دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۱
کد خبر: 223297

یک متخصص گوش و حلق و بینی با بیان این‌که عوامل متعددی در سنین مختلف منجر به خون دماغ شدن افراد می‌شود، گفت: در برخی سنین خون دماغ شایع‌تر است، اگرچه در بیشتر موارد، این اتفاق یک مشکل حاد نیست، اما در بعضی مواقع می تواند نشانه یک بیماری باشد.

چه افرادی بیشتر «خون دماغ» می‌شوند؟

سلامت نیوز: یک متخصص گوش و حلق و بینی با بیان این‌که عوامل متعددی در سنین مختلف منجر به خون دماغ شدن افراد می‌شود، گفت: در برخی سنین خون دماغ شایع‌تر است، اگرچه در بیشتر موارد، این اتفاق یک مشکل حاد نیست، اما در بعضی مواقع می تواند نشانه یک بیماری باشد.

به گزارش سلامت نیوز،دکتر ناصر صادقی در گفتگو با سلامت آنلاین افزود: شایع‌ترین علت این عارضه به دلیل خشکی مخاط بینی است که در کودکان بیشتر دیده می‌شود.  دستکاری داخل دماغ از سوی این کودکان، گاه موجب خون آمدن از دماغ می شود.

به گفته این متخصص گوش و حلق و بینی، در صورتی‌که خونریزی بینی به دلیل خشکی مخاط بینی و دستکاری بینی باشد،  شستشوی بینی با آب یخ و همچنین بالا گرفتن سر، می تواند موجب  توقف سریع‌تر خون جاری شده شود.

وی تصریح کرد: در مواقعی که خشکی مخاط، ادامه‌دار باشد، پزشک با تجویز قطره یا پماد مانع از خونریزی مجدد از بینی خواهد شد.

صادقی اظهار داشت: علاوه بر مورد ذکر شده گاهی وجود یک شی خارجی در بینی کودک مانند پوست تخمه و یا هر چیزی که وارد بینی کودک شده باشد، موجب التهاب، زخم وعفونت در بینی شده و ممکن است موجب خون آمدن از دماغ کودک شود، که گاهی این مورد فراموش شده و به راحتی تشخیص داده نمی‌شود.  

وی عنوان کرد: خونریزی بینی در بزرگسالان بیشتر به دلیل شکنندگی عروقی در عقب بینی یا «آترواسکلروز عروقی» به وجود می‌آید، که علاوه بر رعایت نکات اولیه بند آوردن خون، باید به پزشک مراجعه شود، تا با استفاده از درمان مناسب،  از ادامه خونریزی بیمار جلوگیری به عمل آید.

صادقی به موارد دیگری  که به ندرت عامل خون دماغ شدن در افرد است اشاره کرد و توضیح داد: در برخی افراد عامل آن بیماری‌های عفونی است و در مواردی نیز به دلیل وجود تومورهای عروقی بعد از سن بلوغ که مختص پسرها است اتفاق می‌افتد، همچنین وجود برخی بیماری‌های خونی نظیر هموفیلی و مشکلات انعقادی خون هم می‌تواند موجب بروز خون دماغ شود.

به گفته این متخصص گوش و حلق و بینی، تغییر فصل‌ها نقشی در شیوع بیشتر خونریزی ندارند. اگرچه برخی معتقدند در تابستان بیشتر خون دماغ اتفاق می‌افتد اما بررسی‌ها نشان داده آمار ابتلا تقریبا در فصل های مختلف یکسان است.

وی با بیان این که خون دماغ‌های ساده از طریق شستشو متوقف می‌شود، افزود: با توجه به نوع خون دماغ، سن و بیماری فرد، پزشک می تواند پماد، قطره و یا اسپری‌های انقباض عروق تجویز کند  و یا در صورت وجود تومور با روش‌های درمانی خاص مشکل را برطرف خواهد ساخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha