شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2281

براساس تحقیقاتی كه در آمریكا انجام شده اند ، نشان می دهند كه نوع مرغوب روغن زیتون دارای یك ماده شیمیایی طبیعی است كه مانند یك داروی مسكن عمل می‌كند.

روغن زیتون خاصیت تسكین بخشی دارد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شبكه BBC ، نتیجه این تحقیقات نشان می دهد كه ‪ ۵۰‬گرم روغن زیتون فرآوری نشده،معادل یك دهم یك دز داروی ایبوپروفن اثرتسكین بخش دارد.
به گفته گروهی از پژوهشگران در فلوریدا ماده‌ای كه در روغن زیتون وجود دارد یعنی اولئوكانتال مانند یك داروی ضد التهاب موثر است.
این پژوهشگران می‌گویند در حالی كه این ماده تا آن اندازه قوی نیست كه برای تسكین سر درد از آن استفاده شود، ولی نشان‌دهنده منافع رژیم‌های غذایی كشورهای حوزه دریای مدیترانه است.
ماده‌ اولئوكانتال كه مقدارآن در زیتون تازه،بیشتراست مانند ایبوپروفن و سایر داروهای ضد التهاب در فعالیت آنزیم‌هایی كه موجب التهاب و تورم می‌شوند تاثیر می‌گذارد. عارضه التهاب به عوامل مختلف از جمله بیماری قلبی و سرطان ارتباط داده شده است.


پل برسلینیكی از تهیه‌كنندگان گزارش، می‌گوید:رژیم غذایی كشورهای حوزه دریای مدیترانه كه روغن زیتون یكی از مواد اصلی آن است از مدتها قبل برای سلامتی انسان مفید تشخیص داده شده بود و در كاهش خطر سكته مغزی ، بیماری‌های قلبی، سرطان پستان، سرطان ریه و برخی از انواع فراموشی تاثیر مثبت دارد.
پژوهشگران هنگامی متوجه خاصیت‌های تازه روغن زیتون شدند كه دیدند روغن زیتون فرآوری نشده به همان شیوه ایبوپروفن، موجب ناراحتی در قسمت عقب گلو می‌شود.
كلر ویلیامسون متخصص تغذیه در انجمن تغذیه بریتانیا می‌گوید: روغن زیتون دارای رشته خواصی است كه ضد اكسیدان بودن از آن جمله است ولی این كه بگوییم روغن زیتون اثر دارویی دارد، موضوعی است كه به تحقیقات بیشتری نیازمند است.
كلر ویلیامسون یاد آور می‌شود كه مقدار چربی روغن زیتون زیاد است و تنها در حد اعتدال باید مصرف شود.
نتیجه این تحقیقات در نشریه « نیچر» منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha