پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵

آلودگی صوتی فرودگاه مهرآباد تقریبا 2برابر حد مجاز است؛ این میزان را میانگین اعداد به ثبت رسیده در دستگاه‌های سنجش آلودگی صوتی واقع در مناطق 9 و 21 تهران نشان می‌دهد.

درد و رنج همسایگان فرودگاه

سلامت نیوز:آلودگی صوتی فرودگاه مهرآباد سلامتی ساکنان محله‌های اطرافش را نشانه رفته است. هر هواپیمایی که در طول شبانه‌روز از روی باند این فرودگاه قدیمی تهران بلند می‌شود یا بر باند فرود می‌آید، صدای آن در محله‌هایی همچون سی‌متری‌جی، شهید دستغیب، میدان الغدیر، ۲۰متری شمشیری، تهرانسر، مهرآباد‌جنوبی، دکتر هوشیار، هاشمی و استاد معین شنیده می شود.

به گزارش سلامت نیوز، هشمهری نوشت: تحقیقات نشان می‌دهد آلودگی صوتی در درازمدت نه‌تنها بر شنوایی بلكه مستقیما بر عملكرد قلب و عروق انسان تأثیر منفی می‌گذارد. این در حالی است كه میزان آلودگی صوتی مهرآباد همچنان حد مجاز را بسیار رد می‌كند و آمار روزهای اخیر گویای بی‌توجهی به ممنوعیت پروازهای شبانه این فرودگاه است.

 

آلودگی صوتی فرودگاه مهرآباد تقریبا 2برابر حد مجاز است؛ این میزان را میانگین اعداد به ثبت رسیده در دستگاه‌های سنجش آلودگی صوتی واقع در مناطق 9 و 21 تهران نشان می‌دهد. جالب اینجاست آلودگی صوتی مهرآباد حتی در زمان‌هایی از شبانه‌روز وجود دارد كه شهروندان نیاز به آرامش و استراحت دارند. درواقع هواپیماهایی كه با تأخیر به سمت تهران پرواز كرده‌اند، در نیمه‌های شب از روی هزاران واحد مسكونی‌ای عبور می‌كنند كه ساكنانشان در خواب هستند.

 

البته كه آنها به‌خاطر صدای بسیار زیاد موتور هواپیماها هیچ‌گاه خواب عمیق ندارند. درصورتی كه طبق مقررات تعیین شده ورود هواپیماها به جز هواپیماهای مربوط به پروازهای امدادی و اضطراری بین ساعت 12شب (ساعت 24) تا 6صبح به مهرآباد ممنوع است. با وجود این اما، به‌خاطر تأخیرهای بسیار زیاد در پروازهای كشور، در عمل تعدادی از هواپیماها پس از ساعت 12شب به تهران می‌رسند و صدای‌شان روی اعصاب شهروندان است.

 

طبق استانداردهای جهانی (استاندارد سازمان جهانی بهداشت) آلودگی صوتی مجاز برای مناطق مسكونی در طول روز حداكثر 55دسی‌بل و طی ساعات شبانه حداكثر باید 45دسی‌بل باشد. حال با بررسی آمارهای به ثبت رسیده در ایستگاه‌های ثبت آلودگی صوتی در محله آذری، میدان بهاران و میدان الغدیر واقع در بلوار معلم،

 

واقعیت‌هایی نمایان می‌شود كه نشان‌دهنده اختلاف زیاد آلودگی صوتی در اطراف مهرآباد با استانداردها هستند. در ایستگاه آذری از ابتدای سال تاكنون آلودگی صوتی، پایین‌ترین عدد ثبت شده 67.65دسی‌بل بوده است. اما در اغلب روزها اعداد ثبت شده بالاتر از 70بوده‌اند و در همین مهرماه میانگین آلودگی صوتی ثبت شده 71.48دسی‌بل بوده است. جالب اینكه در ساعات شبانه هم آلودگی صوتی در محدوده آذری به زیر 65دسی‌بل نرسیده است.

 

در محدوده میدان الغدیر و میدان بهاران اوضاع كمی بهتر بوده اما ساكنان آنها هم با آلودگی صوتی بیشتر از 65دسی‌بل دست و پنجه نرم می‌كنند. البته در میدان بهاران در برخی از ساعات شبانه، به‌خاطر فرود دیرهنگام هواپیماها، آلودگی صوتی مرز 75دسی‌بل را نیز درنوردیده است. به‌طور مثال در ساعات بین 24 تا یك ‌بامداد روز 10مهرماه آلودگی 78دسی‌بل به ثبت رسیده است.

 

به هرترتیب آلودگی صوتی فرودگاه مهرآباد به‌طور دائمی ساكنان محله‌های اطراف را رنج می‌دهد. اگرچه میزان آلودگی هنگام پیك سفرها و همچنین نشست و برخاست هواپیماها بسیار بیشتر می‌شود. به‌طوری كه هنگام نشست و برخاست هواپیماها آلودگی صوتی در محدوده منطقه9 بین 100 تا 115دسی بل و در محدوده تهرانسر بین 90 تا 110دسی‌بل نیز می‌رسد و انحراف زیادی از حد استاندارد دارد.

 

تأثیرات آلودگی صوتی مداوم

حال سؤال اساسی اینجاست كه آلودگی صوتی در طولانی‌مدت چه تأثیراتی بر سلامتی افراد می‌گذارد؟ مدیر واحد پایش آلودگی هوا و صدای شركت كنترل كیفیت هوای شهر تهران كه تاكنون تحقیقات بسیاری را در زمینه آلودگی صوتی پایتخت انجام داده‌اند در این رابطه می‌گوید:

 

«اگرچه اثرات مستقیم گوش دادن به صداهای بلند، به‌ویژه در یك دوره طولانی می‌تواند سبب كاهش شنوایی افراد شود اما آلودگی صوتی حتی با صدای كوتاه می‌تواند در درازمدت به‌طور غیرمستقیم بر جسم، روح و روان افراد اثرات منفی داشته باشد.» به گفته مریم نادری بدن انسان در برابر این سر و صداهای مزاحم و ناخواسته دچار نوعی استرس شده و تغییرات به‌وجود آمده در سیستم بدن می‌تواند سبب افزایش فشار خون، تغییر ضربان قلب، افزایش میزان كلسترول خون یا ترشح بیش از حد هورمون‌های بدن شود.

 

وی تأكید می‌كند درصورتی كه این واكنش‌های استرسی بدن در قبال سر و صداهای مداوم، ادامه یابد در نهایت آسیب‌های جدی به سیستم گردش خون، سیسم قلبی و عروقی و سیستم‌های شكمی - روده‌ای وارد می‌شود. نادری همچنین مشكلات مربوط به سیستم قلبی و عروقی را یكی از شایع‌ترین بیماری‌ها در اثر وجود آلودگی‌های صوتی عنوان می‌كند. دكتر مسعود اسلامی، فوق تخصص قلب و عروق نیز چنین مسائلی را مورد تأیید قرار می‌دهد.

 

وی با بیان اینكه یكی از مولفه‌هایی كه در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی نقش بسزایی دارد آلودگی صوتی است كه متأسفانه در كشور ما چندان توجهی به آن نمی‌شود، می‌گوید: «آلودگی صوتی باعث آسیب رسیدن به جداره عروق می‌شود.» وی اعتقاد دارد آلودگی صوتی همانند سر و صدای فرودگاه‌ها در ساعات شبانه كه با تردد خودروها همراه می‌شود، یك‌مرگ خاموش برای انسان به‌حساب می‌آید.

 

گفتنی است كه طبق پژوهش‌ها ناراحتی‌های اجتماعی مانند اختلال خواب، گیجی، تهوع، اختلال در راه رفتن، تشدید برخی از امراض عصبی، كاهش میزان یادگیری و آسیب به میراث تاریخی از دیگر اثرات منفی آلودگی صوتی فرودگاه‌ها هستند. در این میان نباید فراموش شود كه در منطقه9 مدارس ملاصدرا، مطهری، راه تربیت، 15خرداد و بیمارستان‌های شریعت رضوی و 503، مركز درمانی نظام مافی و شهید ملكی، همچنین مركز بهداشت غرب تهران و درمانگاه تقی‌نیا قرار دارند. درصورتی كه باید آلودگی صوتی مراكز آموزشی بین 40 تا 45 و مراكز درمانی بین 30 تا 35 دسی‌بل باشد.

 

راهكارهای جهانی برای كاهش سروصدای فرودگاه‌ها

امروز میزان آلودگی صوتی هواپیماهای مسافربری، ۷۵درصد كمتر از هواپیماهای چند دهه گذشته است اما همین میزان آلودگی صوتی باعث شده كشورهای توسعه‌یافته به‌دنبال راه‌حل‌هایی برای این منظور باشند. به‌طور نمونه پائولو د فورتزا، مدیر اداره حفاظت محیط‌زیست فرودگاه بین‌المللی «اوریو ال سیرو» شهر «برگامو» در نزدیكی میلان ایتالیا می‌گوید كه چند گام را برای كاهش آلودگی صوتی درنظر گرفته‌اند.

 

نخست استفاده از حداكثر ظرفیت هواپیماهاست. قدم بعدی، نو كردن ناوگان هواپیمایی است و آخرین چاره كار هم استفاده از فرایند موسوم به كاهش سر و صداست، یعنی هدایت ترافیك هوایی در مسیرهای متنوع و عبور كمتر از مناطق شهری. در مونترال كانادا هم 4رویكرد را برای مدیریت سر و صدای حمل‌ونقل هوایی درنظر گرفته‌اند. كاهش نویز در منبع، سفارشی كردن ورودی‌های هواپیماها، برنامه تغییر مسیر ورود یا خروج هواپیماها با اندازه‌گیری دقیق و مداوم آلودگی صوتی و استفاده از دیوارهای جاذب صوت. این در حالی است كه در فرودگاه مهرآباد تهران وعده نصب دیوار صوتی در بخشی‌هایی به‌ویژه بخش شرقی سال‌هاست كه داده شده اما هنوز عملی نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha