باید بیش از اندازه قوی بود تا یک روز یا یک هفته از زندگی این افراد را زندگی کرد، تازه آن وقت است که می‌توان به عمق رنج حاصل از دفاع جانانه‌شان پی برد که سایه خود را تا مادامی که زنده هستند بر سر زندگی آن ها گسترده است.

قانون را در خصوص ایثارگران اجرا كنید!

سلامت نیوز:جانبازان به خودی خود زندگی های خارج از روال معمول دارند؛ زندگی توام با درمان‌های آزاردهنده و نقص عضو های کم و زیاد که زندگی را برای خود و افراد خانواده شان از حالت معمول خارج می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز، قانون نوشت: باید بیش از اندازه قوی بود تا یک روز یا یک هفته از زندگی این افراد را زندگی کرد، تازه آن وقت است که می‌توان به عمق رنج حاصل از دفاع جانانه‌شان پی برد که سایه خود را تا مادامی که زنده هستند بر سر زندگی آن ها گسترده است. حال در نظر بگیرید که به این رنج‌های پایان ناپذیر، رنج فقر نیز افزوده شود. کم نیستند جانبازانی که با مشکلات شدید معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند و دم نمی‌زنند. گروهی از آن‌ها اما دچار فقرهای عجیب و غیرقابل باور هستند؛ فقری که نه مردم ونه مسئولان از آن خبر ندارند و تا زمانی که این افراد جان به لب نشوند، به زبان نیایند و شکایت نکنند کسی آن ها را نمی‌بیند. حتی دیده شدن هم در بیشتر موارد کمک خاصی به شرایط آن ها نمی‌کند و آنچه می ماند، روحیه‌های خراب و نشستن به انتظار مرگ است.

جالب است که مسئولان این روزها هر مشکلی را به روزهایی که در دولت های نهم و دهم گذشت، ربط می‌دهند و گویا این موضوع به محل شانه خالی کردن از مسئولیت تبدیل شده است. تکریم جانبازان شعاری است که بارها و بارها از جانب مسئولان در هر رده و پستی که باشند، شنیده‌ایم اما به واقع این چه تکریمی است که با عملکرد همراه نیست؟ نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند که در برنامه ششم توسعه، بیشترین میزان توجه را به ایثارگران اختصاص داده‌اند. این در حالی است که بسیاری از این افراد حتی کارت جانبازی ندارند. در این خصوص محمدرضا بادامچی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، در گفت و گو با «قانون» می‌گوید که جزییات مباحث مربوط به ایثارگران در برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده است . او در پاسخ به اینکه برخی جانبازان دچار فقر شدید معیشتی هستند، می‌گوید: «باید دید این ها به کدام کمیسیون مربوط است!» این در حالی است که امور مربوط به جانبازان در راستای عملکرد کمیسیون اجتماعی مجلس است. این نماینده مجلس در ادامه توضیح می دهد: «مستمری ایثارگران در برنامه ششم توسعه بیش ازسه برابر شده است. اگر از پارک هایی که این افراد در آن زندگی می کنند اطلاعاتی دارید در اختیارما قراردهید. گزارشی دارید، بدهید. گزارش‌های قابل اعتنا را در اختیار ما بگذارید تا در جلسات مجلس مطرح کنیم». وی همچنین در خصوص بهبود وضعیت جانبازان می گوید: «به هر حال در جامعه گرانی هست! به دلیل هشت سال دوره مشخصی که گذشت و تار و پود جامعه را سوزاند، شرایط خوب نیست!»

جانبازانی که دیده نشدند

محمد وحدتی دیگر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در گفت‌و‌گو با «قانون» می‌گوید: «جانبازان به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ عده‌ای که در بنیاد شهید و بنیاد جانبازان پرونده دارند و امور آن‌ها طبق روال قانونی پیش می‌رود. اما برخی از جانبازان نتوانسته‌اند مستندات خود را ارائه دهند و جانبازی‌شان را اثبات کنند». وحدتی می‌گوید که این افراد باید به ما مراجعه کنند، درباره آن‌ها با ارگان‌های ذی‌ربط مکاتبه می‌شود و این ارگان‌ها رسیدگی‌های لازم را انجام می‌دهند. وی در پاسخ به اینکه مجلس برای نظارت بر زندگی جانبازانی که دچار فقر شدید معیشتی هستند چه برنامه‌ای دارد، گفت: « اقدامات و بودجه‌ای که در شأن این افراد باشد در بودجه سال 96 لحاظ شده است و در حد مقدورات قانونی و در حیطه توانمندی ها انجام می‌شود. برای مثال قانون معافیت از سربازی برای این افراد متفاوت از دیگران اجرا می‌شود». این در حالی است که اثبات جانبازی بیش از هر چیز برای این افراد اهمیت دارد و افرادی که بیش از 6 سال است درپیچ و خم اثبات مورد به این سادگی گم شده‌اند هرگز از نظارت مجلس بر آن چیزی نگفته‌اند. وحدتی در پاسخ به اینکه نظارت مجلس چگونه است و در صورت نظارت، چرا صدای این جانبازان به جایی نمی‌رسد، گفت: « قانون در نظر گرفته شده است و فرازهای آن مشخص می شود و باید عملیاتی شود. اگر خلأ باشد مجلس موظف به نظارت است. اما اگر این افراد در این جامعه وجود دارند شاید فراموش شده اند، دیده نشده‌اند! نمی‌گوییم که قانون صد در صد اجرا می شود و به این موضوع واقفیم». به گفته وی در بعضی موارد برای جانبازان عزیز هم قانون اجرا نشده یا بد اجرا شده است. انتظارات جانبازان به حق است و از آن‌ها می‌خواهیم که به مجلس مراجعه کرده و دغدغه ‌های خود را مطرح کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha