یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲
کد خبر: 223075

اختلال نعوظ که با نام ناتوانی جنسی نیز شناخته می‌شود، به دلایل مختلف جسمی و روانی رخ می‌دهد. یکی از این علل سیگار کشیدن است.

سیگار ناتوانی جنسی می آورد

سلامت نیوز:همه ما مضرات سیگار برای بدن را می‌دانیم. مواد شیمیایی درون سیگار به دیواره‌های رگ‌های خونی آسیب زده و عملکرد آنها را مختل می‌کند. این مواد شیمیایی می‌تواند به قلب، مغز، کلیه‌ها و بافت‌های دیگر در سراسر بدن آسیب برساند. با ترک سیگار رگ‌های خونی بهبود یافته و سلامت و عملکرد جنسی هم بهبود می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز، جام جم نوشت:سال 2011 تحقیقاتی روی 65 مرد سیگاری که تصمیم به ترک سیگار داشته و فعالیت جنسی نیز داشته‌اند، انجام داده شده است. برای این مردان برنامه هشت هفته‌ای برای ترک سیگار تدارک دیده بودند. در این تحقیقات نعوظ مردان در سه دوره زمانی قبل از ترک، در طول ترک و بعد از آن بررسی شد. 31 درصد مردان با موفقیت سیگار را ترک کردند. افرادی که موفق به ترک سیگار شدند، توانستند به نعوظ محکم‌تر و حداکثر تحریک جنسی برسند. این نکته قابل توجه است که فقط سیگار نیست که منجر به اختلال نعوظ می‌شود، بلکه هرگونه ماده حاوی نیکوتین می‌تواند این مشکل را به همراه داشته باشد.

 

دکتر سعید آراسته، عضو تیم تخصصی مرکز فوق‌تخصصی درمان ناباروری ابن‌سینا و متخصص ارولوژی دراین باره به جام‌جم می‌گوید: اختلال نعوظ که با نام ناتوانی جنسی نیز شناخته می‌شود، به دلایل مختلف جسمی و روانی رخ می‌دهد. یکی از این علل سیگار کشیدن است. سیگار کشیدن به رگ‌های خونی آسیب می‌زند و در نتیجه رگ‌ها قادر به رساندن خون به آلت تناسلی نبوده و اختلال نعوظ رخ می‌دهد.

 

مصرف سیگار روی کیفیت اسپرم تاثیر دارد؟

 

این متخصص می‌گوید: حتی سیگار کشیدن روی کیفیت اسپرم نیز تاثیر می‌گذارد، زیرا به یکپارچگی DNA اسپرم آسیب زده، احتمال ناباروری و سقط و ناهنجاری‌های جنینی را بالا می‌برد.

 

وی ادامه می‌دهد: نعوظ زمانی رخ می‌دهد که شریان‌ها پس از دریافت سیگنال از مغز، با جریان خون پر می‌شوند. رشته‌های عصبی به پیام‌های مغز در رابطه با تحریک جنسی پاسخ می‌دهند. حتی اگر سیستم عصبی در سلامت کامل باشد، اختلال و مشکل در شریان و رگ‌ها می‌تواند نعوظ را با مشکل روبه‌رو کند.

 

بهبود اختلال نعوظ با ترک سیگار

 

به گفته دکتر آراسته، گرچه اختلال نعوظ در سنین بالا رایج‌تر است، اما می‌تواند در هر سنی رخ دهد.

 

تحقیقاتی در آمریکا در سال 2005 روی مردان جوان انجام شد. در این تحقیقات نشان داده شد احتمال اختلال نعوظ در مردان سیگاری نسبت به افرادی که سیگار نکشیده‌اند، بیشتر است. همچنین اختلال نعوظ در افرادی که به صورت دائمی و شدید سیگار می‌کشند، بیشتر نشان داده شده است، اما خبر خوب این که با ترک سیگار علائم اختلال نعوظ نیز از بین می‌رود.

 

درمان نازایی ناموفق

 

به گفته دکتر ظفردوست، احتمال نازایی در خانم‌های سیگاری شش برابر خانم‌هایی است که سیگار مصرف نمی‌کنند. حتی میزان موفقیت به دنبال درمان‌های نازایی و IVF در خانم‌های سیگاری به طور واضحی کمتر از خانم‌های غیرسیگاری است. دیده شده در خانم‌های سیگاری تعداد و کیفیت تخمک‌ها و جنین‌های به دست آمده کمتر است و احتمال کاشت این جنین‌ها در رحم کاهش می‌یابد، طوری که در افراد سیگاری تا 50 درصد میزان کاشت جنین و بارداری کاهش می‌یابد.

 

سیگار و یائسگی زودرس

 

دکتر سیمین ظفردوست، عضو تیم تخصصی مرکز فوق‌تخصصی درمان ناباروری ابن‌سینا و فلوشیپ ناباروری، درباره تاثیر مصرف دخانیات روی سلامت جنسی زنان به جام‌جم می‌گوید: خانم‌هایی که سیگار می‌کشند، باید بدانند سیگار باعث کاهش ذخیره تخمدانی شده و سن یائسگی را در فرد کاهش می‌دهد. به این دلیل که سیگار در تعادل هورمون‌های دخیل در باروری تاثیر دارد، می‌تواند باعث اختلالات پریودی و به‌هم خوردن تعادل هورمونی شود.

 

ترک سیگار، قبل از بارداری

 

دکتر ظفردوست تاکید می‌کند: خانم‌هایی که قصد بارداری دارند، باید قبل از اقدام به بارداری یا قبل از اقدام به روش‌های درمان ناباروری سیگار را ترک نمایند تا آسیب‌های وارده به حداقل برسد.

 

این متخصص تاکید می‌کند: خانم‌هایی که قصد بارداری دارند، بایستی قبل از اقدام به بارداری یا قبل از اقدام به روش‌های درمان ناباروری سیگار را ترک نمایند تا آسیب‌های وارده به حداقل برسد. همچنین خانم‌ها و دختران جوان آگاهی کافی از آسیب‌های مصرف سیگار بر سلامت جسمی، ذهنی و قدرت باروری خود داشته باشند تا قبل از اعتیاد از شروع مصرف این ماده مخرب دوری گزینند، چراکه سیگار یک ماده اعتیادآور است که متاسفانه به دنبال مصرف آن علائم وابستگی به سرعت ایجاد می‌شود و با عدم مصرف، فرد دچار علائم تحریک‌پذیری، فشار و اضطراب می‌گردد.

 

بارداری پرخطر

 

یک خانم باردار که سیگاری است با چه مشکلاتی روبه‌رو می‌شود؟ مشکل اصلی مصرف سیگار بعد از بارداری است، به این دلیل که خانم‌های سیگاری، جنین بی‌گناه خود را در معرض مواد آسیب‌رسان قرار می‌دهند.

 

افزایش میزان سقط جنین، مرگ ناگهانی داخل رحمی، جفت سرراهی، خونریزی در دوران بارداری، حاملگی خارج از رحم، پارگی زودرس کیسه آب، مرده‌زایی، وزن کم هنگام تولد و عدم رشد داخل رحمی جنین از جمله مشکلاتی است که خانم سیگاری در بارداری با آنها مواجه است.

 

کندی رشد این جنین‌ها می‌تواند آنها را با اختلالات جدی مواجه کند. کاهش ضریب هوشی و مهارت‌ها، کاهش انعطاف‌پذیری در حل مشکلات، حرکات تهاجمی بیشتر، شکاف کام، لب و نقص در اندام‌ها، آسم و ... از جمله مشکلاتی است که فرزندان آنها بعد از تولد با آن مواجهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha