پنجشنبه ۹ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۷
کد خبر: 22636

مطالعات جدید محققان دانشگاه اوهایو نشان می دهد که قرار گرفتن کودکان در معرض آلودگی هوا خطر ابتلا به چاقی و دیابت را در آنها افزایش می دهد.

به گزارش سلامت نیوز ، قرار گرفتن در معرض آلاینده های میکروسکوپی ناشی از دود خودروها و سوختن سوخت های فسیلی می تواند به افزایش وزن در کودکان شهرنشین منجر شود.
این دانشمندان همچنین دریافته اند که آلاینده ها موجب افزایش مقاومت انسولین و در نتیجه بروز دیابت نوع دو می شود.
پژوهشگران با انجام آزمایش هایی بر روی موش ها و میزان آلودگی موجود در مناطق شهری، به این نتایج رسیده اند.
آنها یک گروه از بچه موش ها را در معرض تنفس ذرات آلاینده های میکروسکوپی و گروه دیگر در معرض هوای فیلتر شده قرار دادند.گستره سنی این موش ها با سن یک کودک تا انسان بالغ هماهنگ بود.
از سوی دیگر این موش ها تحت رژیم غذایی معمولی یا پرچرب قرار گرفتند.
آن دسته از موش هایی که تحت رژیم پرچرب قرار داشتند وزن بیشتری گرفتند اما موش های تحت رژیم غذایی معمولی که10 هفته به مدت شش ساعت در روز در معرض هوای آلوده بودند دچار افزایش قند خون شدند.
همچنین علاوه بر افزایش زیاد میزان مقاومت انسولین در این موشها میزان چربی دور شکم و اندام های داخلی آنها نیز افزایش یافت.
موش های تحت رژیم پرچرب که هوای ناسالم تنفس می کردند به اندازه موش هایی که رژیم غذایی پرچرب داشتند و در معرض هوای سالم بودند، دچار افزایش وزن زیاد نشد.
اما موش هایی که در معرض هوای ناسالم بودند ولی که رژیم غذایی معمولی داشتند میزان چربی در بدن آنها افزایش یافت .این امر حاکی از آن است که آلاینده ها برای افزایش وزن کافی هستند.
نتایج این تحقیق در نشریه تصلب شرایین، ترمبوز و بیولوژی عروق منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha