چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴

هفته گذشته نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی از پشت پرده عدم‌برخورد جدی با موتورسواران پرده برداشت.

پشت پرده عدم‌برخورد جدی با موتورسواران

سلامت نیوز:هر جایی از تهران که این گزارش را می‌خوانید، لحظه‌ای به فضای آزاد بروید و چشمان‌تان را ببندید.

به گزارش سلامت نیوز، هشمهری نوشت: حباب سكوت و آرامش‌تان به سرعت با صدای یك موتورسیكلت خواهد شكست. آنان فرمانروایان نامحسوس این شهر هستند؛ هم هوا را آلوده می‌كنند، هم آلودگی صوتی دارند و هم بی‌قانونند. هنگام تردد در شهر، ‌چه سواره باشیم و چه پیاده، بی‌شك با موتورسوارانی مواجه شده‌ایم كه به لایی كشیدن و فرمان چرخاندن در هر كوچه و خیابانی عادت كرده‌اند.

 

معیشت، سدی در برابر برخورد

هفته گذشته نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی از پشت پرده عدم‌برخورد جدی با موتورسواران پرده برداشت. علی مطهری در این‌باره گفت: این وضعیت نامساعد موتورسواران تهران كه بدون رعایت قوانین در شهر تردد می‌كنند، در كمتر كلانشهری در سراسر دنیا وجود دارد و این در حالی است كه راهنمایی و رانندگی هم آنچنان كه باید و شاید به این تخلفات رسیدگی نمی‌كند اگر هم رسیدگی كند، به قول یك مسئول، از نهادی دستور آمده كه به‌خاطر اینكه موتورسواران از اقشار مستضعف جامعه هستند، رهایشان كنید. این رویكرد درستی نیست. مگر قشر مستضعف جامعه نباید قوانین را رعایت كند. این معنی ندارد كه موتورسواران آزاد باشند هركجا كه می‌خواهند بروند و در پیاده‌روها تردد كنند، چراغ قرمز را رد كنند و از ورود ممنوع‌ها عبور كنند. متأسفانه قانون نانوشته‌ای وجود دارد كه موتورسواران آزادند.

 

برخورد چند وجهی است

توجه شهرداری تهران به معضل هنجارشكنی و آشفتگی حركت موتورسواران یكی از محورهای مهم برای ساماندهی آنهاست. محسن پورسید آقایی معاون حمل ونقل و ترافیك شهرداری تهران دیروز درخصوص لزوم ساماندهی موتورسیكلت‌ها به همشهری گفت: مسائل اجتماعی در برخورد با این گروه وجود دارد كه برخورد با آن نباید صفر و یكی باشد. البته هنوز درخصوص گفته‌های نایب‌رئیس مجلس، خبری به ما نرسیده كه آن نهاد نظارتی چه دستوری درباره عدم‌ برخورد با موتورسواران ضعیف داده‌اند. ولی ما نمی‌توانیم بدون نگاه به مشكل مردم یكطرفه تصمیم به ساماندهی بگیریم. هستند افرادی كه به‌علت نداشتن شغل به موتور روی آورده‌اند و بار و مسافر جابه‌جا می‌كنند. در كنار چنین وضعی ناهنجاری‌های آنها نیز كاملا مشهود است. مسئله ساماندهی آنها بی‌شك چندوجهی است و باید از همه طرف آنها را به چارچوب مقررات آورد.

 

مشكلات برخورد مقطعی

پلیس هرازگاهی طرحی با عنوان تشدید برخورد با موتورسواران متخلف در معابر شهری اجرا می‌كند و موتور صدها متخلف را توقیف و راهی پاركینگ می‌كند. در راه برخورد با این متخلفان البته پلیس متحمل هزینه‌های مالی و جانی می‌شود و گاه برخی موتورسواران لطماتی به مأموران راهنمایی و رانندگی وارد می‌كنند اما پرسش اصلی آنجاست كه آیا این هزینه، فایده‌ای هم دارد؟ آخرین عددی كه از موتورهای توقیف‌شده پلیس در پاركینگ‌ها رسانه‌ای شد، همان 850هزار دستگاهی بود كه بهار امسال اعلام شد اما عمر توقیف این وسایل به سرعت از سال و‌ماه می‌گذرد و كمتر موتورسواری هست كه برای رفع توقیف به قانون تمكین كند.

 

زمینه روی آوردن به موتورسواری

سال 93بود كه مطالعه‌ای توسط گروهی از كارشناسان شهری درخصوص طرح زوج و فرد به عمل آمد. در یكی از بندهای این مطالعه آمده بود:‌ «یكی از علل افزایش موتورسیكلت‌ در تهران، طرح‌های ترافیكی است كه غیركارشناسی به اجرا درآمده و به واسطه كمبود وسایل نقلیه عمومی، اشخاص ساكن یا شاغل در محدوده زوج و فرد و طرح ترافیك را به استفاده از موتورسیكلت سوق می‌دهد.» این وسیله نقلیه همچنین برای تردد در هر طرح ترافیكی نیاز به هیچ اجازه‌ای ندارد.

 

از سویی معاینه فنی نیز برای آنها بی‌معناست و هیچ تابلوی ورود ممنوعی نیز نمی‌تواند آنها را از تخلف بازدارد. علل دیگری نیز درخصوص رو آوردن برخی شهروندان به موتور وجود دارد كه شامل اشتغال، نماندن در صف خودروها و نیاز نداشتن به جای پارك است.

 

مصایب موتورسیكلت‌ها برای شهر

یك موتورسیكلت كاربراتوری(95درصد موتورهای تهران) در هر كیلومتر 15گرم آلاینده هوا تولید می‌كند. این عدد را در تعداد یك میلیون موتور فعال در معابر عمومی ضرب كنید و بعد در عدد مسافت میانگین 8كیلومتر برای هر موتور ضرب كنید تا به رقم 120تن آلودگی روزانه آنها برسید. یك موتورسیكلت همچنین 20تا 25دسیبل آلودگی صوتی تولید می‌كند. این آلودگی صوتی اگر در طول روز 15ساعت برای یك شخص ادامه داشته باشد، دست‌كم به بیماری‌های تپش قلب و اختلالات روانی دچار می‌شود. از سویی آشفتگی تردد آنها در شهر موجب شده از هر 3تصادف در شهرها یكی مربوط به موتوسیكلت‌ها باشد. براساس آمار رسمی اعلام‌شده از سال ٨٥ تا ٩٥ بیش از ٥٥‌ هزار نفر از كشته‌شدگان تصادفات كشور، قربانیان این وسیله نقلیه بوده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha