عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: اجرای تعرفه گذاری پرستاری سبب از بین رفتن فاصله طبقاتی بین پزشک و پرستار می شود.

حذف فاصله طبقاتی بین پزشک و پرستار با اجرایی شدن تعرفه گذاری پرستاری

سلامت نیوز: عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: اجرای تعرفه گذاری پرستاری سبب از بین رفتن فاصله طبقاتی بین پزشک و پرستار می شود.

به گزارش سلامت نیوز، حسین علی نسایی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری گفت: در حال حاضر در حوزه بهداشت و درمان کشور قسمت عمده ی منابع دولتی و بیمه های درمانی به حوزه ی درمان تخصیص یافته و به حوزه ی پیشگیری و مراقبت توجهی نشده و قسمت عمده ی آن هم صرفا به گروه خاصی تحت عنوان پزشک و تحت عنوان تعرفه پزشکی صرف می گردد و این در حالیست که خیل عظیم نیروهای پرستاری و پیراپزشکی با وجود ارائه ی خدمات تخصصی و مسئولیت زا تقریبا سهمی از این منابع ندارند.

وی با بیان این که مجلس شورای اسلامی در سال ۸۶ قانونی تحت عنوان تعرفه گذاری خدمات پرستاری با رای قاطع و بدون مخالف تصویب کرد اظهار داشت: متاسفانه این قانون به بهانه های مختلف و واهی هیچگاه اجرایی نشد. کمبود بودجه مهمترین بهانه برای اجرا نشدن این قانون بوده اما چنین بهانه ای به هیچ عنوان جای طرح ندارد زیرا در طی طرح تحول سلامت شاهد بودیم که بیش از ۷ هزار تعرفه پزشکی بطور متوسط تا سه برابر افزایش قیمت داشته ولی با این وجود چند صد تعرفه پرستاری باز هم اجرایی نشد و همان بهانه های قبل تکرار شد.

عضو شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: محدودیت منابع یک واقیعت است اما اگر همین منابع فقط صرف قشر خاصی تحت عنوان پزشک شود مسلما برای سایر اقشار بهداشت و درمان کشور با وجود نقش بی بدیل و مسولیتهای مهمی که دارند چیزی باقی نخواهد ماند و منجر به شکافهای درآمدی نجومی و ناعادلانه خواهد گردید و نیاز است که تجدید نظر جدی صورت گرفته و همین منابع محدود بصورت عادلانه با توجه به نقش و مسئولیتهای هر یک از اقشار در ارائه ی خدمات تقسیم گردد.

وی با اشاره به این که جامعه پرستاری کشور بیش از ۵۰ درصد جمعیت بهداشت و درمان کشور را تشکیل می دهد افزود: بنابراین تعرفه گذاری خدمات درمانی و مراقبتی جامعه پرستاری در حیطه ی شرح وظایف قانونی آنها می تواند به تقسیم عادلانه ی منابع در حال گردش در حوزه بهداشت و درمان کشور و کاهش شکاف طبقاتی ناعادلانه ی موجود بیانجامد.

نسایی خاطر نشان کرد: روند کنونی پرداخت نمی تواند ادامه پیدا کند و باییستی سایر اقشار بهداشت و درمان کشور و در راس آن جامعه پرستاری که بیشترین ارتباط و مسئولیت را در بالین دارند نیز دارای تعرفه شوند که در این صورت نیاز به تغییرات بنیادین در شیوه های پرداخت در حوزه سلامت، تقسیم منابع با توجه به نقش ها و مسئولیت های هر یک از گروه ها بصورت عادلانه در روشهای جدید دیده شود.

وی با اشاره به این که پرداخت براساس گروه های تشخیصی (DRG) که نفع مستقیمی برای مردم در بر دارد تصریح کرد: پرداخت براساس گروههای تشخیصی (DRG) باشد منجر به اثر بخش شدن ارائه خدمات شده و از خدمات القایی و در نتیجه از هدر رفت و منابع جلوگیری می کند و تمامی گروه هایی که خدمات ارائه می دهند در آن دیده شده و منتفع می گردند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری یادآور شد: مناقشات اخیر در مورد کاهش تعرفه های بیهوشی و رادیولوژی نشانگر اینست که روش کنونی ناکارآمد است. به هر حال میبایست تمامی گروه های مشارکت کننده در امر درمان و مراقبت از بیمار دارای تعرفه ی عادلانه به نسبت هم باشند و یا این که روش های جدید و جایگزین با در نظر گرفتن همه گروهها اجرا شود.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی در سال گذشته در تدوین و تصویب برنامه ششم توسعه بر اجرایی شدن تعرفه های پرستاری در سقف کارانه های مجود تاکید نموده که امیدواریم در سال جاری هر چه سریعتر این قانون اجرایی و سقفی که در نظر گرفته می شود عادلانه بوده و شکافهای نجومی را بین گروههای پزشکی و پرستاری از بین ببرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha