در چند روز اخیر علت آلودگی هوای تهران افزایش ذرات pm ۲.۵ است، و علت افزایش این ذرات آلاینده، ترافیک و تردد بیش از حد خودروها در سطح شهر است.

سلامت نیوز:گویا ماجرای آلودگی هوای تهران همچنان ادامه دارد و پایانی برایش نیست.

به گزارش سلامت نیوز، قانون نوشت: هر سال از اوایل پاییز زنگ خطر آلودگی هوا به صدا درمی آید و مسئولان هر کدام برای از بین بردن آن، راهکارهای متنوعی ارائه می دهند اما در نهایت هیچ اتفاقی نمی افتد و دوباره سال بعد همان روزها و هوای آلوده گریبانگیر شهروندان می شود. تعداد روزهای آلوده تهران در مقایسه با سال گذشته تا تاریخ 7 آبان روند افزایشی داشته است.

این در حالی است از اوایل این هفته تقریبا هر روز وضعیت کیفی هوای تهران برای گروه های حساس ناسالم اعلام شده است. سردردهای طولانی مدت و بیماری هایی که هر کدام از عوارض بلند مدت آلودگی هوا است هر روز بیشتر می شود بی آنکه تغییرات مثبتی برای آن اعمال شود.

این در حالی است که حسین شهبازی، مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفت وگو با ایسنا گفته:« علت آلودگی هوای پی در پی پایتخت طی چند روز اخیر آلودگی ناشی از ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است که عوامل متحرک در سطح شهر آن را به‌وجود می‌آورند.

در چند روز اخیر علت آلودگی هوای تهران افزایش ذرات pm ۲.۵ است، و علت افزایش این ذرات آلاینده، ترافیک و تردد بیش از حد خودروها در سطح شهر است. البته عوامل دیگری نیز در آلودگی هوا موثر هستند ولی علت اصلی آلودگی هوای ناشی از افزایش ذرات pm ۲.۵ ، منابع متحرک است.»

بالا بردن کیفیت بنزین و متوقف کردن خط تولید خودروهای دودزا، مقابله با ذرات معلق آلوده در هوای تهران همه و همه راهکارهایی است که برای از بین بردن هوای آلوده تهران تا به حال مطرح شده است. یک عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به آماری از قربانیان آلودگی هوا در شهر تهران، گفت: در تهرانی زندگی می‌کنیم که قربانیان آلودگی هوا معادل سقوط یک ایرباس 500 نفره در هر هفته است.

مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران چندی پیش در صحن علنی شورا اعلام کرد: انتظار این بود که حالابرنامه عملیاتی به شکل مدون توسط رییس سازمان حفاظت محیط زیست ارائه می‌شد که وظایف هر یک از دستگاه‌ها در آن مشخص شده باشد.سازمان حفاظت محیط زیست موظف بود برابر قانون ظرف مدت 10 سال شرایط هوا را به کیفیت سالم و قابل تنفس برساند. این در شرایطی است که طرح جامع حمل و نقل شهر تهران نیز به تصویب رسیده است.

او با بیان اینکه متاسفانه در تهران بر اساس آمار در سال 1384 بیش از 10 هزار نفر بر اثر آلودگی هوا کشته شده‌اند، گفت: در سال 1395 این رقم به بیش از دو برابر افزایش یافته است.

این بدین معناست که در تهرانی زندگی می‌کنیم که انگار هفته‌ای یک ایرباس 500 نفره در آن سقوط می‌کند و کسی به آن توجهی ندارد. تهران جزو سه شهری که بدترین کیفیت هوا را دارند قرار گرفته است.

این عضو شورای شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اصل 50 قانون اساسی گفت: «از ریاست سازمان حفاظت محیط زیست مواردی همچون تهیه فهرست جامعی از مواد آلاینده و اعمال ساز و کار ممنوعیت انتشار این آلاینده‌ها، تهیه استانداردهای انتشار آلاینده‌ها در دو سطح ملی و محلی، توجه ویژه به تغییر مبلمان شهری از خودرومحور به زیست محور با محوریت دوچرخه را خواستاریم.»

سالانه 33 هزار و 500 مرگ به علت آلودگی هوا

شب ها اگر گذرتان به بیمارستان های شهر افتاده باشد، تعداد بیمارانی که به علت آلودگی هوا دچار تنگی نفس شده اند و قادر به راه رفتن نیستند را خواهید دید. معلوم نیست این وضعیت تا کی ادامه خواهد داشت. این موضوعی است که عباس شاهسونی، سرپرست گروه سلامت هوای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به آن اشاره کرد و گفت: آلودگی هوای آزاد یا ذرات معلق در هوا عامل مرگ 2/4میلیون نفر در دنیا بوده است.

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی مربوط به سال ۲۰۱۵، در ایران سالانه ۳۳ هزار و ۵۰۰ مرگ به دلیل آلودگی هوا اتفاق می‌افتد. یعنی ۷۱ نفر در هر صد هزار نفر در کشور علت مرگ‌شان آلودگی هوا است. از آنجا که طبق آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۷، ۲۳ درصد از مرگ‌هایی که رخ می‌دهد به مسائل محیط زیستی مرتبط است، مهم‌ترین عامل محیطی هم آلودگی هواست.

دو سوم این میزان به بیماری‌های غیرواگیر مثل سکته قلبی و بیماری‌های عروقی مربوط است و در کشور ما هم این موضوع مهم‌ترین عامل مرگ و میر است. در سال ۱۳۹۵ به محاسبه مرگ‌های منتسب با آلودگی هوا اقدام کردیم و طبق برآورد ما با توجه به داده‌های سازمان محیط زیست، میانگین غلظت ذرات زیر 5/2 میکرون در ۲۵ شهر کشور7/31میکروگرم بر متر مکعب است که این روند کاهشی بوده و نسبت به ۴ سال گذشته‌اش از ۳۹ به 7/31 رسیده‌ایم.

روند رو به کاهش بوده اما ما همچنان سه برابر نسبت به غلظت مورد نظر رهنمود سازمان بهداشت جهانی فاصله داریم که بر آن اساس غلظت باید حدود ۱۰ باشد اما در کشور ما7/31است. این آمار مربوط به جمعیت حدود ۳۰ میلیون نفر در ۲۵ شهر کشور است. در سال در کشور حدود ۳۶۰ هزار مرگ داریم که از این تعداد در سال ۱۳۹۴، ۱۲ هزار و ۷۹۸ نفر مرگ مرتبط با ذرات زیر5/2 میکرون داشته‌ایم.» طبق وعده هایی که مسئولان هر روز می دهند آلودگی هوای تهران به مرور برطرف خواهد شد اما اینکه چند گام موثر وعملی برای آن برداشته شود هنوز معلوم نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha