سرطان «معده»، «ریه»، «پستان»، «روده بزرگ» و «پروستات»، 5 بیماری ای هستند که بیش از سایر بیماری‌های سرطان در کشور شایعه است.

ماده ای سرطان‌زا در هوای تهران

سلامت نیوز:شلیک یک سرباز به خود و هم‌پادگانی‌هایش و مرگ آن‌ها به اندازه وحشتناک است اما سریع! برخی بیماری‌ها کشنده هستند اما عجله‌ای برای گرفتن جان افراد ندارند.

به گزارش سلامت نیوز، ابتکار نوشت: در این بین یک مرگ تدریجی نیز در انتظار همه افرادی است که از هوای آلوده تنفس می‌کنند. برخی پزشکان می‌گویند رانندگان، کارکنان برخی کارگاه‌های خاص و سربازان راهنمایی و رانندگی بیش از دیگران در معرض ماده‌ای کشنده به نام «آزبست» قرار دارند که پس از طولانی مدت موجب مرگ آن‌ها می‌شود، مرگی که به اندازه کافی سریع نیست!


ضیافت مرگ


سرطان «معده»، «ریه»، «پستان»، «روده بزرگ» و «پروستات»، 5 بیماری ای هستند که بیش از سایر بیماری‌های سرطان در کشور شایعه است. هر یک از آن‌ها به خودی خود خطرناک بوده و کشنده! در این بین با توجه به آلودگی‌های کلانشهرهای کشور سرطان ریه ملموس‌تر است. حتما سربازانی را دیده‌اید که با دستکش‌های سفید و یک تابلو راهنمایی که خودشان به آن قاشق می‌گویند در چهار راه‌ها می‌ایستند. آن‌ها یکی از بهترین گزینه‌ها برای محققان در آزمایش بیماری سرطان ریه هستند چرا که روزانه ساعت‌ها توسط اگزوز خودروی شما پذیرایی می‌شوند. ضیافتی که به گفته پزشکان ممکن است برای آن‌ها مرگ زودرس را رقم بزند.
این که «آزبست» چیست را می‌توان با زبان ساده‌ای اینچنین تشریح کرد: نخستین بار ۳۰۰ سال قبل از میلاد، تئوفراستوس که از شاگردان ارسطو بود در کتاب خود به نام «درباره سنگ‌ها» به ماده بدون نامی، شبیه چوب پوسیده که در اثر اختلاط با نفت می‌سوزد، بدون آن‌که آسیبی ببیند اشاره کرده‌است که بعدها این ماده آزبست نام گرفت.


آزبست در جهان امروز در سه مورد استفاده می‌شود که به ترتیب «عامل افزایش مقاومت سیمان در لوله‌های سیمانی و قطعات پوششی سقفی»، «عامل افزایش دهنده نقطه اشتعال در منسوجات و محصولات کاغذی» و «عامل افزایش مقاوت لنت‌های ترمز و کلاچ در برابر سایش» است. بسیاری از افراد در معرض بیماری ناشی از استشمام آزبست قرار دارند که می توان به رانندگان، کارکنان و کارگران کارگاه های جوشکاری، آجرپزی، نجاری، عایق کاری، کارخانه‌های ساخت ایرانیت، شرکت‌های نفت و بسیاری دیگر اشاره کرد. در شهری مانند تهران که افراد روزانه 200 دقیقه در ترافیک به سر می‌برند و با توجه به شیب شهر تهران میزان استفاده از ترمز بسیار بوده که این خود باعث تولید آزبست و آلوده شدن هوای تهران با این ماده خطرناک است. ماده ای که استشمام آن بیماری سرطان را به همراه خواهد داشت. مناطقی همچون میدان انقلاب و یا میدان تجریش از جمله مواردی است که در آمارهای مربوط به مناطق آلوده به آن اشاره می‌شود.


شاید آوردن جمله‌ای از یوسف رشیدی، مدیر عامل وقت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در سال 90 واقعیت بهتری را ارائه دهد؛ به گزارش فارس، رشیدی گفته بود: «متاسفانه باید اعلام کنیم خودروها با هر بار ترمز کردن مقدار زیادی از این ماده سمی را وارد حلق شهروندان کرده و سلامتی آنها را با خطر جدی مواجه می‌کنند.» یا در اظهار نظری دیگر وحید نوروزی، مشاور وقت معاون شهردار تهران در امور محیط زیست نیز گفته بود: «در حالی به خاطر منافع عده‌ای خاص، مردم تهران در معرض خطر آزبست قرار دارند که در بسیاری از کشورهای دنیا استفاده از این ماده کشنده را به نزدیک صفر کاهش داده‌اند.»
نوروزی در سال 90 از وجود 60 برابری آزبست در هوای تهران نسبت به شهرهای اروپایی و آمریکایی سخن گفته بود. برخی آمارها از تولید 7 تن آزبست یا لنت ترمز در هر شبانه روز در هوای تهران خبر می دهند. ذرات آزبست از راه تنفس وارد ریه می شوند و آن جا را خانه جدید خود می‌کنند، این موضوع به مرور سبب بیماری های آزبستوسیس (Asbestosis)، سرطان ریه و یا بیماری مزوتلیوما (Mesotheliom) شوند که همه آنها نهایتا به مرگ منتهی می‌شوند. 

آزبست موجود خون سربازان راهوربسیار بالاتر از میزان معمول


اطلاعاتی که تا اینجا آورده شده است از زبان یک پزشک و همچنین جست‌وجو در اینترنت به دست آمد. بر اساس مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست در روز دوم مرداد 1379، مصرف آزبست در ایران از اول مرداد 1386 ممنوع شده است. در تبصره این مصوبه آمده است در صورتی که پس از 4 سال محرز شود که برای تولید لوله‌های آزبست سیمانی از نظر فنی، اقتصادی و زیست محیطی جایگزین مناسبی برای آزبست یافت نشده است، این تصمیم در مورد لوله های آزبست سیمانی قابل تجدید نظر خواهد بود.
10 سال از تصویب این قانون می‌گذرد. 10 سال مردم شهرهای بزرگ و در صدر آن تهران خانه هایی جدیدی را برای آزبست در ریه های خود ایجاد کردند. به گزارش تسنیم، در سال 94 به‌دنبال مرگ یکی از سربازان وظیفه پلیس راهور در منطقه 10 تهران به‌علت مشکلات ریوی، سردار سید محمد رضا احمدیان، معاونت بهداد ناجا از تهیه دستورالعملی برای صیانت از ماموران پلیس راهور تهران بزرگ خبر داده بود که بر اساس آن می‌بایست پلیس راهور با احداث اتاق‌های مخصوص و موسوم به اتاقک اکسیژن، مکانی را برای تنفس هوای پاک پرسنل پلیس راهور احداث کند.
هیچگاه وجود آزبست در خون پرسنل پلیس راهور تکذیب نشد؛ حتی سردار تقی مهری، رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی از نصب و احداث اتاقک ها و کانکس‌های اکسیژن در شهر تهران خبر داده بود. وی در این باره گفته بود:« چند سال پیش تحقیقاتی انجام شد که نشان داد میزان «آزبست» موجود در خون افسران پلیس راهور و سربازان وظیفه‌ای که در کف خیابان خدمت می‌کنند بسیار بالاتر از میزان معمول است. به ‌دنبال این تحقیقات، پلیس راهور پیشنهاد داد تا اتاقک‌ها و کانکس‌هایی طراحی شوند که ماموران و افسران پلیس راهور بتوانند در مقاطعی در روز در این اتاقک‌ها و کانکس‌ها حاضر شوند و به استراحت بپردازند.»


مهری گفته بود: «با توجه به تغییراتی که در «لنت»‌ خودروها و همچنین ارتقاء استاندارد بنزین‌های مصرفی رخ داد، میزان «آزبست» موجود در خون پرسنل پلیس کاهش داشته ولی همچنان ماموران پلیس راهوری که در کف خیابان‌ها خدمت می‌کنند در معرض انواع آلودگی هوا و آلاینده‌های صوتی قرار دارند.»
گفتنی است ساخت اتاقک‌ها اکسیژن در مناطق محدودی برای ماموران پلیس راهور که بیشترین زمان خدمت خود را در شرایط آلاینده می‌گذرانند، به اجرا در آمد.
هرچند تهران در نیمه ابتدایی سال 96 روزهای سالم خوبی را پشت سر گذاشت اما براساس تجربیات در شش ماه دوم سال به دلیل سرد شدن هوا میزان آلاینده ها افزایش می‌یابد. 
حال اینکه براساس مشاهدات در طرح‌های جدید پلیس راهور در بیشتر تقاطع‌های کوچک و بزرگ شهر تهران یک یا چند سرباز راهنمایی و رانندگی حضور دارند که با توجه به افزایش آلودگی هوا به نظر می رسد، باید تدابیر دیگری را برای مهمانان دو ساله راهور ناجا پیدا کرد. براساس تحقیقات 25 تا 40 سال طول می‌کشد تا آزبست تبدیل به سرطان شود. بر این اساس بسیاری از سربازان کلانشهرهای آلوده کشور، اگر زمینه های اولیه بیماری را داشته باشند، این امکان وجود دارد که مبتلا به بیماری های ریوی و علی الخصوص مزوتلیوما قرار گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha