سیاری از كارفرمایان، از اشتغال معلولان سرباز می‌زنند و دستگاه‌های دولتی نیز قوانین مربوط به اشتغال معلولان را نادیده می‌گیرند.

چشم امید معلولان به كارآفرینان

سلامت نیوز:پیدا كردن فرصت شغلی و رهایی از بیكاری عذاب‌آور، از آرزوهای همیشگی معلولان است. چه آن‌ها كه مادرزاد، نقص عضو دارند و چه آن‌ها كه در حادثه یا بیماری دچار معلولیت شده‌اند، همواره دغدغه‌یافتن شغل را دارند و بیكاری، بیش از همه آن‌ها را می‌آزارد.

به گزارش سلامت نیوز، قانون نوشت: بسیاری از كارفرمایان، از اشتغال معلولان سرباز می‌زنند و دستگاه‌های دولتی نیز قوانین مربوط به اشتغال معلولان را نادیده می‌گیرند. همین باعث خانه‌نشینی بسیاری از معلولان شده و فشار زندگی را بر آن‌ها مضاعف كرده است. اما در میان تمام نامهربانی‌ها با معلولان و بازماندن آن‌ها از حقوق‌شان، هنوز افراد و گروه‌هایی هستند كه نگاه مهرورزانه به معلولان دارند و توان‌بخشی و اشتغال‌زایی را برای آنان مهم می‌شمارند. هنوز گروه‌هایی هستند كه به امید معلولان برای رهایی از بیكاری، رنگ واقعیت می‌بخشند. كانون معلولان توانا از جمله گروه‌هایی است كه در سال‌های اخیر توانسته كمك‌های جدی به معلولان جسمی و حركتی ارائه كند و با توان‌بخشی آنان و نیز معرفی فرصت‌های شغلی برای آن‌ها، امیدواری را در دل گروهی از معلولان زنده كند.

این كانون با همكاری گروه تولیدی فیروز، اكنون فرصت اشتغال را برای بیش از 500 معلول در قزوین فراهم آورده و خدمات توان‌بخشی و حمایتی مناسبی را نیز برای آن‌ها داشته است. سیدمحمد موسوی، بنیان‌گذار کانون معلولان توانا در این باره با بیان اینکه تمامی اقدامات صورت گرفته در این كانون در بخش تولید کشور و درحقیقت ایجاد سنگری اقتصادی بوده است، می‌گوید: رویکرد و اندیشه اعضای این کانون، انسانی و اجتماعی است؛ ضمن اینکه در تولیدات صورت گرفته، به دنبال کسب‌وکار سودمحور و کارتل شدن نبوده و نیستیم و خود را در مسابقات دو‌ومیدانی افزایش ثروت نمی‌بینیم، به همین دلیل می‌کوشیم در جهت انسان‌دوستی و مهربانی گام برداریم. با محاسبات اقتصادی ثروتمندان به افراد معلول نگاه اقتصادی نداشته و نداریم بلکه رویکرد خود را اجتماع‌مدار و انسانی که برای رسیدن به خدا تلاش می‌کند، می‌دانیم؛ چراکه معتقدیم انسان، برده نیست و همواره به برکت‌محوری فکر می‌کند. موسوی با بیان اینکه در کانون معلولان‌توانا فقط سرمایه‌داری الهی مورد تایید است، اظهارمی‌دارد: سرمایه‌داری در جهان به عنوان فساد اول، خطر اصلی به حساب می‌آید؛ چرا که این سرمایه‌داری توانسته دنیا و منابع طبیعی را نابود کند و جنگ‌افروزی ایجاد کند. حدود 530نفر از فعالان و شاغلان در این كانون، معلول هستند و به طور میانگین 20 درصد رشد سالیانه را در محصولات خود داشته‌ایم. این گروه، بزرگ‌ترین شرکت بهداشتی شوینده ویژه کودکان در خاورمیانه است که سیاست اتخاذ شده از سوی مدیران ارشد آن به صورت خاص اعلام شده است؛به‌گونه‌ای که می‌کوشند تا آنجا که به کیفیت محصول ضربه نزند، از معلولان در بخش‌های مختلف این کارخانه استفاده كنند، ضمن اینکه اولویت با به‌کارگیری معلولان ناشنوا، جسمی ـ حرکتی، عصایی و ویلچری است و در نبود معلول، افراد سالم در خط تولید به کار گرفته می‌شوند. در این کارخانه، افراد سالم شاغل در خط تولید نیز باید جزو خانواده معلولان باشند.

ضمن اینکه در کانون معلولان توانا که نهاد بالادستی این گروه بهداشتی به حساب می‌آید، سه هزار عضو که همگی آنان معلول هستند، حضور دارند. داود اسماعیلی راد، مدیر تولید گروه بهداشتی فیروز نیز با بیان اینکه 290 نفر نیرو در خط تولید این گروه در حال فعالیت هستند که 92 درصد آنان معلول هستند، اظهارمی دارد: در مجموع 450 نفر در این شرکت مشغول به کار هستند، به‌گونه‌ای که 11 درصد معلولان شاغل در این کارخانه ویلچری و عصایی، 21 درصد معلولان ناشنوا و نیمه ناشنوا، 9درصد معلولان نابینا و کم‌بینا و 41 درصد، معلولان جسمی و حرکتی هستند. همچنین در مجموع 77 درصد شاغلان این کارخانه، آقا هستند. وی با بیان اینکه 140 نوع محصول در گروه بهداشتی فیروز توسط همین معلولان تولید می‌شود، از صادرات تولیدات این کارخانه به کشورهای خاورمیانه، خلیج فارس و دریای خزر خبر داد. مدیر تولید این گروه بهداشتی با بیان اینکه حقوق افراد معلول شاغل در این کارخانه براساس قانون کار و شبیه افراد سالم پرداخت می‌شود، تصریح کرد: سرویس ایاب و ذهاب معلولان شاغل در این کارخانه اغلب اتومبیل‌های شخصی است؛ چراکه تردد این معلولان دارای شرایط ویژه‌ای است، همچنین کمیته توانمندسازی در این شرکت، فعالیت ویژه‌ای دارد؛ چرا که می‌کوشد خدمات اداری خاص مانند صندلی و میزهای استاندارد و ویژه معلولان را برای آنان درنظر بگیرد و در خط تولید می‌کوشد تا ماشین‌آلات را برای سهولت فعالیت معلولان ویژه درنظر بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha