دانشمندان دریافته اند که مصرف داروی ضدافسردگی بیش از حدود ۵۰ سال می تواند روند پیشرفت پارکینسون را آهسته کند.

مصرف طولانی مدت ضدافسردگی ها روند پارکینسون را کُند می کند

سلامت نیوز: دانشمندان دریافته اند که مصرف داروی ضدافسردگی بیش از حدود ۵۰ سال می تواند روند پیشرفت پارکینسون را آهسته کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محققان دانشگاه میشیگان دریافته اند دارو «نورتریپتیلین»، که برای درمان افسردگی و مشکلات عصبی مورد استفاده قرار می گیرد، رشد پروتئین های غیرطبیعی را که می تواند در مغز ایجاد شده و منجر به پیشرفت بیماری شود، متوقف می کند.

تیم کولیر، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «افسردگی یک بیماری بسیار شایع در ارتباط با پارکینسون است، بنابراین ما علاقه مند شدیم ببینیم که آیا داروی ضدافسردگی می تواند روند پیشرفت بیماری را بهبود بخشد.»

تیم تحقیق درصدد جستجو در اطلاعات قبلی بیماران برآمدند تا ببینند آیا افرادی که قبلا داروی ضدافسردگی مصرف کردند، تاخیر در نیاز خود به درمان استاندارد پارکینسون به نام لوودوپا را تجربه کرده اند. این نوع درمان باعث افزایش سطح دوپامین، ماده شیمیایی طبیعی بدن که سیگنال ها را به سایر سلول های عصبی می فرستد و در موارد پارکینسون می تواند به طور قابل توجهی کاهش یابد، می شود.

این دارو همچنین بسیاری از علائم مرتبط با بیماری مانند لرزش و کنترل ضعیف عضلات را درمان می کند.

کولیر در ادامه افزود: «ما دریافتیم افراد گروه مصرف کننده نوع خاصی از داروهای ضدافسردگی، موسوم به تری سایکلیک ها، در مقایسه با کسانی که از این نوع داروهای ضدافسردگی استفاده نکرده بودند، در مراحل بعدتر به درمان لودوپا نیاز نداشتند.»

سپس کولیر موش ها را با داروی ضدافسردگی از گروه تری سایکلیک موسوم به نورتریپتیلین آزمایش کرد و دریافت که در واقع این دارو قادر به کاهش مقدار پروتئین غیرطبیعی است که می تواند در مغز ایجاد شود. این پروتئین، به نام آلفا سینوکلین، می تواند موجب مرگ سلول های عصبی مغز در حالت خوشه ای شود و نشانه مشخصی از بیماری است.

به گفته محققان، پروتئین ها به طور دائم در حال حرکت و تغییر شکل هستند. «با استفاده از این آزمایش ما دریافتیم از طریق افزودن نورتریپتیلین به پروتئین های آلفا سینوکلین، آنها سریع تر شروع به تغییرشکل کرده و در نهایت از تجمع پروتئین ها جلوگیری می شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha