تعدد دستگاه‌های متولی، برخورد مقطعی و سلیقه‌ای و چشم‌پوشی در مبارزه با زمین‌خواری سبب شده است...

برخوردهای سلیقه‌ای با زمین‌خواران

سلامت نیوز: تعدد دستگاه‌های متولی، برخورد مقطعی و سلیقه‌ای و چشم‌پوشی در مبارزه با زمین‌خواری سبب شده است تا ساخت چندین هزار ویلا در اراضی ملی و منابع طبیعی روستای زیارت و گردنه حیران استان گلستان و گیلان توسط برخی مسئولان ذی‌نفوذ نمونه‌ای از زمین‌خواری‌های بزرگی باشد كه در نقاط خوش و آب‌ و هوای كشور اتفاق افتاده است.

به گزارش سلامت نیوز، جوان نوشت: در این زمینه چند نفر از نمایندگان مجلس اعمال قوانین و مجازات‌ها را برای كنترل و جلوگیری از زمین‌خواری بازدارنده ندانسته‌اند و ضمن توصیه به پیشگیری بر مبارزه قاطع با متخلفان به خصوص مدیران ارشد دولتی و مسئولان سو‌ءاستفاده‌كننده از موقعیت شغلی تأكید كردند. 

 

هفته گذشته  خبری را به نقل از نماینده آمل منتشر كرد كه مدیران ارشد دولتی، از جمله مدیرانی كه باید ناظر بر منابع طبیعی و زمین‌خواری باشند، متهم اصلی نابودی خطه شمال كشورند. در این خبر تأكید شده بود كه این مدیران برای خودشان در بكرترین نقاط شمال با استفاده از حفره قانونی زمین تصرف می‌کنند و ویلا می‌سازند. پرونده‌ای كه دو سال پیش در مجلس باز شد و سربسته درباره آن صحبت به میان آمد، حالا با عدد و رقم بازتر شد. نماینده آمل می‌گوید در گردنه حیران 38 ویلا به 500 ویلا رسیده و در روستای زیارت گرگان كه كلاً شش خانه وجود داشته است، 7 هزار ویلا ساخته‌اند! این خبر كه در رسانه‌ها بازنشر فراوانی داشت، متأسفانه از سوی مراجع و دستگاه‌های متولی تا‌كنون مسكوت باقی گذاشته شده است!
   
ناكارآمدی نهادها و دستگاه‌های دولتی در كنترل زمین‌خواری 
 در شرایطی كه زمین‌خواری همچون سرطان نقاط خوش و آب و هوای كشور را آلوده كرده است و ویلا‌های رنگارنگ در اراضی ملی و زمین‌های كشاورزی سبز شده است، حالا برخی از نماینده‌های استان‌های شمالی كشور با اعتراض به نحوه برخورد با زمین‌خواران و دستگاه‌های متولی اعتراض كرده‌اند كه در زمینه زمین‌خواری برخورد‌های مقطعی صورت می‌گیرد. براین‌اساس سخنگوی فراكسیون محیط‌زیست و توسعه پایدار مجلس با بیان اینكه مجازات‌ها برای متخلفان در حوزه زمین‌خواری بازدارنده نیست، گفت: مسئولان برای مقابله با زمین‌خواری به پیشگیری توجهی ندارند. 
سید‌كاظم دلخوش درخصوص اقدامات سازمان محیط‌زیست در مقابله با زمین‌خواری گفت: در شرایطی كه نهادها و دستگاه‌های مرتبط با بحث زمین‌خواری و حفظ اراضی ملی و دولتی به وظایف خود عمل نكرده و بحث پیشگیری مورد توجه قرار نمی‌گیرد، مبارزه با زمین‌خواری تنها معطوف به مقاطع محدود می‌شود. 
   
فقط 10 درصد از زمین‌خواری‌ها آزاد شده است 

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی  با تأكید بر اینكه تنها راه مقابله با زمین‌خواری پیشگیری و تشدید برخوردها با متخلفان در این خصوص است، افزود: در مبارزه با زمین‌خواری مشكل و ضعف قانونی وجود ندارد، اما در صورت وجود ضعف سازمان محیط‌زیست باید به مجلس لایحه ارسال كند؛ ضمن اینكه در بخش سرمایه‌گذاری محیط‌زیست باید اقدامات مؤثر در حوزه سرمایه‌گذاری را برای برخی زمین‌ها تعریف كند.  وی تأكید كرد: محیط‌زیست برای حفظ منابع طبیعی نباید اقداماتی را انجام دهد كه این سازمان را تبدیل به محیط ایست كند، زیرا استفاده از برخی زمین‌ها و اراضی تنها برای سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی است، البته كه در زمان مشخص باید از حقوق مردم هم دفاع كرد؛ بنابراین در شرایطی كه به پیشگیری توجهی نمی‌شود، متأسفانه صددرصد زمین مورد تعرض قرار گرفته و در این زمان محیط‌زیست تنها می‌تواند 10 درصد را از دست متصرفان رها كند. 
دلخوش با بیان اینكه قوانین در مقابله با زمین‌خواری و حفظ محیط‌زیست باید محكم باشد، گفت: برای سرمایه‌گذاری‌ها با توجه به پیش‌بینی‌های قانونگذار نباید سختگیری صورت گیرد، باید شرایط به شكلی مهیا شود كه متقاضی و دولت به حقوق خود آشنا باشند، وقتی حفظ اراضی به حال خود رها می‌شود، نباید انتظار كاهش زمین‌خواری را داشت.  سخنگوی فراكسیون محیط‌زیست و توسعه پایدار مجلس، با اشاره به اینكه در صورت ضعف در قانون مجلس قوانین جدیدی درخصوص مبارزه با زمین‌خواری تصویب می‌كند، افزود: در صورتی كه تصرف خودسرانه و عدوانی برخی روشن شد، باید با استفاده از مجازات‌های شدید كاری كرد كه هیچ شخصی جرئت تصرف زمین‌های منابع ملی و بیت‌المال نداشته باشد؛ ضمن اینكه در برخی شرایط ممكن است مسئولان در مقابله با این مشكل كوتاهی كنند، اما هیچ تفاوتی میان تصرف‌كنندگان وجود ندارد. 
   
اعمال جریمه‌های های سنگین و تخریب ویلاها 

متأسفانه سال‌هاست عارضه زمین‌خواری و تغییر كاربری اراضی ملی و كشاورزی از سوی مسئولان مطرح می‌شود و برخورد‌های مقطعی و تعدد دستگاه‌های متولی سبب شده است تا زمین‌خواری به كنترل مجریان قانون و دستگاه قضا نیاید‌. برخورد نكردن با مسئولان و مدیرانی كه به واسطه مشاغل و مسئولیت خود با استفاده از دور زدن قوانین اقدام به زمین‌خواری كرده‌اند، حالا خود به معضل مضاعفی تبدیل شده است كه باید برای آن كاری كرد. اسدالله قره‌خانی، نماینده استان گلستان با تأیید تلویحی زمین‌خواری در روستای زیارت به خبرنگار «جوان» گفت: گسترش بی‌حد و غیر‌متعارف روستای زیارت در علی‌آباد كتول سبب شده است تا این روستا گسترش زیادی پیدا كند.  وی مجریان دارای مسئولیت را در خط مقدم تخلفات عنوان كرد و افزود: افراد نزدیك به منابع قدرت بعضاً با استفاده از جایگاه خود با به دست آوردن رانت به عناوین مختلف اراضی ملی را به تصرف خود درمی‌آورند و با گسترش تخلفات، به خلاف خود پوشش قانونی می‌دهند تا قوانین را دور بزنند.  نماینده علی‌آباد كتول تأكید كرد: قوانین در خصوص برخورد با زمین‌خواری شفاف است و باید به سمت اجرای دقیق آن گام برداشته شود. 
وی با ارائه دو راهكار در برخورد با زمین‌خواری اظهار كرد: در مبارزه با زمین‌خواری قاطعیت لازم است كه در این زمینه باید سازه یا ویلا با حكم قانون به صورت كامل تخریب شود و در سایر موارد باید با اعمال جریمه‌های سنگین كاری كرد كه متصرفان متضرر شوند تا از زمین‌خواری جلوگیری شود. 
همچنین شهرام كوسه غروی، نماینده مینودشت نیز تأكید كرد كه باید شكل مبارزه با زمین‌خواری تغییر كند.  وی با اشاره به اخبار زمین‌خواری گفت: متأسفانه مدیریت صحیحی در برخورد با زمین‌خواری وجود ندارد و باید سازو‌كار مناسبی با جرائم زمین‌خواری مدنظر قرار گیرد. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha