تولد و مرگ دو اتفاق طبیعی در حیات روی کره زمین هستند که تکامل انسان را به پیش می برند. در طول تاریخ همیشه دلایل مختلفی برای مرگ انسان ها وجود داشته است. اما آیا این دلایل همواره ثابت بوده اند؟ گزارش جدید محققان می گوید با اینکه امروزه مردم جهان نسبت به گذشته طولانی تر عمر می کنند اما آنچه نرخ مرگ و میر را تعیین می کند بیش از آنکه بیماری های عفونی و زایمان های زودرس باشد، بیماری قلبی، تضاد و تروریسم است.

دلایل اصلی مرگ و میر در جهان اعلام شد

سلامت نیوز: تولد و مرگ دو اتفاق طبیعی در حیات روی کره زمین هستند که تکامل انسان را به پیش می برند. در طول تاریخ همیشه دلایل مختلفی برای مرگ انسان ها وجود داشته است. اما آیا این دلایل همواره ثابت بوده اند؟ گزارش جدید محققان می گوید با اینکه امروزه مردم جهان نسبت به گذشته طولانی تر عمر می کنند اما آنچه نرخ مرگ و میر را تعیین می کند بیش از آنکه بیماری های عفونی و زایمان های زودرس باشد، بیماری قلبی، تضاد و تروریسم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا زندگی، مطالعه مسئول جهانی مرگ نام گزارشی است که وضعیت سلامت جهان را با تخمین متوسط امید به زندگی و نیز تعداد مرگ و میرها، بیماری ها و حراحات ناشی از بیش از 300 دلیل بررسی می کند.

بر اساس این گزارش، امروزه میانگین امید به زندگی در جهان 72.3 سال است (75.3 سال برای زنان و 69.8 سال برای مردان). این درحالی است که این رقم در دهه 90 میلادی 65.1 سال و 58.4 سال در 1970 بود. همچنین بالاترین امید به زندگی در سال 2016 مربوط به کشور ژاپن با 83.9 سال است و جمهوری آفریقای مرکزی با 50.2 سال پایین ترین امید به زندگی در جهان را دارد.

در مجموع، 54.7 میلیون مرگ و میر در جهان در سال 2016 اتفاق افتاد که حدود سه چهارم (72.3 درصد) آنها ناشی از بیماری های غیر مسری مانند بیماری قلبی، سکته مغزی و سرطان بودند. همچنین از سال 2006 تا 2016 تعداد کلی مرگ و میرهای ناشی از بیماری های مسری، مادرزادی، نوزادی و تغذیه ای تا حدود 24 درصد کاهش یافت. این اتفاق به ویژه در مورد کودکان کوچک تر از 5 سال با پیشرفت قابل ملاحظه ای در مرگ آنها همراه بود که اغلب به خاطر عفونت های تنفسی یا مشکلات ناشی از تولد زودرس جان خود را از دست می دادند.

به گفته محققان الگوهای سلامت جهانی به وضوح در حال تغییر هستند به طوری که با کاهش سریع بیماری های مسری در مقایسه با بیماری ها و جراحات مواجه هستیم. بنابراین آنچه نیازمند قرار گرفتن در اولویت های سیاستگذاری است، بیماری های غیر مسری هستند که از قضا عامل مهم مرگ در جوانان و میانسالان است.

یافته دیگر این تحقیق، بالا رفتن تعداد مرگ های ناشی از جنگ و تروریسم از سال 2006 است که به 150.500 مرگ در سال 2016 رسیده است و در طول یک دهه 143 درصد افزایش داشته است. دلیل اصلی این اتفاق، درگیری های آفریقای شمالی و خاورمیانه شناسایی شده است. همچنین نرخ مرگ و میر ناشی از مواد مخدر، آمفتامین و دیگر اختلالات ناشی از استفاده مواد مخدر در بعضی مناطق جهان به ویژه در کشورهای پر درآمد افزایش داشته است.

محققان می گویند با اینکه پیشرفت قابل ملاحظه ای در پایین آمدن نرخ مرگ و میر در آسیب پذیر ترین مناطق جهان داشته ایم اما هنوز سه مشکل به قوت خود باقی است: چاقی، جنگ و بیماری های روانی.

منبع: Live Science


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha