یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 223792

همسرم لجباز است

سلامت نیوز-*نسرین صفری:


به گزارش سلامت نیوز، یکی از خوانندگان ایران بانو نوشته است: شوهر بسیار لجباز و خودخواهی دارم که در بسیاری از مواقع با آنکه حق با من است از سر لجاجت حق را به خود می‌دهد و سعی می‌کند با انجام رفتارهایی مرا متقاعد کند که همیشه حق با اوست. لطفاً مرا راهنمایی کنید.

پاسخ مشاور:
لجاجت همسرتان از چه زمانی شروع شده است؟ چه زمان‌هایی شدت می‌گیرد؟ در قبال چه کسانی بیشتر است و در مقابل چه کسانی کمتر؟ لجاجت همسرتان بیشتر در چه حیطه‌هایی است؟ علت لجبازی او را هربار به چه دلیل می‌دانید؟ شما در مقابله با لجبازی همسرتان چه می‌کنید؟
با پاسخگویی به سؤالات فوق، بی‌تردید تا حدودی به چرایی و چگونگی لجاجت همسرتان پی می‌برید. دفعات تکرار و شدت لجبازی برای روان شناسان معنادار است. یک هفته(در شرایط عادی و به سامان خانواده) رفتارهای همسرتان را مدنظر داشته باشید و دفعات لجبازی او را یادداشت کنید.

گاهی شدت رفتار به قدری نیست که شما اذعان به آن دارید اما چون بر سر مسأله‌ای مهم رخ می‌دهد، عنان صبر شما را می‌گسلد. اما اگر در یک هفته به دفعات بسیار تکرار شود شاید بتوان گفت همسر شما فردی لجوج است.

لجبازی گاهی آموخته شده از دوران کودکی است و در نهاد فرد نهادینه شده است، چنین فردی به هنگام رسیدن به بن‌بست، به‌جای تکاپو برای حل مسأله و یافتن راه حل جدید، سریعاً به لج و لجبازی متوسل می‌شود و از قدرت آن برای پیشبرد اهداف سوء‌استفاده می‌کند، اما گاهی لجبازی رفتاری ثانویه است و در شرایطی بروز می‌یابد که فرد قصد «منم منم کردن»، «انتقام گرفتن»، «ساز مخالف زدن»، «ضد حال زدن» و... دارد. تفکیک و افتراق این دو حالت، در برطرف کردن مشکل حائز اهمیت است.

اگر رفتار همسرتان یادگرفته شده از دوران کودکی است شما باید قدری صبرتان را بالا ببرید و با سلاح نرم‌تری وارد عمل شوید و به اصطلاح با پنبه سر ببرید، مثلاً اگر همسرتان لجبازی‌های بی‌دلیلی دارد، به جای مشاجره و بگومگو، انتقاد، سرزنش، تحقیر، گوشه و کنایه زدن و... این رفتار او را نادیده بگیرید و به آن بی‌توجهی کنید و رفتاری متضاد با رفتاری که پیش از این، در چنین مواقعی انجام می‌دادید، داشته باشید؛ بی‌شک عکس‌العمل متضاد شما او را به تفکر وامی‌دارد، اگر چه گفت‌و‌گوی صمیمانه در این زمینه نیز بسیار کارساز است؛ به دور از هیجانات منفی، به همسرتان بگویید لجبازی او چه اثرات سوئی در رابطه‌تان دارد و چه عواقبی تاکنون برایتان داشته است، در صورت لزوم نمونه‌هایی از لجبازی او را بازگو کنید، گاهی آگاهی به رفتار، همچون تلنگری است که باعث تغییر رفتار می‌شود. اما اگر لجبازی همسرتان به خاطر دومین دلایل است،توصیه می‌کنیم واکنش‌های خود را زیر سؤال ببرید! چرا که رفتار همسر شما تقابلی در قبال رفتارهای غلط شماست. نمونه‌های لجبازی همسرتان را از خاطر بگذرانید و رفتارهای خود را نیز در آن مواقع محک بزنید یا آنکه از او بپرسید که کدام رفتار شما باعث لجبازی او می‌شود و دوست ندارد شما آن را انجام دهید؛ قطعاً با ترک برخی از رفتارهای نامناسب، رفتار همسرتان نیز بهتر و مناسب‌تر خواهد شد.

*روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha