متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: میزان استفاده از کلسیم در کودکان 1200 میلی‌گرم در روز است که بهترین منبع تامین آن لبنیات کم چرب بوده و والدین می‌توانند برای تامین آن در تغذیه کودک از شیر و ماست کم چرب استفاده کنند.

عوارض مصرف غیرمنطقی هورمون رشد در کودکان

سلامت نیوز:متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: میزان استفاده از کلسیم در کودکان 1200 میلی‌گرم در روز است که بهترین منبع تامین آن لبنیات کم چرب بوده و والدین می‌توانند برای تامین آن در تغذیه کودک از شیر و ماست کم چرب استفاده کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،مجید حاجی فرجی متخصص تغذیه و رژیم درمانی ، درخصوص استفاده از هورمون رشد برای کودکان اظهار داشت: امروزه شاهد هستیم که والدین برای افزایش رشد یا قد کودکان خود به دنبال استفاده از این داروها هستند.

به طور کلی باید گفت نمی‌شود برای  تمام کودکان این هورمون‌ها را تجویز کرد بلکه پزش متخصص باید با انجام آزمایش‌های بالینی علت عدم رشد قد کودک را تشخیص دهد.

وی افزود: استفاده از این هورمون‌ها نیازمند شرایط سنی خاصی است که به طور کلی این داروها برای دختران در سنین زیر 10 سال و برای پسران در سنین بین 10 تا 12 سالگی تجویز می‌شود.

حاجی فرجی ادامه داد:‌استفاده غیرمنطقی و بدون تجویز از این هورمون‌ها قطعا عوارضی از جمله بلوغ زودرس کودکان را به دنبال خواهد داشت که این موضوع می‌تواند برای خانواده‌ها دردسرساز باشد.

این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی توصیه کرد: والدین نباید برای قد بلند شدن کودکان خود به صورت سرخود اقدام به تهیه هورمون‌های رشد کنند زیرا قد افراد موضوعی است که ارتباط مستقیم با ساختار ژنتیکی آنها دارد.

وی گفت: باید بررسی کرد که پدر و مادر کودک در چه حیطه قدی قرار دارند و سپس تشخیص داد که آیا کودک می‌تواند در جهش‌های رشدی افزایش قد پیدا کند یا خیر؟ که اگر این موضوع توسط پزشک متخصص تایید نشود استفاده از هورمون‌های رشد نیز تاثیری بر رشد کودک نخواهند داشت.

حاجی فرجی درخصوص تغذیه مناسب برای افزایش قد کودکان توضیح داد: رعایت نکات تغذیه‌ای در سنین حدود دو سالگی می‌تواند نقش زیادی در رشد طبیعی کودک داشته باشد.

وی گفت: مصرف صحیح و مناسب کلسیم در طول روز می‌تواند در رشد کودک نقش موثری ایفا کند. همچنین میزان استفاده از کلسیم در کودکان 1200 میلی‌گرم در روز است که بهترین منبع تامین آن لبنیات کم چرب هستند و والدین می‌توانند در تغذیه کودک از شیر و ماست کم چرب استفاده کنند.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: برای جذب بهتر کلسیم نیازمند به مصرف ویتامین D هستیم و همانطور که می‌دانید تامین این ویتامین با تابش آفتاب به سطح پوست انجام می‌شود اما از آنجا که در زندگی شهرنشینی به دلیل آلودگی هوا و... جذب آفتاب با موانعی همراه است توصیه می‌شود با تشخیص پزشک از مکمل‌های ویتامین D استفاده شود.

حاجی فرجی گفت: مطالعات دهه اخیر نشان می‌دهد که میزان استفاده از این ویتامین در افراد جامعه کاهش پیدا کرده و بسیاری از افراد با کمبود ویتامین D مواجه هستند.

وی اضافه کرد: از آنجا که منابع غذایی غنی از کلسیم وجود ندارد و این ماده در برخی از روغن‌های ماهی یا گوشت یافت می‌شود که میزان جذب آنها بسیار پایین است متخصصان توصیه می‌کنند که افراد جامعه برای تامین نیازهای ویتامینی بدن خود با دستور پزشک از مکمل‌ها استفاده کنند.

این متخصص تغذیه در پایان گفت: استفاده از مواد معدنی نظیر زینک و روی نیز می‌توانند نقش اساسی در رشد کودک ایفا کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha