شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴

ادامه تحصیل برای دانش‌آموزان مناطق روستایی بویژه دختران چندان آسان نیست؛ دوره ابتدایی با تحصیل در کلاس‌های چند پایه و کمترین امکانات سپری می‌شود

دخترانی که از تحصیل باز می‌مانند

سلامت نیوز:ادامه تحصیل برای دانش‌آموزان مناطق روستایی بویژه دختران چندان آسان نیست؛ دوره ابتدایی با تحصیل در کلاس‌های چند پایه و کمترین امکانات سپری می‌شود
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس محرومیت دانش‌آموزان روستایی تمامی ندارد، هر روز هم خبر‌های تازه‌ای از این حوزه به گوش می‌رسد.

یکبار می‌شنویم که دانش‌آموزان در کلاس‌های نیمه‌ساخته و بدون میز و نیمکت در حال تحصیل هستند یا چند دانش‌آموز در مخروبه در یک روستا درس می‌خوانند، البته این موضوع فقط مختص این روز‌ها نیست، سال‌هاست دانش‌آموزان روستایی از نابرابری. محرومیتی که اغلب منجر به ترک‌تحصیل کودکان روستا شده است.

ادامه تحصیل برای دانش‌آموزان مناطق روستایی بویژه دختران چندان آسان نیست؛ دوره ابتدایی با تحصیل در کلاس‌های چند پایه و کمترین امکانات سپری می‌شود. پس از اتمام دوره ابتدایی، ممکن است در روستای محل زندگی مدرسه راهنمایی وجود نداشته باشد و دانش‌آموزان باید کیلومتر‌ها آن‌طرف‌تر به روستای مجاور بروند که برخی به خاطر نداشتن پول این مسیر را پیاده طی می‌کنند و تعداد زیادی از این دختران ترک تحصیل می‌کنند.

در روستا‌ها مدرسه وجود ندارد
به غیر از مشکلات موجود برای رفت‌وآمد دانش‌آموزان روستایی، فضای مدارس و تجهیزات موجود نیز مناسب نیست، تحصیل در کپر، کانکس و کلاس‌های درس فرسوده بخشی از مشکلات مناطق روستایی است.

ریس شورای اسلامی روستای ریمدان دلمراد از توابع شهرستان چابهار در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران با اشاره به محرومیت در روستا‌ها اظهار کرد: بچه‌های روستا چه علاقه‌ای به درس خواندن و ادامه تحصیل داشته باشند و چه نداشته باشند، شرایط زندگی در روستا به گونه‌ای نیست که بتوانند از تحصیلاتشان استفاده کنند.

هاشم حیات با اشاره به جمعیت روستای ریمدان و روستا‌های مجاور بیان کرد: جمعیت روستای ریمدان دلمراد ۴۸۹ نفر با ۱۰۹ خانوار، جمعیت روستای بنگل با یک هزار و ۲۸۴ نفر با ۲۵۲ خانوار و جمعیت روستای ملانصرت ۴۳۰ نفر با ۹۶ خانوار هستند که ۲۵۵ دانش آموز راهنمایی و ابتدایی از سه روستا درس میخوانند.

وی ادامه داد: درروستای ما دوره ابتدایی سه اتاقه دارد که هم ابتدایی و هم راهنمایی با هم یکجا هستند، دختران این روستا‌ها تا پایه پنجم درس میخواندند وبراثرنبود مدرسه راهنمایی درس را رها میکردند وخانه نشین می‌شدند.

ریس شورای اسلامی روستای ریمدان گفت: درروستای ریمدان دلمراد درسال جاری مدرسه راهنمایی دخترانه دایرشده که هیچگونه امکانات ندارد؛ دانش آموزان درمحوطه باز با گرد و خاک درس میخوانند و هیچگونه امکانات نظیر سرویس بهداشتی و اب اشامیدنی و وسایل سرمایشی و برق در این مکان نیست.

وی افزود: مردم سه روستای همجوار روستای بنگل، روستای دلمراد و روستای ملانصرت؛ ۶۲ نفرپسر از این سه روستا درمتوسطه درس میخوانند که فاقد سرویس می‌باشند وبا پای پیاده و با ماشین‌های عبوری تا ۲۵ کیلومتر جهت تحصیل به روستای بل میروند.

حیات تصریح کرد: ۳۴ نفر دانش آموز دختر درمدرسه راهنمایی ریمدان دلمراد با کم‌ترین امکانات درس میخوانند باتوجه به اینکه روستای ریمدان دلمراد در وسط این سه روستای یادشده قرار دارد و دانش آموزان دو روستا یعنی بنگل و ملانصرت میتوانند به راحتی به این روستا جهت تدریس بیایند و همکاری خوب و بهتری از جانب مردم و خصوصا شورای روستای دلمراد انجام می‌شود.

وی ادامه داد: برخی از خانواده‌ها دخترانشان کلاس پنجم را که پشت‌سر می‌گذارند دیگر اجازه نمی‌دهند که در مقاطع بالاتر درس بخوانند، برای اینکه در روستا‌ها مدرسه وجود ندارد و دانش‌آموزان دختر باید به روستا‌های اطراف بروند که پدر‌ها این اجازه را نمی‌دهند.

ریس شورای اسلامی روستای ریمدان گفت: از اداره کل نوسازی وتوسعه وتجهیزات مدارس استان سیستان و بلوچستان، تقاضای احداث مدرسه متوسطه جهت ادامه تحصیل دخترانمان را داریم تا با ادامه تحصیل بتوانند گام‌های موثری جهت خدمت به میهن اسلامی بردارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha