كارشناس مسوول بهداشت كاربری انرژی‌های هسته‌ای و امواج الكترومغناطیس (پرتوهای) وزارت بهداشت با تاكید بر لزوم ارایه توجیهات بهداشت كاربری لامپ‌های كم مصرف (لامپ‌های فلورسنت فشرده) همزمان با توزیع این لامپ‌ها گفت: توصیه می‌شود فاصله بدن با انواع لامپ‌های‌ كم مصرف كمتر از 30 سانتی‌متر نباشد.

به گزارش سلامت نیوز مهندس علی گورانی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: مكانیزم عمده لامپ‌های كم مصرف (CFL)، تحریك الكتریكی اتم‌های جیوه است. به این ترتیب كه پس از تحریك اتم‌های جیوه توسط برق، پرتو ماوراء بنفش تولید می‌شود و این پرتو پس از برخورد با لایه فلورسنت قسمت داخلی لامپ به نور مرئی تبدیل می‌شود.

وی افزود: بنابراین دو نكته در این لامپ‌های كم مصرف (CFL) قابل توجه هستند؛ ابتدا آن كه عمده نگرانی بهداشتی این لامپ‌ها مربوط به وجود بخارات جیوه است؛ چرا كه جیوه فلز سنگینی است كه می‌تواند سیستم‌های عصبی را به شدت درگیر ‌كند. علاوه بر آن فلزات سنگین در بدن تجمع پذیرند و می‌توانند عارضه شدید ایجاد ‌كنند، بنابراین مردم باید توجیه باشند كه لامپ‌های كم مصرف (CFL) نباید شكسته شوند و در صورت شكستن نیز با پروتكل جمع‌آوری آن آشنا باشند.

گورانی، عدم وجود سیستم‌های جمع‌آوری زباله‌های خطرناك خانگی در كشور را از دیگر مشكلات بهداشتی مربوط به جمع‌آوری لامپ‌های شكسته و یا سوخته، مستعمل عنوان كرد و افزود: بنابراین لازم است به این موضوع نیز پرداخته شود.

كارشناس مسوول بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت با اشاره به بحث تشعشعات لامپ‌های كم مصرف، گفت: بحث تشعشعات این لامپ‌ها به جدیت و خطرناكی مبحث بخارات جیوه نیست. هر چند پرتو ماوراء بنفش در داخل لامپ تولید می‌شود اما لایه فلورسنت داخلی لامپ، نور مرئی را ایجاد می‌كند، بنابراین ماوراء بنفش چندان به بیرون از لامپ نشت نمی‌كند. اما بی‌دقتی در تولید این لامپ‌ها می‌تواند پرتوگیری را افزایش و بدن را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین در بحث تشعشعات باید به این اصل توجه كرد كه تا حد امكان فاصله بدن از منابع اشعه زیاد باشد.

وی ادامه داد: بر این اساس تاكید می‌شود ترجیحا در مكان‌هایی كه با سقف‌ كوتاه و به ویژه برای مدت طولانی از لامپ‌های كم مصرف استفاده نشود. در مورد چراغ‌های مطالعه نیز تاكید می‌شود لامپ‌های كم مصرف به كار گرفته نشوند؛ چرا كه فاصله چراغ مطالعه با دست و صورت كم است و احتمال پرتوگیری افزایش می‌یابد.

کارشناس بهداشت کاربری تشعشعات وزارت بهداشت در پایان تاكید كرد: همزمان با توزیع لامپ‌های كم مصرف باید اقدامات آموزشی مربوط به نحوه استفاده و جمع‌آوری آنها نیز ارایه شود. این نكته نیز باید مورد توجه قرار گیرد كه هر یك از لامپ‌ها برای مكانی خاص كاربری‌ بهتری دارند و در مكان‌هایی نیز محدودیت مصرف دارند. بنابراین لازم است مردم با بهداشت كاربری لامپ‌ها آشنا شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha