رییس سازمان محیط زیست گفت: بیش از ۷۵ درصد آب ‌های شیرین فسیلی که حاصل صدها سال کار طبیعت در زیر زمین بوده است را از دست داده ایم .

نابودی 75 درصد از منابع آب شیرین در ایران

سلامت نیوز:رییس سازمان محیط زیست گفت: بیش از ۷۵ درصد آب ‌های شیرین فسیلی که حاصل صدها سال کار طبیعت در زیر زمین بوده است را از دست داده ایم .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  پانا، عیسی کلانتری صبح امروز در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه مدیران می‌آیند و می‌روند اما خبرنگاران همیشه هستند، گفت: من در همه این سال‌ ها که در حاشیه محیط زیست بودم از غیرت و تعصب شما خوشم می ‌آمد. دوستداران واقعی محیط زیست همان خبرنگاران زیست محیطی رسانه‌ های کشور هستند.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه محیط زیست را به کمک شما باید به داخل خانواده‌ ها ببریم، گفت: اگر محیط زیست به داخل خانواده‌ ها وارد نشود کاری از پیش نخواهیم برد، چرا که ۳ هزار محیط بان  به تنهایی و بدون کمک مردم نمی توانند محیط زیست و حیات وحش را مدیریت کنند.

وی ادامه داد: حفاظت از منابع ژنتیکی بدون اینکه خود مردم پی به اهمیت آن ببرند امکان‌پذیر نیست. بسیاری می‌ گویند کار فرهنگی زمان‌بر است اما زمانش آن‌قدر زیاد نیست. در شهر بیرجند شما هیچ زباله ای در سطح شهر نمی‌بینید علتش این است که مردم زباله نمی ریرند. باید جامعه را با آموزش و و فرهنگ سازی به سمت الگو های مثبت محیط زیستی سوق دهیم .

کلانتری با بیان اینکه محیط زیست متعلق به نسل ‌های بعد است و ما امانت ‌دار هستیم، گفت:  هر کشوری اولویتی به محیط زیست می ‌دهد. در کشور چین اولین مساله محیط زیستی آلودگی هوا است. در پکن در هفته‌ هایی از سال نفس کشیدن امکان ندارد. در کشور ما بدون اغراق بیش از۷۰ درصد مشکلات محیط زیست مساله آب است .

وی تصریح کرد: مساله آب فقط یک مساله خطر برای نظام نیست بلکه خطر برای تاریخ هفت هزارساله‌ این سرزمین است. این مساله را نباید با مساله جزیی ‌تری مثل چند یوزپلنگ کمرنگ کنیم. آب را نباید قربانی یک گونه گیاهی کنیم. تهدید آب برای کشور مساله بود و نبود کشور است.

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: اهمیت موضوع تراریخته دربرابر آب خیلی خیلی جزیی است ما نباید مساله اصلی کشور در محیط زیست را قربانی مسائل فرعی کنیم.

وی گفت: بیش از ۷۵ درصد آب ‌های شیرین فسیلی خود را که حاصل صدها سال کار طبیعت در زیر زمین بوده از دست دادیم اما اصلاً اهمیت نمی‌ دهیم چرا که نمی ‌توانیم این موضوع را تشخیص بدهیم.

وی بیان کرد: مسائل زیست محیطی در نقاط مختلف کشور فرق می‌کند. در شمال کشور مساله اول پسماند است اگرچه در دیگر نقاط کشور اولویت چهارم و پنجم را دارد. مساله آب در شمال کشور شاید از آخرین مسائل باشد و اولویت پنجم و ششم هم ندارد اما در دیگر نقاط کشور اهمیت شماره یک است و جای دیگری مساله اول آلودگی هواست.

کلانتری خاطرنشان کرد: یکی از اهداف توسعه پایدار حفظ حقوق نسل‌های بعد است. آیا نسل بعد آب و خاک و تنوع زیستی و حیات وحش جنگل نمی‌خواهد؟ اگر ما سیاست توسعه متوازن و پایدار را درست پیاده کنیم هیچ مشکلی نه با حفظ محیط زیست و نه با توسعه خواهیم داشت اما اگر سیاست متوازن را در پیش نگیریم قربانیان زیاد  دیگری خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه سیاست سازمان محیط زیست توسعه پایدار است، گفت: در راستای توسعه متوازن و پایدار با یکسری تغییرات تشکیلاتی می‌ خواهیم نه مانع توسعه واقعی کشور شویم و نه می ‌خواهیم محیط زیست را به واسطه عدم پیشرفت حفظ کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha