شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2271

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید صدوقی یزد و فوق تخصص بیماریهای ریوی اظهار داشت: ماسك‌های موجود در ایران به دلیل ضخامت ناكافی و وجود نشتی‌های زیاد در اطراف آنها، غیراستاندارد هستند.

ماسك‌های موجود در ایران استاندارد نیست

به گزارش سلامت نیوز دكتر مسعود رحیمیان در گفت‌وگو با ایسنا، خاطرنشان كرد: ماسك‌های ایرانی معمولاً تنها از یك لایه كاغذی تشكیل شده‌اند و علاوه بر این كه ازضخامت كافی برخوردار نیستند، ازهر طرف نشت دارند و این درحالی است كه در بسیاری از كشورهای دیگر جهت هر شغل، ماسك مربوط به آن شغل وجود دارد.

وی با بیان این كه پس از پوست، ریه‌ها در تماس با محیط خارج می‌باشند، خاطرنشان كرد: ذرات مضر ضمن ورود به داخل ریه، راه‌های هوایی را تنگ كرده و موجب علائم اولیه‌ای همچون سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس می‌شود.

دكتررحیمیان اضافه كرد: این ذرات مضر علائم بالینی آسم صنعتی را با مواد پروتئینی حیوانی و گیاهی و برخی مواد شیمیایی مختلف، تشدید كرده و به دنبال ایجاد آنتی‌بادی‌ها طی تماس‌های مكرر با این ذرات، ریه‌ها واكنش نشان خواهند داد.

وی بهترین روش درمان جهت بیماران مبتلا به این عارضه را اجتناب از حضور در محیط‌هایی با عوامل تشدید كننده و زمینه‌ساز بیماری ذكر كرد.

عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشكی یزد اذعان داشت: موارد مشاهده شده آسم در كارگاه‌های صنعتی به كمیسیون تامین اجتماعی جهت بررسی ارجاع داده می‌شود، ولی به علت عدم رای ضمانت اجرایی، این مشكل همچنان لاینحل باقی مانده است.

دكتر رحیمیان در پایان به كارفرمایان توصیه كرد؛ جهت جلوگیری از افزایش آسم شغلی، با انجام تست تنفس دوره‌ای و انجام عكس‌برداری از ریه پرسنل، در این خصوص ایفای نقش كنند.

 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha