دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵
کد خبر: 225975

باور کردنش سخت است اما برخی کودکان را مادر به تنهایی نمی تواند از او نگهداری کند و حتما باید پرستار، مادریار، پدریار و بهیار به کمک او بیایند یا اصلا بطورکلی امور کودک به مددیارها داده شود.

کودکانی که آب خوردنشان هم سخت است

سلامت نیوز: باور کردنش سخت است اما برخی کودکان را مادر به تنهایی نمی تواند از او نگهداری کند و حتما باید پرستار، مادریار، پدریار و بهیار به کمک او بیایند یا اصلا بطورکلی امور کودک به مددیارها داده شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،کودکان معلول ذهنی در مرکز بهزیستی معلولین نارمک مدت هاست که از خانواده خود دور هستند یا از روزی که به دنیا آمده اند پدر و مادر خود را ندیده اند اما مادریار و پدریار و مددیار دارند ؛ افرادی که فداکارانه و با حس نوعدوستی به کمک این کودکان آمده اند تا بیش از این رنج نکشند و مبادا که جانشان به خطر بیفتد.
هر کدام از این بهیاران ، پرستاران، مادریاران و پدریاران در شرایطی کار می کنند که بسیاری از افراد از کار کردن در آنجا بخاطر سختی کار، ابا دارند اما آنان با روحیه ایثارگرانه به خدمت برای کودکان معلول مشغولند.


سوپروایزر مرکز بهزیستی معلولین نارمک در تشریح سختی کار افرادی که در این مرکز کار می کنند ، می گوید: در حال حاضر اینجا 101 مددجوی دختر و پسر نگهداری می شود که 99 درصد آنان واقعا توانایی حداقل کارهای خودشان را حتی در حد جابجایی روی یک تخت ندارند.


نصیری  می افزاید: لازم است افراد کارآزموده و حرفه ای از این کودکان مراقبت های خاص را به عمل آورند.
وی ادامه می هد: کودکان برای قورت دادن آب ، خودشان سرشان را خم و راست می کنند اما تعدادی از کودکان مرکز بهزیستی معلولین نارمک قادر به این کار کوچک نیز نیستند یعنی اگر مددجویی را که به حالت خوابیده هست به او غذا بدهیم و کنترل های لازم برای او نداشته باشیم، این کودک حتی می تواند دچار خفگی با غذا شود.


وی اضافه می کند: یک بچه چندماهه نیز شاید بتواند آب را قورت بدهد اما در این مرکز، مددجویی داریم که در سن 27 سالگی حتی خوردن آب هم باید برای او با شرایطی باشد ؛ ابتدا باید سر بلند شود و سپس با شیشه و پستانک به آنها آب داده شود.
سوپروایزر مرکز بهزیستی معلولین نارمک می گوید: همه اینها نشان دهنده این است که لازمه نگهداری معلولان این مرکز ، مراعات شرایط و انجام کارهای دیگر است.
نصیری اضافه می کند: از سوی دیگر کودکان در این مرکز با بیماری های دیگر مانند بیماری های ریوی، قلبی و ذهنی مبتلا هستند و ناآرامی ها و بی قراری های دیگری دارند و تشنج در اکثریت آنان هست.
وی ادامه می دهد: همچنین برخی از آنان حتی از راه دهان نیز نمی توانند غذا بخورند ، لوله معده دارند یا برای غذاخوردن مورد جراحی های خاصی قرار گرفته اند.


وی از مشکلات دارو دادن به این کودکان سخن می گوید و می افزاید: ممکن است یک نوع دارو فقط در حد قرص باشد اما این کودکان نمی توانند قرص را بخورند و ما باید آنقدر با آن پزشک متخصص بیمارستان رایزنی داشته باشیم تا داروهای قرصی را تبدیل به شربت کنند یا اینکه ناگزیریم قرص ها را در آب حل کنیم و با سرنگ به مددجو بدهیم.


سوپروایزر مرکز بهزیستی معلولین نارمک می گوید: از سوی دیگر حتما لازم است مجموعه ای از کارهای بهیاری مانند تغییر موقعیت و وضعیت و پیشگیری از زخم های بستر و زخم های دیگر برای مددجو انجام شود چون این کودکان کنترل ادرار و مدفوعی ندارند ممکن است آن ناحیه، دچار زخم و سوختگی شود که برای پیشگیری از این عوارض ، لازم است که کودکان حتما ساعت های مشخصی تعویض و حمام شوند و برخی پمادها و داروها استفاده شود .


نصیری خاطرنشان می کند: پرسنل برای انجام تمام این کارها لازم است که تنظیم بندی های خاص خودشان را داشته باشند و بودجه هایی هزینه شود.
وی یادآور می شود: هزینه خرید داروها و پوشک و حقوق پرسنل ازطریق خیرین فراهم می شود .
سوپروایزر مرکز بهزیستی معلولین نارمک در ادامه از فرسایش روحی و جسمی پرسنل این مرکز می گوید و می افزاید: یک نفر پرسنل در این مرکز از صبح تا شب را با افراد بیمار و دارای مشکل ذهنی سپری می کند.


نصیری تصریح می کند: از سوی دیگر بسیاری از مددجویان ما از نظر جثه بدنی سنگین هستند و جابجا کردن آنها برای یک پرسنل زن سخت است و در کوتاه مدت دچار مشکلات جسمی مانند کمردرد می شوند .


وی تاکید می کند: با توجه به تعداد کم نیروهای نگهداری یا همان مددیار ها، پرسنل مجبور هستند که در شیفت های اضافه کاری بمانند تا این شیفت ها پر شود تا نگهداری ها به شکلی که مدنظر است ، انجام شود و این کار سختی است.


وی اضافه می کند: درصدد هستیم که نیروهای پزشکی ، پرستاری، بهیاری و مددیاری اضافه شوند و حقوق آنها توسط مشارکت های مردمی پرداخت شود.
به گزارش ایرنا ، مردم برای کمک به کودکان آسایشگاه نارمک می توانند کمک های نقدی خود را به شماره کارت 6037991899659647 و همچنین شماره حساب 2173451374001 بانک ملی شعبه سیدجمال الدین اسدآباد کد 226 تهران به نام مجتمع خدمات بهزیستی نارمک واریز کنند.


گفتنی است تقریبا 85 درصد خدمات آسایشگاه نارمک به واسطه خیرین حمایت و پوشش داده می شود و این مرکز برای تامین هزینه های گزاف دارویی ، خدمات بهداشت و درمانی، امکانات و رسیدگی به کودکان، نیاز مبرم به کمک مستمر خیرین دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha