سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 223

یك متخصص اطفال، اسباب بازی را یكی از راه‌های انتقال ویروس سرماخوردگی در كودكان به خصوص در مهدكودك‌ها دانست.

اسباب بازی کودکان را بیمار می‌کند


دكتر فاطمه گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه یزد، تماس مستقیم با فرد بیمار و انتقال از طریق هوا را از راه‌های انتشار ویروس سرماخوردگی برشمرد و گفت: دست زدن به دهان و بینی و چشم و به طور كلی تماس با اطرفیان، اشیاء و یا اسباب‌بازی در مهد كودك‌ها منجر به انتشار ویروس سرماخوردگی می‌شود.

وی با اشاره به این كه عفونت فوقانی دستگاه تنفس در اغلب موارد به شكل سرماخوردگی بروز می‌كند، ابراز داشت: سرماخوردگی از بیماری‌های شایعی است كه بوسیله ویروس‌ ایجاد می‌شود و در نهایت باعث التهاب بینی و حلق می‌شود.

وی افزود: بروز سرماخوردگی در اثر عفونت بیش از 200 نوع ویروس است. شایع‌ترین این ویروس‌ها، رینو ویروس‌ها می‌باشند، كه دارای بیش از 110 نوع هستند و حدود یك سوم موارد سرماخوردگی‌ها را باعث می‌شوند.

دكتر گلستان ، شایع‌ترین زمان بروز این بیماری را اغلب از اوائل پائیز تا اوائل بهار دانست و خاطرنشان كرد: از آنجایی كه تعداد ویروس‌هایی كه باعث سرماخوردگی می‌شوند، در این فصول زیاد هستند؛ لذا موارد ابتلا نیز افزایش می‌یابد.

وی اذعان داشت: اكثر كودكان مهدكودكی حدود 6 تا 8 مرتبه در طول یك سال به بیماری سرماخوردگی مبتلا می‌شوند اما به تدریج بعد از سنین 6 سالگی بروز این بیماری در افراد كاهش می‌یابد، به نحوی كه تعداد موارد ابتلا به آن در دروه نوجوانی به 2 تا 4 مرتبه در طول سال نزول پیدا می‌كند.

وی پراكندگی ویروس‌ها از طریق عطسه یا سرفه توسط بیمار در محیط، ‌تماس مستقیم با فرد بیمار، تماس با وسائل و اسباب‌بازی توسط كودكان را از جمله مواردی برشمرد كه در انتشار ویروس سرماخوردگی موثر می‌باشند.

این متخصص اطفال با بیان این كه علائم سرماخوردگی بعد از یك تا 3 روز بعد از انتقال ویروس ایجاد می‌شوند، در خصوص علائم آن در دوران شیرخوارگی و نیز اطفال گفت: گرفتگی بینی،‌ اختلال در خواب،‌ تب، ‌در برخی موارد اسهال و استفراغ و همچنین سرفه از جمله علائم و نشانه‌های سرماخوردگی در شیرخواران می‌باشد وعلائمی همچون گرفتگی و آب ریزش بینی‌،‌ خارش و سوزش حلق،‌ آبریزش چشم، ‌عطسه و ‌سرفه، تب، گاهاً سر درد،‌ ترشحات آبكی بینی كه پس از چند روز زرد رنگ و غلیظ می‌شوند، از نشانه‌های ابتلا سرماخوردگی در كودكان است.

وی خاطرنشان كرد: تشخیص سرماخوردگی به طور معمول براساس علائم و نشانه‌های بیماری صورت می‌گیرد، لذا می‌بایست توجه داشت علائم سرماخوردگی در بیماری‌هایی مثل آلرژی و‌عفونت‌های باكتریال نیز دیده می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود تشخیص حتماً با مشورت پزشك انجام گیرد.

دكتر گلستان ضمن اشاره به این كه سرماخوردگی درمان قطعی ندارد، یادآور شد: ‌به طور معمول درمان بیماری سرماخوردگی با مصرف داروهای آنتی‌بیوتیك انجام می‌شود ولی درمان در كودكان ‌باید براساس سن و شرایط بیمار انجام شود.

وی، نوشیدن مایعات،‌ اجتناب از دود سیگار،‌ استفاده از قطره كلرورسدیم، تمیزكردن بینی،‌ بخار آب، ‌مصرف داروی استامنیوفن در صورت بروز تب یا درد را از دیگر موارد توصیه شده در طول دوره درمان ذكر كرد.

این متخصص اطفال در پایان در خصوص عوارض ناشی از بیماری سرماخوردگی اظهار داشت: عفونت‌های گوش،‌ سینوزیت، ذات‌الریه، عفونت ریه، عفونت و آبسه حلق از عوارض سرماخوردگی می‌باشد، كه در این موارد می‌بایست بیمار از داروی آنتی‌بیوتیك استفاده نماید و در صورت نیاز و تشخیص پزشك معالج در بیمارستان بستری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha