندانپزشکی سال ۹۷ برگزاری این آزمون را با حاشیه هایی همراه کرده است. به طوری که بسیاری از داوطلبان این آزمون در اعتراض به تغییر منبع این آزمون به کتب ملی دندان پزشکی، اقدام به جمع آوری امضاهای متعدد از اساتید و دانشجویان کرده و چندین نامه نیز در این زمینه از سوی دانشجویان به وزارت بهداشت ارسال شد و در این راستا ابتدای هفته جاری نیز تجمعی نیز در مقابل وزارت بهداشت در این خصوص صورت گرفت و خبرنگار ایسنا با برخی از دانشجویان و داوطلبان معترض به این منابع آزمون دستیاری گفت و گو کرده است:

"محمد.ر " با اشاره به اینکه کتب ملی دندانپزشکی در هیچ دانشکده ای تا به امروز تدریس نشده است و تنها برخی اساتید بر اساس سلیقه این کتاب را خارج از کریکلوم آموزش داده‌اند می گوید: اعتراض ما به عدم تدریس پیش از امتحان گرفتن هست و این موضوع که اگر قرار است یک منبع را خودمان مطالعه کنیم اصولا فلسفه آموزش و دانشگاه چیست؟

وی تاکید کرد: متاسفانه مسئولان وزارت بهداشت بر روی این کار خود اصرار دارند و فقط معاون آموزشی وزارت بهداشت به روسای دانشکده‌ها نامه‌ای در خصوص نظرسنجی  از اساتید، دانشجوها و رزیدنت‌ها در مورد لزوم آموزش کتب کلی دندانپزشکی به دانشجویان ارسال کردند اما  ما برای اینکه شک داشتیم روسای دانشکده‌ها این نامه را به پیش همه اعضای هیات علمی ببرند خودمان به صورت موازی این نامه را برای همه اساتید بردیم و یا امضای الکترونیک از طریق تلگرام گرفتیم و ۵۰۰ نفر از اعضای هیات علمی این نامه را امضا کردند  و ۱۵۰۰نفر هم دانشجو اعتراض خود را اعلام کردند و ما نامه‌ها را به وزارت بهداشت تحویل دادیم و در حال حاضر برای پیگیری این موضوع آمده‌ایم که اگر نظر سنجی صورت گرفته است باید بر اساس آن عمل شود.

"میلاد.ع "یکی دیگر از متقاضیان آزمون دستیاری دندانپزشکی سال ۹۷  میگوید: سطح و کیفیت کتاب های ملی دندانپزشکی که برای آزمون در نظر گرفته شده است را به هیچ وجه قبول نداریم چرا که از کیفیت بسیار پایینی برخوردار هستند.

وی ادامه می‌دهد: هر کتاب را بین ۵۰ تا ۷۰ نویسنده از استادیار و دانشیار که برخی سابقه پژوهشی دارند و برخی دیگر این سابقه را ندارند، نوشته‌اند و به همین جهت کتاب‌ها اصلا یک دست و خوب نیست و گویا قرار است این کتاب‌ها در کریکلوم آموزشی از مهر ماه امسال جای متون و منابع قبلی را بگیرند .

وی با اشاره به اینکه از این پس کتب دندانپزشکی فارسی جای منابع قبلی را در دانشکده های دندانپزشکی خواهند گرفت اظهار می دارد: در آینده قرار است دانشجوی دندانپزشکی با ۱۴ جلد کتاب فارسی مدرک دکترا بگیرد و فارغ التحصیل بشود در حالیکه ما کلا موافق این کتاب ها نیستیم و به نظر ما از نظر محتوا اشکالات زیادی به این کتاب ها وارد است ولی ابتدایی ترین خواسته ما در حال حاضر این است که ابتدا این کتاب‌ها آموزش داده شوند و سپس به عنوان منبع آزمون معرفی شوند.

این متقاضی آزمون دستیاری دندانپزشکی ۹۷ می گوید: اگر از مهر ماه امسال کتب ملی دندانپزشکی آموزش داده شوند تا ۴ سال آینده اولین دوره دانشجویان این رشته فارغ‌التحصیل می شوند و این کتاب‌ها نیز در این مدت احتمالا ویرایش و اصلاح خواهند شد و این بهترین حالت برای تغییر در منابع آزمون دستیاری دندانپزشکی است که از سال ۱۴۰۰ می‌تواند اتفاق بیفتد.

وجود تناقضات علمی و اشکالات محتوایی در کتب ملی دندانپزشکی

"میترا.س" ورودی سال ۸۹  که در حال گذراندن طرح دندانپزشکی است در این رابطه اظهار می‌کند: من متقاضی آزمون دستیاری دندانپزشکی ۹۷  هستم و متاسفانه مشکل ما با این کتب ملی دندانپزشکی حجم زیاد آن است و اینکه به طور ناگهانی منابع قبلی با حجم مشخص تغییر کردند به کتب ملی یا کتب مرجع که بیش از ۷ هزار صفحه هستند و جمع کردن اینها در عرض یک سال بسیار دشوار است.

وی با تاکید بر اینکه علاوه بر این حجم زیاد، کتب ملی دندانپزشکی پر از تناقضات علمی هستند می افزاید: راجع به یک مطلب در یک فصل مطلبی گفته شده است که در فصل دیگر آن مطلب کاملا نقض شده است و اگر سئوالی هم  از این فصل ها مطرح شود ما نمی دانیم بر اساس کدوم فصل باید پاسخ بدهیم. 

وی ادامه می دهد: این در حالی هست که هیچ کلاس آموزشی برای این کتب برگزار نشده است و اجازه خلاصه کردن کتب و آموزش آن ها نیز به موسسات داده نشده است.

این دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به اینکه تا زمانیکه کتاب های ملی دندانپزشکی تدریس نشوند و مورد راستی آزمایی قرار نگیرد و اشتباهات آن ها مشخص نخواهد شد، افزود: این کتاب ها ابتدا باید تدریس و اصلاح شوند و اساتید در جریان آن قرار گیرند و بعد به عنوان رفرنس آزمون به دانشجویان ارائه شوند. 

این دانشجوی دندانپزشکی با اشاره به اینکه تاکنون چندین نامه با امضاهای متعدد به مسئولین وزارت بهداشت تحویل شده است، گفت: یک نامه را بیش از ۱۵۰۰ نفر از متقاضیان آزمون امضا کرده اند و تسلیم وزارت خانه شده و نامه دیگری نیز امضا ۵۰۰ نفر از اعضا هیات علمی را دارد که به وزارت خانه فرستاده شده است اما ترتیب اثر داده نشده است و تنها وعده و وعید می دهند که  یک ماه یا دو ماه دیگر رفرنس مشخص می شود  ولی تکلیف ما هنوز مشخص نشده است !!

همچنین "سونیا. ج" یکی دیگر از متقاضیان این آزمون از دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با  بیان اینکه دانشجویان رشته دندانپزشکی از دانشگاه های علوم پزشکی در  استان‌های مختلف به مرجعیت کتب ملی دندانپزشکی برای آزمون دستیاری دندانپزشکی اعتراض دارند گفت: این کتاب که تازه چاپ شده و تاکنون در دانشگاه تدریس نشده است، تناقضات و  اشتباهات علمی فاحشی دارد و حتی اساتیدی که برخی از ان ها  از هیات مولف این کتاب‌ها هستند به اشتباهات آن اذعان دارند.

جمع آوری حدود  ۲۰۰۰ امضا برای حذف کتب ملی دندانپزشکی

وی ادامه داد: برای حذف کتب ملی دندانپزشکی از ۱۶۰۰ داوطلب آزمون و ۵۰۰ عضو هیات علمی دانشگاه اضا جمع آوری شده است و با وجود اینکه این کتاب از نظر علمی امکان معرفی به عنوان مرجع آزمون مهمی همچون دستیاری دندانپزشکی را ندارد  ولی هنوز تصمیم گیری درستی در خصوص این کتب نشده است. 

این متقاضی آزمون دستیاری دندانپزشکی ادامه داد: فلسفه ایجاد این کتب این بود که دانشجوها از جزوه خوانی دور شوند در حالی که قبلا از دانشجوهای برتر گرفته تا دانشجویان شهرهای کوچک روی این رفرنس های اصلی تکیه می کردند و در حال حاضر که این کتب برای آزمون دستیاری دندانپزشکی معرفی شده است تقریبا خلاصه به صورت صوت آماده شده و تقریبا می‌توان گفت بازاری برای سودجویان در این زمینه ایجاد شده است که از این موقعیت استفاده کنند.

وی ادامه می دهد: در حالیکه ما علم را به صورت جهانی داریم و علم در همه جا به یک زبان تدریس می‌شود و یک نوع رفرنس خاص دارد ولی یکی از اشتباهات بزرگ این کتاب این است که در این کتاب سعی شده است که علم را بومی کنند نه به این معنی که تولید علم شده باشد بلکه به این معنی که رفرنس‌های قبلی با نظر یک استاد ایرانی قرار است تدریس شود و بیشتر لغات که در همه جای جهان یک معنای خاص دارند ترجمه  لغت به لغت و برگردان فارسی شده‌اند.

این دانشجو می گوید: برای ساکت کردن اعتراض ما گفته شده است که ۲۵ درصد از این کتاب به صورت جدید است و ۷۵ درصد مباحث قدیمی است اما سئوال اینجا است که اگر بیشتر مطالب همان مباحث قدیمی است چرا منابع قبلی حذف شده اند و منابع جدید که دانشجویان هیچ گونه آشنایی با آن ندارند جایگزین شده اند.

این متقاضی آزمون دستیاری دندانپزشکی می افزاید: مشکل دیگر در تدوین کتب ملی دندانپزشکی این است که هر فصل این کتب را یک استاد خاص نوشته است و با توجه به اینکه در آزمون دستیاری جزئیات مورد توجه است ولی در این کتاب در هر فصل جزئیات متناقض با فصل دیگر وجود دارد و این موجب سردرگمی شده است.

داوطلبان معترض معتقد هستند، تغییر منابع آزمون دستیاری دندانپزشکی از منابع علمی  بین المللی قبلی به کتب ملی دندانپزشکی آنها را با مشکلات عدیده‌ای رو به رو کرده است. همچنین اینکه کتب ملی دندانپزشکی نه تنها به دلیل عدم آموزش این کتب، حجم زیاد آن و اشکالات محتوایی و شکلی موجب نگرانی‌هایی برای دانشجویان و متقاضیان آزمون دندانپزشکی ۹۷ شده است و بسیاری از این داوطلبین نسبت به منبع بودن این کتاب برای آموزش دندانپزشکان آینده اظهار نگرانی کرده و این کتاب بومی سازی شده را منبع مناسبی برای آموزش دندانپزشکی نمی دانند.

لزوم وجود ثبات در تاریخ و منابع آزمونی

 "اکرم. م" نیز به عدم تدریس کتب کلی دندانپزشکی پیش از منبع قرار گرفتن آن برای آزمون دستیاری دندانپزشکی اعتراض دارد و اظهار می کند: مهمترین نکته این است که این کتاب اصلا در دانشگاه تدریس نشده است و اگر قرار است منبعی برای آزمون به این مهمی در نظر گرفته شود که آینده ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ دندانپزشک را تعیین می کند باید کتابی باشد که قبلا در پروسه مختلفی تحت آزمایش قرار گرفته، تدریس شده و روی آن ویرایش‌های مختلف انجام شده باشد.

وی می افزاید: مهمترین مشکلی که تازگی روی دندانپزشکی صورت گرفته، این است که اصلا ثباتی برای این آزمون وجود ندارد به طوریکه برخلاف آزمون دستیاری پزشکی که در یک تاریخ دقیق برگزار می شود و منابع تغییر نمی کند این مساله در این آزمون وجود نداردو تاریخ و منابع این آزمون دستخوش تغییر هستند.

لزوم آموزش کتب ملی دندانپزشکی پیش از معرفی به عنوان منبع آزمون

در این رابطه دکتر فرزین سرکارات با اشاره به اینکه منبع قرار گرفتن این کتاب برای آزمون دستیاری دندانپزشکی باید منوط باشد به اینکه این کتاب مورد بررسی های مختلف قرار گیرد  گفت:  و در حال حاضر برای انجام این کار زود است و این کتاب حداقل برای یک دوره باید تدریس شود و اشکالات آن بررسی شود و سپس به عنوان منبع آزمون قرار گیرد.

وی با اشاره به انشار کتب ملی دندانپزشکی در سال گذشته اظهار کرد: این کتب هنوز در دانشگاه ها  تدریس نشده است  شود و اشکالات آن نیز به طور کامل مشخص نیست و این کار درستی نیست که در این وضعیت مرجع آزمون دستیاری قرار گیرد .

مدیر گروه جراحی دهان و فک و صورت دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: کتب ملی دندانپزشکی  نویسندگان زیادی دارد و من نیز در یکی از فصل های این کتاب در رشته جراحی فک و صورت نگارنده بوده ام بنابراین طبیعی است به علت تعدد نویسندگان ایرادات و تناقضاتی در آن وجود داشته باشد.

سرکارات در ادامه تاکید کرد: پیدا کردن تناقضات و ایرادات کتب ملی دندانپزشکی مستلزم این است که حداقل  یک دوره این کتاب تدریس شود و بعد از اینکه اشکالات آن استخراج شد، کتاب به طور مجدد بازنگری شود و سپس به عنوان کتاب مرجع آزمون در نظر گرفته شود.

این عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشکی استان تهران با بیان اینکه اشکال اصلی کتب ملی دندانپزشکی برای اینکه منبع آزمون دستیاری دندانپزشکی  قرار بگیرد انتخاب زود هنگام آن برای این منظور است افزود: ایرادهای این کتاب باید با نظر اعضای هیات علمی کل کشور در نظر گرفته شود و در کمیته ای بازنگری شود و اگر به این نتیجه رسیدند این کتب جامع است و ایرادات کمی دارد آن زمان این کتاب می تواند مرجع قرار بگیرد اما نمی توان این کتب را به طور کامل زیر سوال  برد و این حرف درستی نیست و تنها نیاز به بازنگری دارد.

 تدوین کتب ملی دندانپزشکی کار غیرضروری و پرهزینه

دکتر سهیل کوشایی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان اینکه در کشور های دیگر برای آموزش دندانپزشکی از کتابهای مرجع بین المللی استفاده می شود گفت:طی ۴ سال گذشته دبیرخانه دندانپزشکی وزارت بهداشت به هیچ وجه بررسی و آمار مشخصی در مورد دندانپزشکان نداشته است گفت: به هیچ وجه در مورد تعداد دندانپزشکان و نحوه ی توزیع آنها در استان های مختلف بررسی انجام نشده است و تنها کارهای غیرضروری همچون تدوین کتب ملی دندانپزشکی صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه باید نیاز سنجی در دبیرخانه دندانپزشکی صورت گیرد تا مشکلات اساسی سیستم آموزشی دندانپزشکی در کشور حل شود، ادامه داد:  انرژی و بودجه زیادی با به کارگیری حدود ۵۰۰ عضو هیات علمی در وزارت بهداشت برای تدوین کتب ملی دندانپزشکی صرف شده است در حالیکه این بودجه می توانست برای کارهای مفید تری صرف شود اما با اصرار یک نفر در وزارت بهداشت این کار انجام و موجب هدر رفتن بودجه شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان اینکه ما در حال حاضر باید بپذیریم که کشور تولید کننده علم نیستیم و تولید علم در کشور ما پایین است گفت: نمی توانیم در کشور بدون وابستگی کتابی تدوین کنیم و باید با علم روز دنیا پیش برویم و به دانشجویان این فرصت را بدهیم از منابع خارجی به روز استفاده کنند. 

کوشایی اظهار کرد: کتب ملی دندانپزشکی پر از غلط و اشتباهات علمی است و در حال حاضر نیز بسیاری از کسانی که این کتاب را نوشتند حضور ندارند که اصلاحات را روی این کتاب انجام دهند و آن را به روز کنند و مشخص نیست بعد از ۴ سال چه کسی قرار است این کتاب را به روز کند بنابراین این کتاب هیچ وقت به صورت جامع به روزرسانی نمی شود و کم کم منابع دیگر جایگزین این کتاب خواهند شد و در این میان تنها دانشجویانی که با استفاده از این منبع آزمون دستیاری داده اند ضرر می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کتب ملی دندانپزشکی تاکنون در دانشگاه ها تدریس نشده‌اند، گفت: دانشجویان در طول سالیان تحصیل منابع دیگری را مطالعه کردند و در حال حاضر باید همه منابعی را که طی ۶ سال مطالعه کرده اند رها کنند و طی یک سال ۱۴ جلد کتاب را مطالعه کنند و خود را برای آزمون دستیاری آماده کنند که این ضربه بزرگی برای دانشجویان است. 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد:  حتی در صورتی که بپذیریم کتب ملی دندانپزشکی خوب هستند باید این کتب حداقل باید طی سه سال تدریس شوند و بعد در سال ۱۴۰۰ به دانشجویانی که این کتب برای آن ها تدریس شده است به عنوان منبع معرفی شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد گفته می شود این کتاب برای از بین بردن فرهنگ جزوه نویسی معرفی شده است در حالیکه اساتیدی که این کتاب را نگارش کرده اند نیز مطالب آن را از روی کتاب ها و منابع خارجی نوشته اند.

به گزارش ایسنا، با توجه به اهمیت آزمون دستیاری دندانپزشکی و با در نظر گرفتن این مساله که سالانه دانشجویان زیادی از طریق شرکت در این آزمون به عنوان دستیار دندانپزشکی مشغول به فعالیت می‌شوند، به نظر می‌رسد رسیدگی به این موضوع توجه ویژه مسئولین آموزشی وزارت بهداشت را می‌طلبد تا با در نظر گرفتن همه جوانب امر از جمله اهمیت لزوم آموزش کتب ملی دندانپزشکی و بررسی اشکالات محتوایی کتب ملی دندانپزشکی و اصلاح آن در صورت لزوم، با مشورت کارشناسان آموزشی و اساتید این رشته تصمیم مقتضی در این خصوص را اتخاذ کنند.

همچنین مسئولان باید این نکته را مورد توجه قرار دهند که کمتر از یک سال دیگر تا این آزمون زمان باقی مانده است و بنابراین باید هر چه سریعتر دانشجویان در خصوص منابع مورد مطالعه آگاه شوند واز نگرانی و دغدغه آن ها در این خصوص کاهش یابد.

ایسنا در تماس با مسئولان مربوطه خواستار درج نظر آنها در خصوص سئوالات و ابهامات دانشجویان شد که پاسخی از سوی آنها دریافت نگردید. اما این خبرگزاری کماکان آمادگی این را دارد که پاسخ‌های مسئولان وزارت بهداشت را در این زمینه منعکس نماید.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha