پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱

این اواخر با بروز شبکه‌های اجتماعی هر روز بیشتر با سبک زندگی افرادی که به حیوانات عشق می‌ورزند آشنا شدیم و به دفعات شاهد بودیم و هستیم که با حیوان خانگی مانند یک عضو از خانواده رفتار می‌شود و از واژه‌هایی چون دخترم، پسرم یا شبیه اینها هم برای خطاب قرار دادن‌شان استفاده می‌کنند.

سلامت نیوز:- چندی است از رسانه‌های مختلف با تبلیغاتی مبنی بر لزوم رشد خانواده و فرزندآوری مواجه هستیم اما چیزی که بیشتر در نسل جدید دیده می‌شود کاهش میل به داشتن فرزند است و ترجیح می‌دهند جای خالی بچه را با چیزهای مشابه پر کنند که باید دلایل آن بررسی شده تا مشخص شود آیا نگران این قضیه باشیم یا خیر.

به گزارش سلامت نیوز، جهان صنعت نوشت:بارها شنیده‌ایم که می‌گویند خانواده‌هایی که صاحب فرزند نمی‌شوند و توانایی به عهده گرفتن سرپرستی کودکی را ندارند، بهتر است برای تغییر شرایط و روحیه‌شان مسوولیت بزرگ کردن یک حیوان را برعهده بگیرند. حداقل چندبار از دوستان و اطرافیان‌مان که حیوانی را از بچگی بزرگ کرده‌اند شنیده‌ایم که با او اخت گرفته‌اند و حتی فکر جدایی برایشان سخت و دشوار است.

این اواخر با بروز شبکه‌های اجتماعی هر روز بیشتر با سبک زندگی افرادی که به حیوانات عشق می‌ورزند آشنا شدیم و به دفعات شاهد بودیم و هستیم که با حیوان خانگی مانند یک عضو از خانواده رفتار می‌شود و از واژه‌هایی چون دخترم، پسرم یا شبیه اینها هم برای خطاب قرار دادن‌شان استفاده می‌کنند.


چند روزی است یکی از بحث‌های داغ شبکه‌های مجازی داستان مرگ گربه معروف خانم بازیگر است که با ادبیات جدید و کمی ناآشنا پستی را در صفحه شخصی‌اش به اشتراک گذاشته و گربه را تنها دلخوشی‌اش دانسته و حالا، پس از مرگش دیگر زندگی کردن برایش دشوار شده. روز دوشنبه این بازیگر معروف که بیش از 700 هزار دنبال‌کننده دارد عکسی از گربه‌اش منتشر کرد و احساسش را نسبت به این موضوع با طرفدارانش در میان گذاشت.

این عکس و نوشته در شبکه‌های مجازی باعث بروز واکنش‌های عجیبی از برخی کاربران همیشه آماده به حمله شده و برخی هم با این خانم سلبریتی اعلام همدردی کردند. عده‌ای خشمگین شده‌اند که چرا یک گربه باید این اندازه نقش پررنگی در زندگی کسی که الگوی جوانان است داشته باشد و عده‌ای دیگر معتقدند با وجود فقر و بیکاری و مشکلات اجتماعی دیگر، نشستن و برای مرگ گربه‌ای عزاداری کردن کاری عبث و بیهوده است و برخی کاربران هم به دفاع از آنها بلند شدند که این امری شخصی است و باید به دلبستگی‌های دیگران احترام گذاشت.

گذشته از درستی یا نادرستی این موضوع، رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در آسیب‌شناسی این رفتارها گفت: «در کشوری هستیم که با چیزی به نام محبت بیگانه‌ایم.


کسی که فرزند دارد به وفور از فرزندش بی‌مهری می‌بیند اما در مورد حیوان خانگی‌‌اش این اتفاق رخ نمی‌دهد. مشکل همین‌جاست، اینکه ما محبت ندیدیم و با محبت آشنا نیستیم بنابراین خود به خود به سمت محبت می‌رویم. برای همین است که نسل جدید خیلی سخت به سمت فرزندآوری روی می‌آورند. این اقبال پیدا کردن به حیوانات خانگی و دریافت محبت از آنها پدیده‌ای است که نسل‌های قدیمی را هم درگیر کرده است.
پدر و مادرهایی که با این موضوع مخالف بودند حالا دیگر پذیرفته‌اند که حیوان در خانه داشتن چیز بدی نیست و با این مساله خو گرفته‌اند و به دفعات شنیده‌ام که دوست دارند حیوانی را در خانه داشته باشند تا از تنهایی هم بیرون بیایند.»
مصطفی اقلیما در ادامه اضافه کرد: «هنوز آمار دقیقی از اینکه چقدر میل به فرزند داشتن در ایران کم شده در دسترس نیست اما تجربه نشان داده که نسل جدید زیر بار بچه‌دار شدن نمی‌روند چون نه تنها موضوعات مالی برای زوج‌های جوان در راس قرار دارد، ترس از آینده کودک، سختی‌های مربوط به بزرگ کردن کودک و اینکه آیا می‌توانند نیازهایش را برآورده کنند و به اصطلاح پدر و مادر خوبی باشند هم مزید بر علت می‌شود. بچه برای جوانان امروز سراسر سختی است و همراه با آن باید حس گذشتن از خواسته‌ها و نیازهای شخصی را هم در وجودشان کم کنند. همین نیازهای شخصی و به نوعی خودخواهی هم از دلایل دیگر حیوان خانگی داشتن است.


برای داشتن و بزرگ کردن یک حیوان لازم نیست شما از نیازهای شخصی خودتان عبور کنید. لازم نیست هزینه پوشاک و غذا و مدرسه و آتیه داشته باشید. حیوان به شما یکطرفه محبت نثار می‌کند و شما اگر پول داشتید غذای مخصوص حیوان را تهیه می‌کنید و یک روز که مشکل مالی دارید اصلا به حیوان چیزی نمی‌دهید و گلایه‌ای هم نمی‌کند.»
اقلیما در مورد واکنش‌های مردم به عکس و احساس منتشرشده در شبکه‌های مجازی، به ویژه موضوع مرگ گربه خانم بازیگر بیان کرد: «شما در هیچ جای دنیا با این پدیده رو‌به‌رو نمی‌شوید. کسی از علاقه و احساسش بگوید و مردم به او فحاشی کنند. در همه جای دنیا مردم حمایت می‌کنند و با کسی که ابراز ناراحتی کرده همدل می‌شوند. حالا می‌توانیم از این منظر ببینیم که قانون اینجا خیلی کارایی لازم را ندارد یا اینکه ریشه‌ای این موضوع را آسیب‌شناسی کنیم.»
او باور دارد مشکل ما این است که هیچ‌وقت به دنبال علت و علل موضوعات اینچنینی نرفتیم. اگر کسی سر ما داد زد، ریشه‌یابی نشد. مقصر کسی شناخته شد که مورد حمله قرار گرفته. باید ریشه‌یابی کرد که چه چیزی باعث می‌شود مردم برای یک گربه یا یک نظر مخالف تا این حد پیش می‌روند و عقده‌گشایی می‌کنند. یکی از دلایل شاید این باشد که فردی که پرخاش می‌کند، خودش را در مقام مقایسه قرار می‌دهد. برای مثال می‌گوید مشکلاتم به مراتب بیشتر است و آن‌وقت برای یک موضوع کوچک مثل گربه این همه مرثیه‌سرایی شده است. این مشکل خیلی از افراد است که حالا برای خالی کردن خودشان فضایی را مثل شبکه‌های مجازی پیدا کردند و می‌توانند خودشان را خالی کنند بدون اینکه کسی از اهمیت آنها باخبر شود.»


رییس انجمن مددکاران اجتماعی در آخر اضافه کرد: «کشور ما باید کمی بیشتر در قانون تفحص کند و آسیب‌های اجتماعی را جدی بگیرد. نباید فقط محاکمه کند و بگوید چه کسی مقصر است یا چه کسی اشتباه کرده. باید به دنبال راه‌حل باشد تا ریشه‌ای موضوعاتی از این قبیل حل شود و جامعه به رشد و سلامت روانی برسد و در کنار این سلامت روانی است که انسان‌ها می‌توانند در کنار هم زندگی کنند و به عقاید و احساسات هم احترام بگذارند در غیر این صورت سلامت روح و روان تبدیل به آرزویی محال می‌شود و وضعیت جامعه هر روز بدتر از قبل خواهد شد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha