معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با اجرای طرح حرفه ای شدن پرستاری در کشور، سرانه نیروهای پرستار دانشگاهی و غیردانشگاهی از 6 دهم نفر به ازای هر تخت به 1.4 نفر به ازای هر تخت در پایان دولت یازدهم رسیده است.

سرانه پرستار به ازای هر تخت در کشور بیش از 2 برابر شده است

سلامت نیوز:معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با اجرای طرح حرفه ای شدن پرستاری در کشور، سرانه نیروهای پرستار دانشگاهی و غیردانشگاهی از 6 دهم نفر به ازای هر تخت به 1.4 نفر به ازای هر تخت در پایان دولت یازدهم رسیده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا محمد میرزابیگی در کنگره بین المللی پرستاری و حرفه ای شدن در ایران و جهان که در ارومیه آغاز به کار کرد، افزود: تا پیش از اجرای این طرح در سال 1385 تنها 14 هزار پرستار در کشور وجود داشت در حالی که این رقم به بیش از 79 هزار پرستار در زمان حاضر رسیده است.


وی اضافه کرد: علاوه بر آن در این مدت سرانه نیروی دانشگاهی به ازای هر تخت بیمارستانی از 2 دهم نفر به 9 دهم نفر رسیده است.
وی اظهار کرد: حرفه ای شدن و نگاه حرفه ای به پرستاری یک ضرورت اساسی در راستای ارتقای این بخش در کشور است و مقدمات این نوع نگاه از سال 1379 به حوزه پرستاری فراهم شد و نگاه حرفه ای به حوزه پرستاری در یک دهه گذشته به نتایج مطلوبی رسید.
معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: هدف سیاست گذاران از حرفه ای گری در حوزه پرستاری، جلب رضایت مردم، کارآمدی بیشتر نظام سلامت و مدیریت کردن علم مراقبت و پرستاری برای مردم است.


میرزابیگی همه گیر کردن پرستاری و خروج این حرفه ای از وضعیت بالینی و بیمارستانی به وضعیت مراقبت خانگی را از دیگر برنامه های در دست اجرای این حوزه در کشور عنوان کرد و گفت: با اجرای این طرح به ازای هر 50 هزار نفر یک مرکز مراقبتی همه گیر در کشور راه اندازی می شود.
وی افزود: در 10 سال گذشته بیش از 30 هزار پروانه صلاحیت پرستاران در کشور صادر شده در حالی که تا پیش از سال 1385، سامانه صدور پروانه در این بخش وجود نداشت.

** ارومیه در آموزش های پزشکی و پرستاری از شهرهای پیشرو کشور است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی نیز در این کنگره بین المللی گفت: ارومیه از شهرهای پیشرو کشور در بخش آموزش های پزشکی و پرستاری است.


جواد آقازاده افزود: مدرسه طب این شهر در سال 1835 میلادی شکل گرفته و پس از آن در دوره های متعدد کلاس های آموزشی راه اندازی شده است.
به گفته وی در سال 1880 میلادی، دکتر جوزف کاکران تربیت دانشجوی طب در ارومیه را آغاز کرد و در مدت کوتاهی موفق به تربیت 36 پزشک شد.
وی اضافه کرد: نخستین بیمارستان ارومیه 140 سال پیش راه اندازی شده است و جزو اولین بیمارستان ها در کشور به شمار می رود.
وی با اشاره به اینکه سال 1892 میلادی نخستین سال تربیت پرستار در ارومیه است، اظهار کرد: در سال 1931 نیز نخستین دانشکده رسمی پرستاری در این شهر راه اندازی شد که مهمترین کار در راستای تربیت پرستاران به صورت علمی و با آخرین روش های دانشگاهی بود.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: این استان همواره در حوزه پزشکی و پرستاری در دنیا سرآمد بوده و امیدواریم برگزاری چنین همایش هایی بتواند زمینه رشد روزافزون حوزه پرستاری را در کشور و استان موجب شود.
دبیر علمی کنگره بین المللی پرستاری نیز در این همایش با اشاره به ارسال 420 مقاله علمی به دبیرخانه این کنگره افزود: در بخش اساتید 36 سخنران و 202 پوستر و در بخش دانشجویی نیز 11 سخنران و 40 پوستر مورد قبول واقع شده است.


حسین حبیب زاده اظهار کرد: این کنگره توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی و با همکاری سازمان نظام پرستاری، انجمن علمی پرستاری، فرهنگستان علوم پزشکی ایران، موزه علوم پزشکی ایران، دانشکده های پرستاری و مامایی منتخب کشور و سازمان های همکار خارج از کشور (EMRO_ ICN_ WHO) برگزار می شود.


 این کنگره به مدت سه روز در سالن همایش های بانک صادرات ارومیه برگزار می شود و در آن مقالاتی در مباحث مختلف پرستاری و آموزش آکادمیک، توسعه نهادهای حرفه ای پرستاری، توسعه پرستاری در گذشته، حال و آینده، نقش پرستاری حرفه ای در ارائه خدمات در سطح جامعه، اجتماعی شدن و جهانی شدن حرفه پرستاری، چشم انداز توسعه پرستاری و آینده پژوهی، چالش های حرفه ای شدن پرستاری، هویت و حرفه پرستاری، صلاحیت و شایستگی حرفه ای و توسعه اخلاقی در حرفه پرستاری ارائه می شود.


امروزه «حرفه ای شدن» شاخص ترین استاندارد توسعه پرستاری در دنیاست و در سال های اخیر سازمان های پرستاری و نیز سازمان های مراقبت سلامتی در سطوح ملی بر حرفه ای شدن پرستاری توجه و تاکید کرده است.


پرستاران در سیستم بهداشتی و درمانی بخش اعظمی از نیروهای خط اول ارایه خدمات مراقبتی را تشکیل می دهند و دارای نقش های ویژگی های متعدد هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha