دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹
کد خبر: 223871

یخچال شما، می‌تواند آینده مغزتان را فاش کند. آنچه که امروز در سفره‌تان می‌چینید، می‌تواند عمر مغز شما را تخمین بزند و احتمال دچار شدن‌تان به آلزایمر را تعیین کند.

مواد لازم برای داشتن مغز سالم

سلامت نیوز: یخچال شما، می‌تواند آینده مغزتان را فاش کند. آنچه که امروز در سفره‌تان می‌چینید، می‌تواند عمر مغز شما را تخمین بزند و احتمال دچار شدن‌تان به آلزایمر را تعیین کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، محققان می‌گویند خوراکی‌هایی که میل می‌کنید، بر حافظه، توانایی شناختی و قدرت پردازش اطلاعات شما در سال‌های آینده تاثیر می‌گذارند. پس اگر نگران ابتلا به آلزایمر هستید، در کنار حل کردن جدول سودوکو، می‌توانید سراغ این خوراکی‌ها بروید.


کرفس
برای اینکه مغزتان دچار التهاب و عواقب تلخ ناشی از آن نشود، به ماده‌ای به نام لوتئولین نیاز دارد. این ماده سرعت پیر شدن مغز را کم می‌کند و نمی‌گذارد که توانایی‌های ذهنی‌تان در سال‌های آینده کمتر شوند. محققان می‌گویند کرفس می‌تواند به مغز شما لوتئولین برساند و نه‌تنها در درازمدت بلکه در کوتاه‌مدت هم عملکرد مغزتان را بهبود ببخشد.


گوجه‌فرنگی
لیکوپن، آنتی‌اکسیدان قوی است که در گوجه‌فرنگی می‌توانید آن را پیدا کنید. این آنتی‌اکسیدان از مغز و جسم شما در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و نمی‌گذارد که با زوال سلول‌های مغزتان، گرفتار آلزایمر شوید. از سوی دیگر، گوجه‌فرنگی سرشار از کولین و ویتامین‌های گروه B هست و به همین دلیل قدرت یادگیری و حافظه شما را تقویت می‌کند و حتی خواب‌تان را هم تنظیم می‌کند.


تخمه‌کدو
وقتی هوس خوردن تنقلات به سرتان می‌زند، به جای چیپس و پفک، سراغ تخمه‌کدو بروید. این دانه کوچک که سرشار از امگا3 و اسیدهای چرب غیراشباع است، روان شما را سالم نگه می‌دارد. تخمه‌کدو، منیزیم فراوانی دارد و به همین دلیل علاوه بر آرام‌بخش بودن، قدرت مغز، تمرکز و حافظه شما را هم تقویت می‌کند.


کلم بروکلی
سبزیجاتی مثل بروکلی، ترکیبات سولفورفان را در خود دارند و به همین دلیل به تجدید و ترمیم بافت عصبی مغز کمک می‌کنند. کلم بروکلی، مقدار قابل توجهی ویتامین K هم دارد و از همین رو نه‌تنها به تقویت مهارت‌های شناختی شما کمک می‌کند، بلکه احتمال ابتلا به آلزایمر را هم کاهش می‌دهد.


زردچوبه
اگر به مشکلات گوارشی مانند سوزش سر دل یا نفخ مداوم دچار هستید، سراغ زردچوبه بروید. اگر هم می‌خواهید مغزی توانمند و سیستم عصبی سالم داشته باشید، باز هم از زردچوبه کمک بگیرید. این ادویه پرخاصیت، سموم بدن‌تان را دفع می‌کند، التهاب بدن و مغزتان را کاهش می‌دهد و به همین دلیل از جسم شما در برابر سرطان و مغزتان در برابر زوال محافظت می‌کند.


روغن نارگیل
شاید برای حفظ طراوت پوست و موی‌تان از روغن نارگیل کمک گرفته باشید، اما فراموش نکنید که این روغن، امگا3 فراوانی دارد و به مغز شما هم خدمت می‌کند. روغن نارگیل ضدآلزایمر است و می‌تواند اختلالات خفیف شناختی را هم درمان کند.


چغندر
همین چغندری که میلی به وارد کردنش به یخچال‌تان ندارید، می‌تواند عملکرد مغزی شما در سال‌های پیری را تقویت کند. بزرگسالانی که چغندر را به غذاهای‌شان اضافه می‌کنند یا آب آن را می‌نوشند، به خون خود اکسیژن بیشتری می‌رسانند و نیاز مغزشان به گردش خون و اکسیژن را تامین می‌کنند.


آب قلم
اضافه کردن آب قلم به سوپ و خورشت، برای مغز شما مفید است. به شرط آنکه بعد از پخت، چربی جمع شده روی آب قلم را دور بریزید. از نظر محققان این ماده پرخاصیت، نه‌تنها می‌تواند به کاهش اسید معده شما کمک کند بلکه فعالیت روده‌ها و البته مغز شما را هم بهبود می‌بخشد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha