یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹

اعتیاد نه تنها مردان و زنان بسیاری را به خود درگیر کرده است، بلکه نوزادانی نیز ناخواسته گرفتار آن می‌شوند، آن هم از طریق مادرانشان.

تولد ۴۸۲ نوزاد معتاد در ۶‌ماه

سلامت نیوز:در شش ماه اخیر ۴۸۲ نوزاد معتاد در ایران به دنیا آمده است. این آمار را رئیس اورژانس اجتماعی کشور در شرایطی تایید کرده که جدیدترین شیوع شناسی اعتیاد در ایران نشان می‌دهد تعداد معتادان در کشور بیش از دو برابر افزایش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد اعتیاد مرز‌ها را درنوردیده و اکنون هیچ‌کدام از اقشار جامعه در هر سن، جنس و موقعیتی که باشند از این بلای خانمانسوز در امان نیستند. در این میان کودکان قربانیان مستقیم و غیرمستقیم اعتیاد هستند؛ آنها ممکن است معتاد به دنیا بیایند یا در شرایطی قرار گیرند که در سنین پایین گرفتار غول اعتیاد شوند.

اعتیاد نه تنها مردان و زنان بسیاری را به خود درگیر کرده است، بلکه نوزادانی نیز ناخواسته گرفتار آن می‌شوند، آن هم از طریق مادرانشان. مادرانی که اغلب خودشان هم به واسطه همسرانشان به ورطه اعتیاد کشیده شده‌اند. این است خلاصه خانواده از هم پاشیده‌ای که در آن اعتیاد حرف اول را می‌زند. گرچه معضل به دنیا آمدن نوزادان معتاد از مدت‌ها قبل وجود داشت، ولی اولین‌بار توسط فاطمه دانشور، عضو شورای چهارم شهر تهران مطرح شد؛ مساله‌ای که در دل آسیب‌های اجتماعی پنهان بود و کسی جرات علنی کردن آن را نداشت.

با تمام این تفاسیر نوزادان مادران معتاد مشکلات بسیاری دارند. متخصصان اسکاتلندی اظهار کرده اند که نوزادان متولد شده از مادران معتاد به مصرف مواد مخدر به لحاظ رشد جسمی، مهارتی همچنین قدرت بینایی بیشتر دچار مشکل می‌‌شوند. متخصصان اسکاتلندی با بررسی 80 نوزاد دریافتند آنان در آزمایش‌های مربوط به تعامل اجتماعی، هماهنگی و مهارت‌های حرکتی عملکرد ضعیف‌تری دارند. به گفته محققان، یافته‌‌های این بررسی بسیار نگران‌‌کننده است و نوزادان متولد شده از مادران معتاد باید به‌طور کامل مورد کنترل و معاینه قرار گیرند. این در حالی است که متخصصان در بررسی‌‌های پیشین خود دریافته بودند که نوزادان متولد شده از مادران معتاد به مصرف موادمخدر که در دوران بارداری از این مواد استعمال می‌‌کنند، دور سر کوچک‌تری دارند. بنابراین پدیده نوزادان معتاد قوز بالای قوز است و با خود مخاطراتی را به همراه دارد، چرا که اعتیاد به خودی خود مشکل آفرین است و حال به دنیا آمدن نوزادان معتاد نیز به این معضل دامن زده است. از این رو باید برای جلوگیری از به دنیا آمدن نوزادان معتاد چاره اندیشی کرد و بهترین راهکار مراقبت و حمایت از زنان معتاد است که با ارائه آموزش به آنها از تولد نوزادان معتاد جلوگیری شود. البته ماجرا به تولد نوزادان معتاد ختم نمی‌شود، چراکه در این بین برخی از مادران معتاد، نوزادان متولد شده خود را به فروش می‌رسانند و اینجاست که سرنوشت این نوزادان دستخوش حوادث می‌شود و معلوم نیست چه آینده‌ای در انتظار آنهاست.

مرگ 15 نوزاد بر اثر مسمومیت با موادمخدر

روز گذشته رئیس اورژانس اجتماعی کشور عنوان کرد که در سال گذشته 1189 کودک مسمومیت با مواد مخدر داشته و در شش‌ماهه امسال نیز 482 کودک معتاد به دنیا آمده‌اند. حسین اسدبیگی بیان کرد: مسمومیت کودکان با مواد مخدر یکی از مصداق‌های کودک ‌آزاری است که بسیاری از این کودکان از بدو تولد و از طریق مادران معتاد خود گرفتار آن می‌شوند. او ادامه داد: بر اساس آمار سال گذشته از سطح بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها، 849 کودک مسمومیت با مواد مخدر داشته ‌اند و در شش‌ماهه ابتدایی امسال نیز 570 کودک تازه متولد شده در بیمارستان با مواد مخدر مسموم شده‌اند. اسدبیگی اظهار کرد: به‌طور کلی سال گذشته 1189 کودک مسمومیت با مواد مخدر را داشته اند که از این تعداد 600 نوزاد دختر و 589 نوزاد پسر گزارش شده است. رئیس اورژانس اجتماعی کشور خاطرنشان کرد: در سال‌95، 639 نوزاد تازه متولد شده مسمومیت با مواد مخدر داشته و در شش ماه ابتدایی امسال 482 کودک معتاد، به دنیا آمده‌اند. به گزارش فارس، اسدبیگی بیان کرد: در سال 95 از میان 1189 کودکی که مسمومیت با مواد مخدر آنها محرز شده، 467 نوزاد تحویل به بهزیستی شده، 60 نوزاد تحویل اقوام و 15 نوزاد بر اثر مسمومیت با مواد مخدر فوت کرده است.

گرفتاری زنان در حلقه مفقوده اعتیاد

یک کارشناس اعتیاد درباره نوزادان متولد شده از مادران معتاد می‌گوید: این معضل پیش فرض‌هایی دارد. همیشه ما اول نتیجه را نگاه می‌کنیم و بعد فارغ می‌شویم از اینکه منبع این اتفاق از کجاست. رویا نوری می‌افزاید: اگر بتوانیم باور کنیم زنانی هستند که اعتیادشان شدت گرفته و در دوران بارداری قرار دارند یا فرزند متولد شده آنها وابسته به مواد است، یک فرایند را در نظر گرفته‌ایم. او ادامه می‌دهد: بنابراین باید مداخلاتی اتفاق بیفتد که این حلقه را بشکند. در ابتدا لازم است بتوانیم از اعتیاد دختران و زنان پیشگیری کنیم. باید در این راستا فعالیت‌های سامان یافته‌تری اتفاق بیفتد. نوری اظهار می‌کند: دوم اینکه بر اساس مطالعات بنده غالب زنان مصرف‌کننده در سن باوری هستند. بنابراین این نکته مهم است که احتمال ارتباط جنسی ناآگاه به علت ویژگی اعتیاد برای آنها وجود دارد و اگر آنها برای برخورد با این موضوع آمادگی نداشته باشند مطمئنا یا نوزاد خود را سقط می‌کنند یا به صورت ناسالم و غیربهداشتی او را به دنیا می‌آورند. این کارشناس اعتیاد بیان می‌کند: از سوی دیگر، باید ببینیم هدف آنها چیست؟

چون بسیاری از زنان معتاد فرزند خود را به دنیا می‌آورند که از طریق فروش یا تکدی گری با او امورات خود را بگذرانند و نظام آسیب خورده اجتماعی هم از این کودکان استفاده می‌کند. او خاطرنشان می‌‌کند: گروه دیگری از زنان معتاد به ناچار باردار می‌شوند و بعد نوزاد آسیب خورده به دنیا می‌آید. اول باید از زنان معتاد طبقه‌بندی داشته باشیم. نوری اضافه می‌کند: معمولا وقتی درباره نوزادان وابسته به مواد مخدر حرف می‌زنیم همه را در یک گروه می‌گذاریم. باید مطالعه به درستی در مورد این گروه‌ها صورت بگیرد و مبتنی بر نیازشان برنامه‌ریزی کنیم. این در حالی است که جامعه زنان معتاد را تنها در یک طبقه می‌بیند. او توضیح می‌دهد: ما خدمات مناسبی برای زنان معتاد نداریم و یکی دو مرکز برای آنها ایجاد شده که باید دید آیا انگیزه‌های ورود این زنان را به این مراکز می‌دهد یا نه. این کارشناس اعتیاد می‌افزاید: باید ببینیم آیا زنان معتاد به مراکز می‌آیند که خود و فرزنداشان را تحت درمان قرار دهند؟ چرا که معمولا زنان معتاد یا به این مراکز نمی‌آیند یا به زودی از آنها خارج می‌شوند. او اظهار می‌کند: باید خدمات درمانی موجود برای زنان معتادان باردار یا فرزندان مصرف‌کننده همراه آنها جذب‌کننده باشد. این کارشناس اعتیاد عنوان می‌کند: در زنان معتاد انگیزه بسیار مهم است و چون آنها در حلقه مفقوده اعتیاد گرفتارند و از نظر اقتصادی به یک مرد وابسته هستند باید منابع استمرار اعتیاد‌شان را شناسایی کنیم و آنها را از این حلقه خارج کنیم. نوری خاطرنشان می‌کند: اقدامات ما مقطعی است و نتایج پایداری ندارد، چرا که مدیریت و طبقه‌بندی نیازهای زنان معتاد مشخص نیست. از این رو همچنان با معضل زنان معتاد و نوزادان متولد‌شده از آنها روبه‌رو هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha