رییس انجمن خون و سرطان کودکان ایران گفت: هیچ مطالعه علمی ثابت شده ای تاکنون در مورد نقش حجامت در پیشگیری و درمان بیماری ها به ویژه سرطان منتشر نشده و تبلیغات در این زمینه کذب است.

تاثیر حجامت در درمان سرطان صحت دارد؟

سلامت نیوز:رییس انجمن خون و سرطان کودکان ایران گفت: هیچ مطالعه علمی ثابت شده ای تاکنون در مورد نقش حجامت در پیشگیری و درمان بیماری ها به ویژه سرطان منتشر نشده و تبلیغات در این زمینه کذب است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر حسن ابوالقاسمی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت برگزاری دهمین کنگره انجمن خون و سرطان کودکان ایران اظهار کرد: به گفته محققان، حجامت در مواردی حتی می تواند به بروز برخی بیماری ها منجر شود و به سلامت فرد آسیب برساند.


وی افزود: با روش های نوین پزشکی حدود 85 درصد سرطان های کودکان بهبود می یابد؛ با این حال برخی والدین کودک خود را تحت درمان های سنتی قرار می دهند و پس از این که بیماری به مرحله چهار رسید و پیشرفت کرد، به متخصصان سرطان کودکان ارجاع می دهند که دیگر کار چندانی نمی توان برای آنان انجام داد.


ابوالقاسمی ادامه داد: در برخی تبلیغات، درمان زردی کودکان با حجامت پشت گوش ادعا می شود؛ درحالی که استفاده از این روش ها درواقع بازگشت به یک قرن پیش است، اینها روش هایی هستند که تاثیرشان در درمان بیماری ها ثابت نشده است و در خصوص درمان زردی نوزادان و کودکان استفاده از این گونه روش ها می تواند به عقب ماندگی ذهنی انها منجر شود.


ابوالقاسمی گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقداماتی درخصوص جلوگیری از این گونه فعالیت ها انجام داده است اما کافی نیست و از آنجا که با جان و سلامت بیماران ارتباط دارد، لازم است برنامه های جدی تری در این خصوص تدوین شود.
وی همچنین به نقش خانواده ها اشاره کرد و افزود: گاهی دیده می شود والدین تحصیل کرده برای درمان کودکان خود به این گونه مراکز مراجعه می کنند؛ بنابراین لازم است در کنار برنامه های پیشگیرانه وزارت بهداشت، خانواده ها نیز به این مساله توجه داشته باشند.
ابوالقاسمی اظهار کرد: در شرایطی که می توان تا 85 درصد کودکان سرطانی را با روش های نوین پزشکی درمان کرد، دیگر نیازی به مراجعه به طب سنتی نیست.

** 25 درصد سرطان کودکان، مقاوم به درمان
رییس انجمن خون و سرطان کودکان ایران گفت: 80 تا 85 درصد کودکان سرطانی با روش های نوین درمان می شوند و سالانه سرطان حدود 25 درصد کودکان سرطانی، مقاوم به درمان می شود و ممکن است از این تعداد عده ای جان خود را از دست بدهند.

** علائم سرطان در کودکان
ابوالقاسمی درخصوص علائم سرطان کودکان گفت: تب، سردرد، دردهای استخوانی، بی حالی، کاهش اشتها، بزرگ شدن غدد لنفاوی، کمردرد و دردهای موضعی می تواند از علائم سرطان باشد به شرط آن که تکرارشونده و دائمی باشد و کاهش نیابد.
وی با تاکید بر اهمیت توجه والدین نسبت به این علائم اظهار کرد: در سرطان مغز حتی یک روز تاخیر نیز می تواند خطرساز باشد اما در مورد سرطان خون اگر چند روز تاخیر در تشخیص و درمان صورت گیرد، مشکل چندانی ایجاد نمی کند.

** پیشگیری
ابوالقاسمی درخصوص پیشگیری از سرطان اظهار کرد: درمورد کودکان امکان پیشگیری چندان وجود ندارد زیرا سرطان کودکان بیشتر ژنتیکی و ارثی است اما در مورد بزرگسالان می توان پیشگیری کرد و پیشگیری باید از دوران کودکی آغاز شود.
به گفته استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، سالانه سه هزار کودک سرطانی به تعداد کودکان سرطانی افزوده می شود.
ابوالقاسمی افزود: در بهترین شرایط می توان از 35 درصد سرطان ها پیشگیری کرد که شامل پرهیز از عوامل خطر مانند آلودگی های محیطی، چاقی، مصرف دخانیات، داشتن تحرک بدنی مناسب و رژیم غذایی مناسب است.
دهمین کنگره سراسری انجمن خون و سرطان کودکان ایران هماتولوژی نوزادان در روزهای 22 تا 24 شهریورماه جاری در مرکز آفرینش های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می شود.
بررسی انواع کم خونی نوزادان، ناسازگاری خونی، روش های تزریق خون و فراورده های خونی، اختلالات خونریزی دهنده، ایجاد لخته خون در نوزادان نارس، اختلالات مربوط به کمبود پلاکت و سرطان های کودکان ازجمله محورهای این کنگره است و حدود 400 نفر از متخصصان خون و سرطان و متخصصان کودکان داخلی و متخصصانی از کشورهای کانادا، استرالیا و زلاندنو در این کنگره حضور خواهند داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha