وزیر بهداشت گفت: با وجود رضایتمندی‌70درصدی مردم از وضع بیمارستانها بیشترین عامل نارضایتی مردم از بیمارستانها به نحوه پذیرش، فضای فیزیكی و برخورد پرسنل غیر پزشكی در اورژانس‌ها مربوط است كه نقطه بحران نظام سلامت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازفارس، كامران باقری لنكرانی جمعه در مراسم بازدید از بیمارستان حضرت رسول اكرم(ص) در تهران كه در آستانه هفته سلامت (18 تا 24 فروردین) انجام شد، در جمع خبرنگاران افزود:‌ بررسی‌ها حدود 70 درصد رضایتمندی مردم را از بیمارستانها نشان می‌دهد البته این آمار در بخشهای مختلف متفاوت است و بین 50 تا 90 درصد متغیر است.
وی اضافه كرد:‌ بیشترین عامل نارضایتی مردم از وضعیت اورژانسهای بیمارستانهاست كه نقطه بحران ماست و تلاش می‌كنیم این مسئله اصلاح شود، بیشتر نارضایتی‌ها نیز به بحثهای جانبی و غیر پزشكی در پذیرش بیماران مربوط می‌شود و برای اصلاح این وضعیت باید برای بهبود فضای اورژانسها، برخورد مناسب‌تر با بیماران و همراهان آنها، اصلاح در پذیرش بیماران، جا به جایی سریع و به موقع بیماران اقدام كنیم تا همراهان بیماران مداخله نكنند.
وزیر بهداشت گفت: جلب نیروهای بیشتر در اورژانسها نیز از دیگر برنامه‌هایی است كه در این مسیر انجام می‌شود و با اعتباراتی كه امسال برای این منظور پیش بینی می‌كنیم نیروهایی استخدام می‌كنیم كه بیشتر در بیمارستانهای شلوغ‌تر مشغول شوند.

*23 هزار نفر به مجموعه وزارت بهداشت اضافه شد

وی اضافه كرد:‌ سال گذشته با وجود همه محدودیتها و كسری بودجه 14 هزار نیروی جدید در دو نوبت در وزارت بهداشت استخدام شد و امسال هم همین روند ادامه می‌یابد.
وی افزود: علاوه بر آن حدود بیش از 8 هزار نیروی شركتی وزارت بهداشت قراردادی شدند و مستقیما به عنوان نیروی وزارت بهداشت درآمدند كه هم موجب اطمینان ما از ماندگاری آنها و هم افزایش رضایتمتدی آنها شد و به این ترتیب حدود 23 هزار نفر در سال 85 به مجموعه وزارت بهداشت اضافه شد و پرسنل بیمارستانی وزارت بهداشت از 250 هزار نفر به بیش از 270 هزار نفر افزایش یافت.

* امیدواریم امسال كسری بودجه نداشته باشیم

وی گفت: سال گذشته وزارت بهداشت با حدود 650 میلیارد تومان كسری بودجه مواجه بود كه در سرانجام در ماه پایانی سال 437 میلیارد تومان آن با مصوبه مجلس جبران شد و توانستیم حقوق معوقه پرسنل را كه از سال 83 و حتی در مواردی از سال 79 باقیمانده بود پرداخت كنیم.
وزیر بهداشت در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینكه آیا پیش بینی می‌كنید امسال هم كسری بودجه داشته باشید، گفت: تلاش می‌كنیم امسال كسری بودجه نداشته باشیم ولی نظام سلامت نظام پرخرجی است و هیچ وقت نباید نگاه به بخش سلامت نگاه هزینه- فایده باشد بلكه نگاه هزینه - كارآمدی حداقل نگاهی است كه باید باشد، مردم توقع به حقی از نظام سلامت دارند و این كار پرخرجی است كه وظیفه دولت است.
باقری لنكرانی اضافه كرد: در بودجه امسال ردیف متمركز 200 میلیون دلاری خرید تجهیزات پزشكی كه در سال 85 بود حذف شد، سال گذشته با استفاده از این اعتبار معادل 130 میلیون دلار تجهیزات پزشكی برای بیمارستانها خریداری شد به عنوان مثال 55 دستگاه سی تی اسكن، 27 دستگاه آنژیوگرافی و 8 دستگاه رادیوترابی از این محل برای بیمارستانها خریداری شد،البته سال مالی این اعتبارات تیرماه تمام می‌شود و این خریدها هنوز كامل نشده است.
وی گفت: سال 86 این ردیف را نداریم البته 30 درصد به اعتبارات بیمارستانها اضافه شده است كه گر چه كمتر از اعتبار سال 85 است اما قطعا از وضعیت سال 84 و 83 بهتر است.

*كمبود 15قلم دارو در بیمارستانها

وزیر بهداشت همچنین با اشاره به كمبودهای دارویی در كشور گفت: به طور كلی برای تامین حدود 15 قلم دارو در كشور مشكل داریم كه اغلب آنها آنتی بیوتیك هستند، تلاش ما این است كه بیمارستانها داروهای مورد نیاز بیماران را تامین كنند و اكنون حدود 95 درصد داروی مورد نیاز بیماران در بیمارستانها موجود است و 10 تا 15 قلم دارویی كه كمبود داریم بیشتر به علت كمبود آن در سطح جهانی است.
وی افزود: مصرف برخی از این داروها مانند ایمینوگلابین در دنیا حدود 6 برابر شده است در حالی كه تولید آن حدود نصف شده است و این باعث شده كه قیمت آن 4 برابر در دنیا افزایش یابد با این حال به جز این چند قلم دارو بقیه داروها را امسال بهتر و قویتر از گذشته در بیمارستانها تامین می‌كنیم.
باقری لنكرانی با اشاره به هیئت امنایی شدن بیمارستانها در سال 85 گفت: سال گذشته 18 بیمارستان كشور هیئت امنایی ‌شدند، این تجربه در جاهای مختلف متفاوت بود اما در مجموع حضور معتمدان مردم،‌ نمایندگان مجلس و اعضای هیئت علمی دانشگاهها به عنوان هیئت امنای بیمارستانها تاثیر مثبتی داشت و واگذاری اختیارات دولت به این مجموعه ها باعث تحرك بیشتر در اكثر این بیمارستانها شد اما برای انگیزه بیشتر آنها و بهبود نتیجه هنوز با ایده آل فاصله داریم.
وی با اشاره به وضعیت بیمارستان حضرت رسول اكرم(ص) افزود: سال گذشته800 میلیون تومان برای تجهیز و بازسازی این بیمارستان اختصاص یافت، این بیمارستان به عنوان یكی از بیمارستانهای مرجع آموزشی و مراقبتهای ویژه است و اكثر بیماران آن بیماران بد حال هستند به همین علت نسبت تعداد تختهای ویژه آن به كل تختها بیش از بیمارستانهای معمولی است.

*نسبت پرستار به تخت بیمارستانی در ایران

وی ادامه داد: بیمارانی كه در تختهای عادی این بیمارستان بستری می‌شوند نیز عموما بیمارانی هستند كه نیازمند ICU هستند، نكته قابل توجه این است كه نسبت تعداد پرستار به تخت بیمارستانی در چنین بیمارستانهایی باید از 7/0 نفر به ازای هر تخت باشد كه استاندارد تعریف شده سازمان مدیریت برای بیمارستانهای كشور است اما در چنین بیمارستانهایی كه تخت مراقبت ویژه بیشتری دارند این نسبت باید بیشتر و در حدود 3 پرستار به ازای هر تخت باشد در حال حاضر این نسبت در بیمارستان حضرت رسول 2 است كه باید افزایش یابد.
وزیر بهداشت با اشاره شعار هفته سلامت گفت: شعار جهانی امسال "آینده مطمئن با سرمایه گذاری در سلامت" است كه برای رسیدن به این هدف مهم نیازمند همكاری بین بخشی و بین المللی هستیم زیرا فقط ساختن بیمارستان و درمانگاه نتیجه بخش نیست و با توجه به افزایش بیماریهای غیر واگیر یك دید همه جانبه نگر لازم است تا گفتمان پیشگیری را در كشور به صورت گفت و گوی روز حاكم كند.
وی اضافه كرد: در بعد بین المللی همكاری كشورها و به خصوص كشورهای همسایه بسیار اهمیت دارد به عنوان مثال سال گذشته دو میلیارد سفر هوایی در دنیا انجام شد كه باعث می‌شود یك عامل بیماری به سرعت از یك نقطه به نقطه دیگر منتقل شود، برای این منظور در مهرماه 84 كه اولین حضور ما در دولت نهم بود گروه G5 را با همكاری كشورهای عراق، افغانستان، پاكستان و سازمان ملل برای حفظ سلامت در منطقه تشكیل دادیم.
وی همچنین با اشاره به هفته سلامت گفت: در این هفته تلاش عمده ما حساس كردن همه دستگاهها و مردم برای توجه به مقوله سلامت است به همین علت جلسات متعددی با آموزش و پرورش، صنایع غذایی و دیگر دستگاهها داریم، همچنین رسانه‌ها نیز نقش بسیار موثری در آموزش عمومی جامعه دارند و من عمیقا اعتقاد دارم كه آموزش عمومی مردم از طریق رسانه‌ها در بهبود زندگی مردم موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha