قاچاق کوسه‌ها از مدت‌ها پیش آغاز شده است. کشورهای جنوب آسیا به‌ویژه چینی‌ها مشتریان پروپا قرص کوسه‌های ایرانی هستند. علاوه براین، بنا به خرافاتی كه در جنوب رایج است باله كوسه‌ها داروی بسیاری از دردهاست و همین باعث شده كه باله كوسه در بین بومیان جنوب مشتری فراوانی داشته باشد.

اشتهای‌چینی‌ها،‌ کوسه‌های ایرانی را نابود می‌کند

سلامت نیوز: قاچاق کوسه‌ها از مدت‌ها پیش آغاز شده است. کشورهای جنوب آسیا به‌ویژه چینی‌ها مشتریان پروپا قرص کوسه‌های ایرانی هستند.علاوه براین، بنا به خرافاتی كه در جنوب رایج است باله كوسه‌ها داروی بسیاری از دردهاست و همین باعث شده كه باله كوسه در بین بومیان جنوب مشتری فراوانی داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز، همشهری آنلاین در ادامه نوشت: همین دیروز، مدیركل حفاظت محیط زیست بوشهر، خبر كشف لاشه 900كوسه‌ماهی را از یك خودروی حامل محصولات شیلاتی در عسلویه استان بوشهر رسانه‌ای كرد. بسیاری از این محموله ها البته كشف نمی شود و روز به روز خطر نابودی كوسه‌ها جدی تر می شود. نگرانی از نابودی كوسه ماهی‌های خلیج‌فارس براثر قاچاق به اندازه‌ای شدت گرفت كه سازمان حفاظت محیط‌زیست، سال 93طی مصوبه‌ای صید كوسه‌های خلیج‌فارس و دریای عمان را ممنوع اعلام كرد اما نه این مصوبه و نه مأموران حفاظت محیط‌زیست مانع از صید قاچاق كوسه‌ها نشد واكنون كوسه‌ها درآستانه انقراض قرار دارند.

دكتر بهروز دهزاد، متخصص اكولوژی آب(اكوسیستم‌های آبی) با هشدار نسبت به ادامه روند موجود گفت كه تداوم صید كوسه‌ها در خلیج‌فارس اثرات بسیار زیانبار و جبران ناپذیری را متوجه این دریا می‌كند. به‌عبارت دیگر سلامت و بهداشت خلیج‌فارس وابسته به حضور كوسه‌هاست. او می‌گوید كوسه‌ها دریا را از آبزیان بیمار و لاشه‌های در حال تجزیه پاكسازی می‌كنند و در نبود كوسه‌ها سلامت دریا و آبزیان با تهدید جدی مواجه می‌شود.این متخصص محیط‌زیست دریایی در ادامه افزود: دلالانی كه اغلب ملیت عربی دارند، كوسه‌های صید شده را با قیمت بالا می‌خرند و به كشورهای جنوب آسیا به‌ویژه چین صادر می‌كنند.

آنطور كه دهزاد می‌گوید: درنبود نظارت وكنترل جدی و عدم‌هماهنگی میان دستگاه‌های متولی حفاظت از محیط‌زیست و دستگاه‌های قضایی، كوسه‌ها قربانی حرص و طمع قاچاقچیان می‌شوند. به گفته وی، در موارد بسیاری، مأموران محیط‌زیست با به خطر انداختن جان خود قاچاقچیان را دستگیر می‌كنند و به مراجع ذیربط قضایی تحویل می‌دهند اما یك روز بعد همان قاچاقچیان آزادانه در بازار پرسه می‌زنند. او با تأكید براینكه نابودی مرجان‌ها و گونه‌های آبزی نظیر كوسه‌ها قابل جبران نیست و باید فكر بازگشت و احیای آنها را از ذهن دور كرد، تأكید كرد: كوسه‌ها در راس هرم غذایی محیط‌زیست دریایی قرار دارند و سایر گونه‌های جانوری زیرمجموعه كوسه‌ها هستند. مهم‌ترین خدمت كوسه‌ها هم پاكسازی دریاست، به‌عبارت دیگر، كوسه‌ها ماهیان بیمار و غیرطبیعی را صید و با پاكسازی آنها مانع از نابودی این‌گونه‌ها می‌شوند زیرا یك ماهی بیمار یا یك گونه غیرطبیعی می‌تواند یك گله ماهی را بیمار كند و باعث نابودی آن‌گونه شود.

    كوسه‌ها باعث سلامت دریا می‌شوند

دكتر اصغر عبدلی، استاد دانشگاه شهید بهشتی و متخصص اكولوژی ماهی هم در این‌باره به همشهری گفت: كوسه‌ها به‌عنوان یك گوشتخوار در راس هرم غذایی قرار دارند و با صید ماهیان گیاهخوار و همه‌‌چیز خوار جمعیت این‌گونه‌ها را كنترل می‌كنند. درنتیجه حذف كوسه‌ها باعث افزایش بی‌رویه جمعیت ماهیان شده و به زنجیره غذایی آسیب می‌زند. همانطور كه در خشكی و در نبود پلنگ، گرازها به آفتی برای مزارع تبدیل می‌شوند كوسه‌ها هم همین نقش را در دریا بازی می‌كنند.

این استاد دانشگاه با تأكید براینكه كوسه‌ها باعث تعادل در اكوسیستم‌های دریایی می‌شوند خاطرنشان كرد: اگر به هر دلیلی جمعیت كوسه‌ها منقرض شود بسیاری از ماهیان كه هدف نیستند و از لحاظ اقتصادی ارزشی ندارند جمعیت‌شان به‌شدت زیاد می‌شود.

به گفته این عضو هیأت علمی، با وجود آنكه نقش كوسه‌ها در كنترل جمعیت ماهیان غیراقتصادی و حذف ماهیان بیمار و به‌طور كلی پاكسازی دریا به اثبات رسیده اما هنوز ارزش اكولوژیكی این‌گونه آبزی مشخص نیست و مطالعه در این زمینه ادامه دارد.

عبدلی در پایان گفت كه با توجه به ارزش كوسه‌ها، این‌گونه در بسیاری از نقاط جهان در شمار گونه‌های حفاظت شده قرار دارد و با قوانین جدی بر جمعیت این‌گونه نظارت می‌شود اما در كشور ما بی‌توجه به ارزش كوسه‌ها، شمارقابل توجهی از آنها در تورهای صید میگو گرفتار و نابود می‌شوند ؛ بخش عمده‌ای هم براثر قاچاق از بین می‌روند.

    مصوبه‌ای كه بازدارنده نیست

براساس مصوبه شماره 381/380سال 1393، سازمان حفاظت محیط‌زیست صید كوسه‌ها در خلیج‌فارس و دریای عمان ممنوع اعلام شده و برای صید غیرمجاز هر كوسه ماهی جریمه ٣٠٠میلیون ریالی تعیین شده است و متخلفان به مراجع قضایی معرفی می‌شوند. مدیركل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر با بیان این مطلب گفت: صید كوسه‌ها را به‌دلیل تقاضای بالای گوشت و به‌ویژه باله این نوع آبزی برای تهیه سوپ در كشور چین اعلام كرد و به ایرنا گفت: رایج‌ترین گونه كوسه‌هایی كه ماهیگیران صید می‌كنند كوسه‌های دم تیره و شیری است. به گفته حسین دلشب، صید و صیادی بی‌رویه و خارج از ظرفیت، افزایش تلاش صیادی، استفاده از روش‌های مخرب صید مانند تور ترال، گوشگیر كفی(ركسی) و تورهای مونوفلامنت، رعایت نكردن ممنوعیت در مناطق تحت مدیریت و مناطق حساس ازجمله مهم‌ترین تهدید زیست بوم‌های دریایی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha