فال قهوه، پاکسازی پوست، لیزر، سوراخ‌کردن گوش، تزریق ژل زیر پوست، کاشت نگین، بوتاکس گونه و پیشانی، خالکوبی مردان توسط آرایشگر زن، سولاریوم تمام بدن، تاتو کامل ابرو و خالکوبی، ماساژ با ماساژور تایلندی، مزون ویژه مشکل‌پسندها و راهرو فشن؛ اینها کلیدواژه‌های متداولی است که چندسالی از ورود آن به کسب‌و‌کار فعالان امور زیبایی بانوان می‌گذرد.

خدمات زیبایی ممنوعه در آرایشگاه ها/تعطیلی ۲۶۴ آرایشگاه زنانه

سلامت نیوز:فال قهوه، پاکسازی پوست، لیزر، سوراخ‌کردن گوش، تزریق ژل زیر پوست، کاشت نگین، بوتاکس گونه و پیشانی، خالکوبی مردان توسط آرایشگر زن، سولاریوم تمام بدن، تاتو کامل ابرو و خالکوبی، ماساژ با ماساژور تایلندی، مزون ویژه مشکل‌پسندها و راهرو فشن؛ اینها کلیدواژه‌های متداولی است که چندسالی از ورود آن به کسب‌و‌کار فعالان امور زیبایی بانوان می‌گذرد.

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت: چند روز بعد از اینکه دادستان تهران وضعیت آرایشگاه‌های زنانه را هشدار‌آمیز دانست، نایب‌رئیس اتحادیه آرایشگرهای زنانه از پاتک برای تعطیلی آرایشگاه‌های غیرمجاز خبر داد؛ پاتکی که به‌گفته شهربانو عابدی به تعطیلی ٢٦٤ آرایشگاه زنانه بدون مجوز در شش‌ماهه نخست سال‌جاری انجامیده است.

در این میان، مسئولان صنفی عنوان می‌کنند نه‌تنها تعداد آرایشگاه‌های زنانه غیرمجاز بیشتر از مجاز‌هاست که کسانی با سوءاستفاده از فضای مجازی در حوزه خدمات آرایشگاهی تخلف می‌کنند. عمده آسیب‌های مربوط به آرایشگاه‌های زنانه به عمل‌های غیرمجاز زیبایی و آرایش‌های غیرمجاز مربوط می‌شود. هرچند گزارش‌های متعددی از توزیع مخدر‌هایی همچون شیشه در برخی آرایشگاه‌های زنانه نیز به گوش می‌رسد.

فال قهوه، پاکسازی پوست، لیزر، سوراخ‌کردن گوش، تزریق ژل زیر پوست، کاشت نگین، بوتاکس گونه و پیشانی، خالکوبی مردان توسط آرایشگر زن، سولاریوم تمام بدن، تاتو کامل ابرو و خالکوبی، ماساژ با ماساژور تایلندی، مزون ویژه مشکل‌پسندها و راهرو فشن؛ اینها کلیدواژه‌های متداولی است که چندسالی از ورود آن به کسب‌و‌کار فعالان امور زیبایی بانوان می‌گذرد. چندی‌پیش حسن امامی رضوی، معاون اسبق درمان وزارت بهداشت، در این زمینه گفت: «بعضی از آرایشگاه‌ها نه‌تنها در محدوده كار پزشكان متخصص ورود پیدا كرده‌اند، بلكه با این اقداماتشان عوارضی جدی را برای خود و استفاده‌كنندگان از این خدمات فراهم می‌كنند.»

سولاریوم ممنوع است

نایب‌رئیس اتحادیه آرایشگرهای زنانه از تعطیلی ٢٦٤آرایشگاه زنانه بدون‌مجوز در شش‌ماهه نخست سال‌جاری خبر داد. شهربانو عابدی گفت: شناسایی و جلوگیری از فعالیت مراکز غیرمجاز به‌ نام آرایشگاه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اتحادیه برای حفظ منافع اعضای صنفی خود محسوب می‌شود، چرا که در بسیاری از موارد فعالیت این افراد از نظر مالی و اعتباری به اعضای صنف خدشه وارد می‌کند. او با بیان اینکه در بسیاری موارد واحدهای غیرمجاز به فعالیت در مراکز مسکونی می‌پردازند، افزود: بر همین اساس ورود به این اماکن با دشواری‌های متعدد همراه است که اثربخش‌ترین راهکار جلوگیری از فعالیت این مراکز با همکاری و تعامل دستگاه‌های متولی و مراجع قضائی است. همچنین درخواستی در این زمینه به دادستانی فرهنگ و رسانه ارائه شد و به هر حال تلاش‌های ما در این عرصه ادامه داشته و از سال گذشته تاکنون بیش از 1500واحد صنفی غیرمجاز را شناسایی کرده‌ایم. عابدی تاکیدکرد: آسیب‌های اجتماعی موجود در این مراکز بارها از طریق جراید به بانوان هشدار داده شد و از خانواده‌ها و بانوان خواهش کرده‌ایم که برای بهره‌مندی از خدمات آرایشی به این مراکز مراجعه نکنند.

او در عین حال به استفاده برخی واحدهای غیرمجاز از دوربین‌های مداربسته اشاره کرد و آن را امری خلاف شرع، عرف و قوانین دانست و از خانواده‌ها خواست به این مساله توجه جدی داشته باشند. عابدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به تبلیغاتی که از سوی برخی واحدهای آرایشگاهی در فضای مجازی صورت گرفته و به‌واسطه آن فیلم و عکس مشتریان منتشر می‌شود، گفت: این اتفاق در فضای مجازی رخ داده و مراکزی که غیرمجاز هستند، چنین اقدامی را انجام می‌دهند، اما به هر صورت مردم باید توجه داشته و اجازه چنین سوءاستفاده‌هایی را ندهند. نایب‌رئیس اتحادیه آرایشگرهای زنانه درباره سولاریوم توضیح داد: سولاریوم به‌طور کلی در سالن‌های آرایشی ممنوع است، اما با توجه به اینکه متولی مشخصی برای این بخش وجود ندارد، گاه شاهدیم که در برخی مراکز به‌طور غیرقانونی این خدمات ارائه می‌شود. بسیاری نیز در لوای نام آرایشگاه زنانه به سوءاستفاده پرداخته و به ارائه چنین خدماتی غیرقانونی می‌پردازند که در صورت شناسایی واحدهای ارائه‌کننده چنین خدماتی پلمب می‌شود. او به دستور دادستان تهران درباره دستور پیگیری و جلوگیری از فعالیت مراکز غیرقانونی و متخلف اشاره کرد و این موضوع را قابل قدردانی دانست.

وضعیت نامناسب آرایشگاه‌های زنانه

طی روزهای گذشته دادستان تهران وضعیت آرایشگاه‌های شهر تهران را به‌عنوان یکی از مصادیق آسیب‌های اجتماعی مورد توجه قرار داد و با اشاره به ‌گزارش اخیر پلیس در این راستا اظهارکرد: به پلیس دستور داده شده بود بر وضعیت آرایشگاه‌های زنانه متمرکز شود که نتیجه آن ارائه گزارشی از وضعیت نامطلوب آرایشگاه‌های زنانه بود. جعفری دولت‌آبادی ابتدا موضوع را از زبان نماینده اتحادیه صنف آرایشگاه‌های زنانه مطرح کرد و بر اساس آن اعلام کرد: تا پایان شهریور سال‌جاری تعداد آرایشگاه‌های زنانه دارای مجوز صنفی در تهران‌ هزار و ۳۷۳ باب اعلام شده که در مقایسه با شمار آرایشگاه‌های غیرمجاز که ‌هزار و ۵۴۲ باب هستند، جای تامل دارد.

پلیس برای نظارت فرصت ندارد

دادستان تهران در تحلیل این آمار گفت: تعداد آرایشگاه‌های غیرمجاز بیش از واحدهای دارای مجوز است و به این ترتیب پلیس فرصتی برای نظارت بر آرایشگاه‌های دارای مجوز ندارد؛ ضمن اینکه طبق آمار اعلامی ۲۲۴ آرایشگاه غیرمجاز در فضای مجازی، فعالیت تبلیغی داشته و اقدام به آموزش آرایشگری غیرمجاز می‌کنند. دولت آبادی با بیان اقدامات پلیس در این زمینه افزود: تاکنون بر حسب گزارش ۳۵۰ آرایشگاه زنانه فاقدمجوز پلمب شده و از جمله اقدامات غیرقانونی این واحدهای صنفی، برگزاری تورهای آموزشی به خارج از کشور است؛ به این ترتیب به‌ویژه در ماه‌های محرم و صفر، زنان آرایشگر را در قالب تورهای آموزشی بدون‌مجوز به برخی کشورهای همسایه و منطقه برده و دوره‌های آموزش آرایشگری برگزار می‌کند و این اقدامات مجرمانه در فضای مجازی و حتی در برخی سایت‌های داخلی تبلیغ می‌شود. به‌گزارش ایسنا، او تاکید کرد: فیلمبرداری به‌نحو پنهانی و غیرمجاز از زنان مراجعه‌کننده به آرایشگاه‌ها و انتشار آن در فضای مجازی جرم محسوب می‌شود. نکته دیگری که در موضوع آرایشگاه‌ها مورد اشاره دادستان تهران قرار گرفت، ارائه خدمات زیبایی همچون سولاریوم در برخی کلینیک‌های پزشکی بود که دادستان تهران از سرپرستان نواحی خواست در این موضوعات ورود کنند و با همکاری پلیس در شناسایی و تعطیلی مراکز غیرمجاز و همچنین آرایشگاه‌های مجازی که فعالیت‌های مجرمانه دارند، اقدام کنند.

برخورد وزارت بهداشت با متخلفان

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره انجام جراحی‌های غیرمجاز زیبایی در آرایشگاه‌های زنانه  می‌گوید:‌ بر اساس قانون ورود به اقدامات پزشکی و درمان از سوی هر فرد یا نهادی بدون کسب مجوز از سوی وزارت بهداشت و درمان جرم محسوب می‌شود. همایون هاشمی می‌افزاید:‌ هم‌اکنون شاهد فعالیت برخی آرایشگاه‌های در زمینه تزریق بوتاکس، تاتو و دیگر اقدامات پزشکی هستیم. هرگونه مداخله در فعالیت پزشکان نه‌تنها جرم است، بلکه خطرات متعددی فرد خاطی و افراد متقاضی این خدمات را تهدید می‌کند. به‌گفته او وزارت بهداشت و درمان متولی اصلی برخورد با تخلفات است. در این شرایط نیازمند تقویت بخش بازرسی و نظارت در کشور هستیم. قرار است مقوله برون‌سپاری در دستورکار دولت قرار گیرد؛ طبیعتا در این اقدام توجه به بازرسی نیز یکی از موارد مهم محسوب می‌شود. این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌افزاید: در حوزه پزشکی شاهد مداخلات متعدد هستیم. هرگونه اقدام در زمینه پزشکی نیازمند علم و آگاهی است. هاشمی می‌گوید:‌ افراد مداخله‌کننده در زمینه اقدامات پزشکی مجرم هستند و وزارت بهداشت و درمان نیز با آنها برخورد می‌کند. او تاکید می‌کند: بررسی اقدامی همچون تاتو در آرایشگاه‌های نشان می‌دهد از ماده اولیه مصرفی تا وسایل به‌کاررفته در حین انجام و اقدامات بعد از آن نیازمند کسب اطلاعات پزشکی است. هرگونه بی‌توجهی و بروز عفونت در این‌گونه اقدامات عواقب ناگوار فراوان و جبران‌ناپذیری به‌دنبال دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha